Logo

صفحه اصلي > اقتصادی > محدود کردن خودروسازان و ممانعت خروج از انحصار موجب زمین زدن صنعت خودرو می شود

محدود کردن خودروسازان و ممانعت خروج از انحصار موجب زمین زدن صنعت خودرو می شود


10 اسفند 1393. نويسنده: monshi
محدود کردن خودروسازان و ممانعت خروج از انحصار موجب زمین زدن صنعت خودرو می شود


سومین نمایشگاه صنعت خودرو و قطعات وابسته استان سمنان با حضور معاون حقوقی رییس جمهور، استاندار سمنان، مدیرعامل گروه خودرو سازی سایپا، معاون اداره استاندارد ایران، خودروسازان و واحدهای تولیدی قطعات خودرو کشور در محل دائمی نمایشگاه های بین المللی استان سمنان آغاز به کار کرد.
سومین نمایشگاه صنعت خودرو و قطعات وابسته استان سمنان در مساحتی حدود 3 هزار متر مربع و با بیش از 114 غرفه و حضور 50 شرکت خودروساز و قطعه ساز آغاز به کار کرد و در این نمایشگاه آخرین دستاورد های صنعتی با هدف شناخت و معرفی پتانسیل های بالقوه استان سمنان ، معرفی محصولات جدید سایپا و ایجاد ارتباط قطعه سازان و خودروسازان در سطح کشور به معرض نمایش گذاشته شد. درمراسم افتتاح این نمایشگاه که با حضور معاون حقوقی رییس جمهور، استاندار سمنان، معاون سازمان استاندارد ایران و مدیر عامل گروه خودروسازی سایپا برگزار شد، مدیر عامل گروه خودروسازی سایپا با بیان اینکه صنعت خودروسازی نقش بسیار مهمی را در صنعت و اقتصاد کشور دارد گفت: خودروسازی صنعتی استراتژیک و مهم است و با توجه به پیشینه این صنعت در ایران و تولید محصولات مختلف، از ایران به عنوان کشوری خودروساز در دنیا یاد می شود که این موضوع در کشوری که به لحاظ اقتصادی در حال توسعه است بسیار مهم می باشد. مدنی گفت: صنعت خودرو کشور در سال 91 و 92 با بحران مواجه شد و خوشبختانه در سال 93 و با روی کار آمدن دولت تدبیر و امید دوباره احیا شد و خوشبختانه گروه سایپا امسال موفق شد که 50 تا 60 درصد نسبت به سال گذشته افزایش تولید داشته باشد. مدیر عامل سایپا بزرگ ترین مشکل صنعت خودرو را مسئله انحصار در این صنعت دانست و گفت: در هیچ کجای دنیا، خودرو به عنوان یک کالای انحصاری مطرح نشده است. امروزه در ایران ده ها شرکت مشغول واردات خودرو بوده و هیچ ممنوعیتی هم برایشان وجود ندارد و در حال حاضر با حضور شرکت های وارد کننده خودرو، تیراژ 95 درصدی خودرو که در اختیار دو شرکت بزرگ خودروساز کشور بوده به 80 درصد تقلیل پیدا کرده است و قطعا با راه اندازی کارخانه های جدید ظرف 2 سال آینده این تیراژ به 75 درصد خواهد رسید. مدنی سیاست قیمت گذاری در دنیا را شکست خورده دانست و افزود: بیش از 90 میلیون خودرو در سال در دنیا تولید می شود اما تنها کشوری که در آن خودرو مشمول قیمت گذاری می شود ایران است و قطعا محدود کردن خودروسازان و ممانعت خروج از انحصار موجب زمین خوردن صنعت خودرو می شود. وی همچنین در رابطه با اعلام نرخ افزایش قیمت در ابتدای سال گفت: قیمت ها باید در طول سال و به تدریج افزایش پیدا کند. این روش موجب می شود مشتریان برای اینکه در ماه های بعدی مشمول افزایش قیمت نشوند خرید خود را انجام دهند و این موجب رونق بازار می شود. در روش فعلی مردم خرید خودرو را به ماه های پایانی سال موکول می کنند و در نتیجه خودروسازان با افزایش حجم تقاضا در یک مقطع خاص روبرو می شوند که این امر موجب از دست دادن بازار خواهد شد. مدیرعامل گروه سایپا در رابطه با افزایش تولیدات گفت: ما باید به سرعت از وضعیت انحصار خارج شویم تا بتوانیم به سند چشم انداز 1404 که تولید 3 میلیون دستگاه خودرو و صادرات 1 میلیون دستگاه است برسیم. خوشبختانه امسال سایپا در سهم کل محصولات حدود 35 درصد و در خودروی سواری 40 درصد افزایش تولید را تجربه کرده است و صادرات گروه سایپا در پایان سال 180 درصد بیشتر از سال قبل خواهد شد و حدود 80 درصد سهم صادرات خودرو کشور توسط سایپا انجام می شود. مدنی بزرگ ترین آرزوی دیرینه صنعت خودروسازی در کشور را طراحی پلت فرم دانست و گفت: طراحی پلت فرم در سایپا استارت خورده است و ما در سال 95 خودرویی خواهیم داشت که پلت فرم و اتاق آن در داخل کشور تولید شده است که قطعا سازندگان داخلی در این پلت فرم و ساخت داخل کردن بسیاری از قطعات و تنوع محصول با ما همکاری خواهند کرد. در پایان مدیرعامل سایپا در پاسخ به ادعای افزایش تولید خودروهای چینی توسط این شرکت افزود: ما تعداد محدودی خودروی خارجی وارد کرده و در خطوط تولید سایپا مونتاژ می کنیم که این تعداد چیزی در حدود 5 درصد از ظرفیت تولید سایپا است و عمده تولیدات گروه سایپا بر اساس محصولات داخلی خواهد بود.
در ادامه استاندار سمنان با استقبال از برگزاری این نمایشگاه در استان سمنان گفت: این استان از ظرفیت خوبی برای تولید قطعات خودرو در سطح کشور برخوردار است و ما خواستار حمایت از تولید کنندگان قطعات خودرو در این استان هستیم. وی افزود: باید در زمینه خودروسازی دست از حمایت واردکنندگان برداریم و به بومی سازی توجه بیشتری کنیم تا اقتصاد مقاومتی مدنظر مقام معظم رهبری به خوبی عملی شود و اقتصاد ایران از وضعیت نامساعد کنونی خارج گردد و به رونق برسیم. در ادامه معاون حقوقی رئیس جمهور در این مراسم با اشاره به وجود معضل واردات خودرو در کشور گفت: باید از واردات کالاهای خارجی که مشابه آن ها در داخل کشور تولید می شود جلوگیری کنیم تا به صنعت داخلی کشور لطمه وارد نشود. وی خاطر نشان کرد: باید شرایط رقابتی سالم در بین شرکت های خودروساز داخلی کشور ایجاد شود تا با افزایش کیفیت خودروهای داخلی در بازار جهانی نیز بتوانیم با قدرت وارد شویم. معاون رئیس جمهور در پایان با اشاره به تلاش دولت تدبیر و امید در جهت ایجاد زمینه مناسب برای افزایش تولیدات داخلی در آینده افزود: قوانین مزاحم کسب و کار تولیدکنندگان داخلی در حال بررسی است و امیدواریم به زودی شاهد رونق در این بخش باشیم. نجفی منش که به عنوان نماینده انجمن قطعه سازان کشور در این مراسم حضور داشت گفت: وضعیت صنعت و قطعه سازی در کشور رضایت بخش و مناسب است که بی شک با تلاش و حمایت دولت شاهد رشد و شکوفایی در این بخش خواهیم بود. عضو هیات مدیره انجمن قطعه سازان کشور افزود: در حال حاضر در کشور ارزش میزان تولید قطعات خودرو بیش از پنج میلیارد دلار است که طبق سند چشم انداز افق 1404 این اعداد و ارقام باید به چیزی در حدود 30 میلیارد دلار افزایش یابد. معاون اداره استاندارد ایران در ادامه مراسم خطاب به حاضرین گفت: تحریم های فعلی موقتی هستند و ما باید نگاهمان به تولید داخل و تولیدکنندگان مثبت باشد. ما زمانی می توانیم موفق باشیم که تحریم ها و تهدید ها را به فرصت تبدیل کنیم. همچنین خودروسازی را یکی از موتور های محرک اقتصاد کشور دانسته و افزود: افزایش استاندارد قطعات خودرو می تواند زمینه ساز افزایش کیفیت خودروها باشد.
بازگشت