Logo

صفحه اصلي > اقتصادی > کمبود مواد اولیه مهمترین چالش امروز صنعت پوشاک البرز است

کمبود مواد اولیه مهمترین چالش امروز صنعت پوشاک البرز است


29 اردیبهشت 1398. نويسنده: monshi
کمبود مواد اولیه مهمترین چالش امروز صنعت پوشاک البرز است


عامل توسعه خوشه پوشاک البرز گفت: کمبود مواد اولیه یکی از مهمترین چالش های صنعت پوشاک استان است که سبب شده تا تولید آنچنان که باید در این استان صورت نگیرد.
مجتبی خدادادی با بیان اینکه این موضوع پیشتر به این شکل وجود نداشته و با برگشت ثبات به بازار ارز، این امر به وضعیت عادی برخواهد گشت، اظهار داشت: تولید مشترک با یک نام تجاری خاص یا بازار مشترک و تامین مواد اولیه از مهمترین اهداف تشکیل خوشه ها است. وی اضافه کرد: با توجه به اینکه بیشتر واحدهای تولیدکننده پوشاک در استان البرز به صورت واحدهای کوچک یا خرد هستند، زمانی که تجمیع می شوند تامین مواد اولیه برای آنها به صرفه تر بوده و بهای تمام شده نیز متعاقب آن کاهش می یابد، همچنین به این واحدها قدرت مانور بیشتری برای حضور در بازار و رقابت را خواهد داد.. خدادادی گفت: با توجه به تغییرات نرخ ارز، یکی از مشکلاتی که گریبانگیر واحدهای تولیدی ما شده، تامین مواد اولیه است و با توجه به محدودیت های وارداتی اعمال شده در حوزه پوشاک که این امر خود ایجاد فرصت برای تولیدکننده کرده است، چنانچه مسئله تامین مواد اولیه برای تولید کنندگان حل شود، می توانند با بهره گیری از توان تولیدی بسیار مناسب خود، رونق صادرات را در استان شکل دهند. وی ادامه داد: به عنوان مثال تولیدکننده های نساجی اگر مانند قبل بتوانند مواد اولیه پارچه بافی را با قیمت مناسب و با نرخ ارز دولتی وارد کنند، امکان بیشتری برای عرضه پارچه به تولیدکنندگان پوشاک خواهند داشت و نیازی به استفاده از پارچه های خارجی با قیمت بالا در داخل از بین می رود. خدادادی با بیان اینکه این مشکلات سبب شده تا برخی از واحدهای پوشاک ما با 20 تا 30 درصد ظرفیت تولیدی شان کار می کنند خاطر نشان کرد: با توجه به اینکه صنعت نساجی در کشور هنوز نتوانسته با کیفیت و استانداردهای بین المللی پارچه مورد نیاز پوشاک در استان و کشور را به طور کامل تامین کند، به همین دلیل برای تامین مواد اولیه نیازمند حضور در بازارهای بین المللی هستیم که عمده این مواد از کشورهایی مانند چین، بنگلادش و ترکیه تامین می شوند.. عامل توسعه خوشه پوشاک البرز افزود: عدم تامین ارز دولتی و به صرفه نبودن واردات با ارز آزاد، سبب شده ظرفیت تولید کاهش یافته و به دنبال آن، سهم زیادی از بازار منطقه از دست تولید کنندگان داخلی خارج و قدرت مانور زیادی برای رقابت با رقبای دیگر کشورها را آنچنان که باید نداشته باشیم.
وی ادامه داد: این در حالی است که این افزایش نرخ ارز خود باعث ایجاد ارزش افزوده برای تولید کنندگان داخلی می شود که با استفاده از ظرفیت و توان داخلی بتوانند محصولات خود را برای عرضه به بازارهای بین المللی عرضه کنند. خدادادی، طراحی را یکی دیگر از مشکلات بخش پوشاک عنوان کرد و گفت: طراحان خوبی در سطح استان و کشور داریم، اما با توجه به اینکه دیدگاه کلان مدیریتی واحدها برند سازی نیست، بسیاری از واحدها به مقوله طراحی توجه زیادی نمی کنند یا عمدتا سری دوزی هایی بر مبنای طرح های خارجی انجام می دهند. وی ادامه داد: واحدهایی داریم که چندین سال است که تنها یک طرح را تولید و عرضه می کنند، که این مساله سبب می شود نتوانیم بازارهای زیادی را با توجه به اینکه دنیای امروز دنیای رقابت و نوآوری است جذب کنیم. خدادادی در ادامه با بیان اینکه یک هزار و 240 واحد صنفی و صنعتی شناسایی شده در بخش پوشاک در البرز شناسایی شده اند اظهار داشت: شناسایی واحدهای صنفی و صنعتی در بخش پوشاک توسط خوشه از دی ماه 96 آغاز شده که تاکنون یک هزار و 240 واحد شناسایی و با توجه به اینکه تعدادی از واحدها هنوز شناسایی نشده اند این تعداد افزایش می یابد. وی ادامه داد: با هدف توسعه این بخش در استان و افزایش رونق تولید با توجه به اینکه طراحی، بازاریابی و توسعه برندینگ از مهمترین مشکلات بخش پوشاک در استان البرز است، مطالعات خود را با هدف بهبود این بخش ها انجام داده ایم و بر مبنای آنها برنامه های خوشه تدوین شده است.عامل توسعه خوشه پوشاک البرز افزود: امسال نیز برنامه هایی داریم تا علاوه بر تقویت این سه نقطه بحرانی، موضوع راه اندازی کنسرسیوم فروش و صادرات پوشاک، ایجاد یک نام تجاری مشترک، شرکت در نمایشگاه ها و برگزاری تورهای داخلی و خارجی را با هدف آشنایی هر چه بیشتر صنعت پوشاک استان با متدهای روز و بازاریابی در دستور کار قراردهیم. وی در بخش دیگری از سخنان خود به ظرفیت بخش پوشاک در البرز اشاره کرد و گفت: حداقل 10 برند پوشاک در استان داریم که برخی از این برندها، علاوه بر تامین بخشی از نیاز کشور به تعدادی از کشورها مانند عراق، ترکیه، افغانستان، آسیای میانه و اتحادیه اروپا صادرات دارند.

بازگشت