Logo

صفحه اصلي > اقتصادی > کاهش 15 درصدی شکایات مشتری در پایان سال 93 برای تمامی محصولات گروه سایپا

کاهش 15 درصدی شکایات مشتری در پایان سال 93 برای تمامی محصولات گروه سایپا


7 تیر 1393. نويسنده: monshi
کاهش 15 درصدی شکایات مشتری در پایان سال 93 برای تمامی محصولات گروه سایپا


در خصوص ارتقای کیفیت محصولات گروه خودروسازی سایپا با هدف تطابق با خواست مشتری و برآوردن الزامات قانونی برنامه ریزی های کوتاه مدت و بلند مدتی انجام شده است.
کیفیت از جمله موضوعاتی است که همواره مورد توجه خودروسازان بوده است و در چند سال اخیر شرکت سایپا نیز در راستای مشتری مداری و پاسخ به خواست مشتریان در زمینه ارتقای کیفی محصولات برنامه ریزی های خاصی انجام داده و در این زمینه با صرف هزینه های هنگفت گام های بزرگ کیفی در تولید، عرضه و خدمات پس از فروش محصولات خود برداشته است. مهندس فرزاد غزایی سرپرست معاونت کیفیت سایپا در تشریح این برنامه ها گفت: در خصوص ارتقای کیفیت محصولات گروه خودروسازی سایپا با هدف تطابق با خواست مشتری و برآوردن الزامات قانونی برنامه ریزی های کوتاه مدت و بلند مدتی انجام شده است. وی افزود: تمامی محصولات تولیدی این گروه الزامات قانونی و استانداردهای 55 گانه را دارا می باشند و به جهت افزایش ایمنی و رضایت خاطر مشتریان از سال 89 تغییرات ساختاری چشمگیری در بدنه خودروهای پراید انجام شد که این تغییرات شامل سرشاسی، ستونها و استحکام ورق های تولید خودرو برروی پلتفرم پراید اعمال شده و محصول جدید X100 تولید گردیده است. غزایی با اشاره به مبحث کیفیت از نگاه مشتری و اهمیتی که در سایپا به این موضوع داده می شود گفت: از نگاه مشتری خواست های ویژه ای چون کیفیت رنگ، کیفیت عملکرد اجزا، کیفیت در طراحی و کیفیت حسی که در ایجاد حس خوشایند برای مشتری هنگام مصرف، مهم است و بر همین اساس بر روی کیفیت قطعات تامین کنندگان از سال های قبل برنامه ریزی شده و این موضوع در سال جاری نیز در حال بازنگری مجدد است و در تلاش هستیم تا با استفاده از پتانسیل بالای صنعت قطعه سازی کشور کیفیت قطعات تولیدی را بهبود بخشیم. وی افزود: در موضوع کیفیت محصولات در خدمات پس از فروش نیز شاخص های مورد نظر مشتری از جمله C100 و شاخص قطعات برگشتی در دوران گارانتی را تحلیل کرده و برای بهبود آن و ایجاد روند کاهش با سرعت بیشتر برنامه ریزی خاصی انجام شده است. علاوه بر این با همراهی وزارت صنعت، معدن و تجارت و انجمن خودروسازان در حال بررسی و مطالعه هستیم تا بتوان از منظر بیرونی شاخص ها و ارزیابی های دقیقی مطابق با نظر مشتریان ایجاد نمائیم. همچنین در این جلسات در حال بازنگری آیین نامه ارتقای کیفی خودرو و آیین نامه ارتقای کیفیت خدمات پس از فروش هستیم. معاون کیفیت سایپا گفت: مبحث ارتقای کیفیت محصولات را برای گروه X100 و X200 به صورت جداگانه بررسی و برنامه ریزی کرده ایم. هدف گذاری برای محصولات X100 به نحوی است که همواره ارتقای کیفیت در تولید این محصول مد نظر بوده و گروه X200 نیز در نظر داریم که جایگاه تیبا 2 را به سطحی برسانیم که در کلاس قیمتی خود، در سطح بهترین خودرو قرار گیرد. وی در مورد الزام سازمان محیط زیست به خودرو سازان و تجهیزمحصولات به یورو 4 نیز گفت: سایپا در این زمینه برنامه هایی طراحی کرده و تلاش می کند که محصولاتش براساس استاندارد در زمان تعیین شده به یورو4 مجهز شود البته در این موضوع باید به نکته ای توجه داشت و اینکه خودروهای دارای یورو4 زمانی که از کارخانه خارج می شود و در اختیار مردم قرار می گیرد نیاز است توسط سازمان های نظارتی از طریق معاینه فنی کنترل دقیق تری صورت پذیرد تا در طی دوره عمر خودرو شرایط کنترل گازهای آلاینده در همان سطح یورو4 باقی بماند. سرپرست معاونت کیفیت سایپا دو شاخص کیفیت خودرو و کیفیت خدمات را از منظر مشتری مهم ترین شاخصها دانست که مشتری آن را دقیقا" حس می کند و گفت: با همکاری شرکت سایپا یدک با انجام نظر سنجی از مشتریان و دریافت داده های سازمان های نظارتی در تلاشیم که از حس مشتریان نسبت به محصولات سایپا اطلاعات دقیق تری به دست آوریم و مشکلات را برطرف کنیم البته باید به این نکته دقت شود که انتظارت کیفی از هر محصولی باید مطابق با قیمت آن باشد و قاعدتا" انتظارات از یک محصول 100 میلیونی با یک محصول 20 میلیون تومانی یکسان نیست. وی افرود: در مبحث رضایت مشتری، سایپا محصولات خود را به صورت جداگانه و در گروه های خود بررسی کرده و برای گروه های X100 و X200 به صورت جداگانه برنامه ریزی نموده است و در مجموع انتظار داریم در شکایات مشتری در پایان سال 93 برای تمامی محصولات 15 درصد کاهش داشته باشیم و در این مسیر به دنبال شناسایی دقیق ریشه شکایات کیفی و رفع آنها هستیم و در تلاشیم که محصول ارائه شده فاقد ایراد فنی باشد. غزائی استراتژی تولید سایپا را بر مبنای طراحی و تولید محصولات داخلی و تولیدات ملی دانست و گفت: تمرکز اصلی بر ساخت داخل و محصولات ایرانی است البته جهت تکمیل سبد محصول با تعدادی شرکای اروپایی و آسیایی همچون رنو، کیاموتورز، سیتروئن و چند شرکت چینی همکاری داشته و خواهیم داشت و در انتخاب شرکت های چینی سعی شده که شرکت های معتبر و با کیفیت به عنوان شرکای تجاری سایپا انتخاب شود و در این میان شرکت های برلیانس و چانگان از کشور چین که خود آنها با شرکت های معتبر اروپایی وژاپنی همکاری می کنند انتخاب شده اند. وی خاطر نشان کرد: چون نگاه سایپا به بازار خودرو بلند مدت است لذا نگاه کیفی آن برای آینده طراحی شده و برای کسب رضایت مشتری و به تبع آن جذب بیشتر مشتری، کسب سهم بیشتر بازار و ایجاد رضایت مندی، قطعا" شرکت های همکار خود را از خودرسازان با کیفیت برتر انتخاب خواهد کرد.
بازگشت