صفحه اصلي > اقتصادی > متن کامل دستورالعمل اجرایی سبد کالایی رایگان
متن کامل دستورالعمل اجرایی سبد کالایی رایگان5 بهمن 1392. نويسنده: monshi |
دولت در روزهای آینده، سبد کالایی رایگان خود را به 15 میلیون سرپرست خانوار ارایه می کند. در این سبد کالایی، قرار است 10 کیلوگرم برنج، 4 کیلوگرم مرغ، 2 بسته 400 گرمی پنیر، 2 بسته 16 عددی تخم مرغ قرار گیرد. بر اساس دستورالعمل اجرایی توزیع این سبد کالایی، قرار است برنج این سبد کالایی هندی باشد. به منظور اطلاع افراد از تعلق سبد، سامانه پیام کوتاه در این مورد پیش بینی شده است که متقاضیان می توانند با ارسال کد ملی خود به شماره پیش بینی شده از این موضوع مطلع شوند، همچنین متقاضیان میتوانند با مراجعه به صفحه اینترنتی پیش بینی شده در این مورد اقدام کنند. شماره سامانه پیام کوتاه و صفحه اینترنتی پس از اعلام از سوی معاونت فناوری اطلاعات وزارت متبوع، متعاقبا از طریق ستاد به سازمانهای صنعت معدن و تجارت استان ها اعلام خواهد شد. در این دستورالعمل مشخص شده است که سازمانهای صنعت، معدن و تجارت باید تضامین لازم را از فروشگاههای توزیع کننده سبد کالایی دریافت کنند تا اگر هر فروشگاهی وجهی را از مشتری دریافت کرد، با وی برخورد شود، چراکه این سبد کالایی کاملا رایگان است. بر اساس این دستورالعمل، کالاهای سبد اول شامل 10 کیلوگرم برنج هندی 1121 بسته بندی شده، 2 عدد مرغ (به وزن تقریبی 4 کیلوگرم)، 2 بسته پنیر 400 گرمی ، 2 بطری روغن نباتی مایع 810 گرمی و یک شانه 30 عددی تخم مرغ ( با وزن حداقل 1.8 کیلوگرم) با پرینت تاریخ تولید خواهد بود. سبد کالا به سرپرست خانوار دریافت کننده یارانه تعلق می گیرد و در صورتیکه در یک خانواده دریافت کننده یارانه دو یا چند نفر از مشمولین دریافت سبد وجود داشته باشد به یکی از آنها سبد تعلق خواهد گرفت و بقیه حذف می شوند مثلا سرپرست خانواده ای که کارمند است در صورتیکه همسر یا فرزندش کارمند، فرهنگی یا عضو نیروهای مسلح یا تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی (ره) یا بهزیستی باشند یک سبد دریافت خواهند کرد. این اقدامات به استناد مصوبه دولت توسط وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی انجام شده است. متن کامل دستورالعمل اجرایی توزیع سبد کالایی به شرح زیر است: 1- سازمانهای صنعت، معدن و تجارت استان باید با تماس با مدیران استانی مباشرین توزیع روند ورود کالاهای سبد را به استان پیگیری و در صورت لزوم برای تسریع آن اقدام نماید. 2-سازمان های صنعت معدن و تجارت استان میزان کالای وارد شده را به صورت روزانه در قالب جدول ذیل تهیه و به مباشر توزیع و ستاد کتبا اعلام نمایند. 3- مدیران ادارات صنعت معدن و تجارت در شهرستان ها باید اقدام مشابه بند 2 را در حوزه شهرستان انجام و نتیجه را به سازمان صنعت معدن و تجارت استان مربوطه اعلام نماید. 4- تمام شهرهای استان باید دارای فروشگاه عرضه کننده کالاهای سبد باشند. در صورت عدم وجود فروشگاههای تحت پوشش مباشرین معرفی شده در یک شهر، سازمان صنعت معدن و تجارت استان مجاز است از عرضه کنندگان معتمد خود در توزیع سبد استفاده نماید. در این صورت سازمان صنعت معدن و تجارت باید فروشگاه مورد نظر را به یکی از مباشرین توزیع معرفی نماید تا نسبت به تحویل کالا به آن اقدام شود. تبصره1: با توجه به رایگان بودن کالا، فروشگاه معرفی شده باید از هر جهت مورد اطمینان سازمان صنعت معدن و تجارت باشد لذا سازمان صنعت معدن و تجارت استان باید به طریق مقتضی نسبت به اخذ ضمانت لازم از فروشگاه معتمد برای انجام تسویه حساب و عودت کالاهای مازاد اقدام نماید. تبصره 2: شماره ( ترمینال یا پایانه) فروشگاه معرفی باید به ستاد اعلام شود تا نسبت به فعال سازی آن در سامانه الکترونیکی اقدام گردد. در غیر این صورت واحد مربوطه قادر به توزیع نخواهد بود. 5- سازمان های صنعت، معدن و تجارت با توجه به دستورالعمل شماره 60/223167 مورخ 92.10.16 این ستاد و نیز دستورالعمل شماره 370/92/49378 مورخ 92.10.22 سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان اقدامات لازم را برای بازرسی و نظارت بر کیفیت و کمیت کالاهای سبد به عمل آورند. 6- کالاهای سبد اول شامل 10 کیلوگرم برنج هندی 1121 بسته بندی شده، 2 عدد مرغ ( به وزن تقریبی 4 کیلوگرم)، 2 بسته پنیر 400 گرمی ، 2 بطری روغن نباتی مایع 810 گرمی و یک شانه 30 عددی تخم مرغ ( با وزن حداقل 1.8 کیلوگرم) با پرینت تاریخ تولید خواهد بود. تبصره: کالای تخم مرغ با توجه به شرایط هر استان و بر اساس امکانات موجود ممکن است به صورت شانه 30 عددی یا 24 عددی بسته بندی و عرضه شود و با توجه به محدودیت ظروف بسته بندی ممکن است تعداد 24 عدد تخم مرغ در ظروف یا سلولزی با ترکیب 4 بسته 6 عددی یا 2 بسته 12 عددی یا یک بسته 15 عددی + یک بسته 9 عددی باشد. 7- سبد کالای دولت کاملا رایگان است و دریافت هر گونه وجهی تحت هر عنوان از متقاضیان ممنوع می باشد. 8- شروع توزیع سبد بین متقاضیان و پایان آن با مجوز کتبی ستاد بسیج اقتصادی کشور می باشد و فروشگاهها نباید بدون مجوز ستاد کالاهای سبد را توزیع نمایند. 9- دریافت کنندگان سبد با توجه به مصوبه دولت شامل کارمندان دولت، فرهنگیان، نیروهای مسلح، افراد تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی (ره) و سازمان بهزیستی می باشند و این ستاد و سازمان های صنعت معدن و تجارت استان ها هیچ نقشی در تعیین یا حذف دریافت کنندگان سبد ندارند. 10- توزیع سبد کالا با سیستم الکترونکی (کارت یارانه افراد) انجام می گردد. وظیفه راه اندازی سیستم به عهده معاونت فناوری اطلاعات وزارت صنعت معدن و تجارت می باشد. در صورت تغییر احتمالی روش توزیع مراتب کتبا به سازمان های صنعت معدن و تجارت اعلام خواهد شد. 11- سبد کالا به سرپرست خانوار دریافت کننده یارانه تعلق می گیرد و در صورتیکه در یک خانواده دریافت کننده یارانه دو یا چند نفر از مشمولین دریافت سبد وجود داشته باشد به یکی از آنها سبد تعلق خواهد گرفت و بقیه حذف می شوند مثلا سرپرست خانواده ای که کارمند است در صورتیکه همسر یا فرزندش کارمند، فرهنگی یا عضو نیروهای مسلح یا تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی (ره) یا بهزیستی باشند یک سبد دریافت خواهند کرد. این اقدامات به استناد مصوبه دولت توسط وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی انجام شده است. 12- در این دستورالعمل منظور از خانواده همان خانواده ای است که در سازمان هدفمندی یارانه ها برای دریافت یارانه ثبت نام کرده است. 13- به منظور اطلاع افراد از تعلق سبد، سامانه پیام کوتاه در این مورد پیش بینی شده است که متقاضیان می توانند با ارسال کد ملی خد به شماره پیش بینی شده از این موضوع مطلع شوند همچنین متقاضیان می توانند با مراجعه به صفحه اینترنتی پیش بینی شده در این مورد اقدام نمایند. تبصره: شماره سامانه پیام کوتاه و صفحه اینترنتی پس از اعلام از سوی معاونت فناوری اطلاعات وزارت متبوع متعاقبا از طریق ستاد به سازمان های صنعت معدن و تجارت استان ها اعلام خواهد شد. 14- دریافت سبد فقط با کارت یارانه بانکی می باشد و به صورت اتوماتیک کالاهای سبد بر روی کارت سرپرست خانوار شارژ بازگشت |