صفحه اصلي > اقتصادی > ضرورت فرهنگ سازی برای استفاده از خودروهای برقی در ایران
ضرورت فرهنگ سازی برای استفاده از خودروهای برقی در ایران7 اسفند 1392. نويسنده: monshi |
پيشرفت سريع تكنولوژي خودروي برقي در سال هاي اخير از يك عزم جدي براي جايگزين كردن خودروهاي معمولي حكايت دارد مهمترين انگيزه هاي اين حركت، كاهش وابستگي به محصولات نفتي ، كاهش آلودگي هوا و بهينه سازي مصرف انرژي است. خودروی برقی غدیر110 نمونه ای از تلاش متخصصان و پژوهشگران ایرانی است که پس از 17 سال تحقیق و پژوهش به ثمر نشسته است به گفته مهندس مسعود ارشادی طراح و سازنده اولین خودرو برقی ایرانی ، تمام قطعات این خودرو ایرانی است و در ساخت این خودرو، دانش ساخت الکتروموتور بومی شده است. مدیر پروژه اولین خودرو برقی ایرانی بر این باور است استفاده از خودروهای برقی و هیبردی می تواند یکی از بهترین راه های مقابله با مشکل آلودگی هوا باشد و باید این موضوع مورد توجه جدی مسئولان ، برنامه ریزان و تصمیم گیران کشور قرار گیرد. مهندس ارشادی ضمن تاکید بر لزوم فرهنگ سازی نسبت به استفاده از خودروهای برقی در کشور عنوان کرد : باید فرهنگ استفاده از خودروهای برقی در ایران به طور جدی دنبال شود. ارشادی با اشاره به اینکه ساخت خودرو برقی غدیر 110 ، حدود 17 سال زمان برده است ، گفت : 5 سال از این مدت صرف پژوهش و تحقیقات و12 سال هم کار تولید این خودرو به طول انجامیده است. آیا خودروهای برقی می تواند به عنوان عاملی به حل معضل آلودگی هواو ترافیک کلان شهرها کمک نماید؟ وی رویکرد اصلی خود در معرفی قابلیت های این خودرو را ، شناخت و توجه بیشتر مسئولین و مردم به اهمیت و ارزش خودروهای برقی در حل معضلات و مشکلاتی چون آلودگی و ترافیک در کلان شهرها اعلام کرد و گفت : تاکنون مسئولین کشور نسبت به تولید و استفاده از خودروهای برقی خوشبین نبوده و حتی گاها شناختی نسبت به خودروهای برقی نداشتند اما مسئله مهم این است که آیا خودروهای برقی می تواند به عنوان عامل و یا فاکتوری به حل معضل آلودگی هوا و ترافیک کلان شهرها کمک نماید یا خیر؟ وی تاکید می کند: برای از بین بردن این تردید و همچنین رفع بخشی از مشکلات و معضلات شهری از جمله ترافیک و در نهایت کمک به سلامت جامعه این خودرو طراحی و تولید شده است. مقاومت در برابر تولید خودروهای برقی در ایران وی در ادامه به عدم وجود زیر ساخت های لازم برای استفاده از خودروهای برقی در ایران پرداخت و گفت: نه تنها زیرساخت های لازم برای استفاده از خودروهای برقی در کشور فراهم نیست بلکه گاهی مقاومت هایی نیز برای تولید خودروهای برقی نیز صورت می گیرد. وی با اشاره به اینکه آینده متعلق به خودروهای برقی است،تاکید کرد: قطعا تولید خودروهای برقی در ایران مستلزم حمایت دولت است. وی همچنین بر اهمیت آموزش و فرهنگ سازی در گسترش این نوع خودروها تاکید کرد و گفت : در کنار حمایتهایی که باید از تولیدکنندگان صورت گیرد ، آموزش و فرهنگسازی نیز ضروری است چرا که ذائقه مصرف کننده است که تولید کننده را جهت میدهد و این ذائقه را میتوان با آموزش و فرهنگسازی در کنار وضع قانونهایی مانند کاهش عوارض شهری و محدودیتهای طرح ترافیک تغییر داد. وی در ادامه به سرمایهگذاری 1.5 میلیارد تومانی برای طراحی و تولید نمونه اولیه خودروی برقی اشاره کرد و اظهار داشت: در حال حاضر این خودروی دو نفره با قیمت 20 تا 24 میلیون تومان قابل تولید است که اگر به تولید انبوه با تیراژ بالای 50 هزار دستگاه برسد، قیمت آن 8 میلیون تومان خواهد بود. بومی کردن دانش تولید مزیت مهم اولین خودروی برقی ایرانی وی مهمترین سیاست کاری شرکت پاک خودرو را تولید تمام قطعات این خودرو در داخل اعلام کرد و گفت : مزیت مهم این خودرو بومی کردن دانش آن در ایران است این درحالی است که بخش اعظم ساخت این خودرو در شرایط تحریم صورت گرفته است و در راستای این اقدام کلیه بخش های این خودرو در داخل تولید شده است. مدیر پروژه خودرو برقی غدیر 110 همچنین یکی دیگر از مزیت های این خودرو را موتور آن دانست و افزود : موتور این خودرو به نام هاب براشلس دی سی الکتروموتور است بدین مفهوم که قدرت موتور در درون کاسه چرخ قرار دارد ، وجود موتور در چرخ ها موجب می شود شتاب و قدرت بیشتری به خودرو منتقل شده و نیروی تولید شده تضعیف نگردیده و به طور مستقیم این نیرو در چرخ ها باعث حرکت خودرو شود. ارشادی گفت: از مزیت های موتورهای براشلس گشتاور بالایی آنهاست چنانچه که این مسئله باعث می شود این موتورها توان و قدرت بالایی داشته باشند. وی افزود: موتورهای براشلس 15 سال است که در دنیا معرفی شده است کارخانه های بزرگ دنیا مثل مرسدس بنز ،در سالهای 2012 و2013 از این تکنولوژی استفاده کردند همچنین این موتور در مینی کوپر انگلیسی و یک مدل شورولت شاسی بلند نیز استفاده شده است. وی همچنین دیفرانسیل الکترونیکی را یکی از ویژگیهای این خودرو عنوان کرد و گفت: این ویژگی موجب می شود هنگام دور زدن و چرخش خودرو، مشکل مقدار دورهای محیطی چرخهای داخل و خارج که متفاوت است با وجود این دیفرانسیل رفع شود اما چون در این خودرو هر چرخ بهصورت مستقل کار میکند دستگاه الکترومکانیکی طراحی و داخل فرمان قرار داده شده که باعث کاهش یا افزایش دور موتور میشود با این تفاوت که استهلاک نخواهد داشت. وی تصریح کرد: وجود دیفرانسیل الکترونیکی در این خودرو موجب می شود زمانی که این خودرو در سرپیچ ها دور می زند به طور هوشمند تنظیم شود که چرخ سمت راننده و طرف شاگرد چه میزان باید دور بزند. وی عدم وجود گیبرکس را از دیگر ویژگی های خودرو برقی غدیر 110 عنوان کرد و گفت: با توجه به اینکه در این خودرو گیربکس وجود ندارد انرژی وارد بر آن صرف دنده می شود. طراح و سازنده اولین خودرو برقی ایرانی در ادامه به برخی مشخصات ظاهری این خودرو پرداخت و گفت : ظرفیت این خودرو 2 نفره و نوع آن سواری ، کلاس شهری و مدل کروک است همچنین طول این خودرو 2 متر و 18 سانتی متر و عرض آن 115 سانتی متر و ارتفاع آن 135 سانتی متر است که بدون باتری 180 کیلوگرم و با باتری 280 کیلوگرم وزن داشته و قابلیت حمل مسافر تا سقف 200 کیلوگرم را نیز داراست. ارشادی افزود : سرعت کنونی این خودرو 60 کیلومتر است و با هر بار شارژ باتری تا 4 ساعت توان حرکت دارد. این خودرو فاقد موتور سوخت احتراق داخلی است در نتیجه هیچ گونه آلایندگی زیست محیطی و آلودگی صوتی را ایجاد نمی کند. وی در مورد شارژ باتری این خودرو گفت : باتری آن به راحتی با برق شهری 220 ولت شارژ می شود و هزینه هر بار شارژ 3 هزار ریال است و هزینه برای پیمایش 100 کیلومتر مسافت تقریبا معادل 5 هزار ریال است. وی در ادامه ضمن مقایسه هزینه سوخت در خودروهای برقی و بنزینی گفت : خودروی برقی برای پیمایش 100 کیلومتر به اندازه 500 تومان برق مصرف میکند در حالی که سوخت مصرفی در خودروهای بنزینی برای هر 100 کیلومتر با در نظر گرفتن بنزین لیتری 400 تومان، 4000 تومان خواهد بود در واقع هزینه مصرف انرژی در خودروی برقی دو نفره، یک هشتم خودروی بنزینی است. وی افزود: در این خودروی برقی از 6 باتری 12 ولت یعنی در مجموع 72 ولت استفاده شده است که این باتریها با برق 220 ولت شارژ می شوند. به گفته وی، تکنولوژی استفاده شده در الکتروموتور خودروی برقی با آخرین تکنولوژی روز دنیا همخوانی دارد و این خودرو دارای 3 سال گارانتی الکترو موتور است. وی همچنین به تاکید برخی کشورهای دنیا نسبت به توسعه خودروهای برقی پرداخت و اظهار داشت: هم اکنون خودروهای برقی در دنیا پیشرفت بسیاری داشته اند و زیر ساخت های آن فراهم شده است به طوری که در حال حاضر در آلمان، چین و آمریکا تاکید زیادی بر توسعه خودروهای برقی دارند به همین اساس جایگاه شارژ موتور این خودروها را به طرق مختلف ایجاد کردند. ساخت اولین مینی بوس برقی ظرف یک سال آینده/ برنامه ریزی برای تولید نمونه بازگشت |