صفحه اصلي > اقتصادی > بحران تأمین آب در استانهای تهران و البرز«دغدغهای ملی» است
بحران تأمین آب در استانهای تهران و البرز«دغدغهای ملی» استدیروز, 14:26. نويسنده: monshi |
نشست خبری مدیرعامل شرکت آب منطقهای استان البرز به مناسبت روز خبرنگار، برگزار شد. در این نشست، اصحاب رسانه پرسشهای خود را در حوزه آب و بحرانهای مرتبط مطرح کردند و داود نجفیان، مدیرعامل آب منطقهای البرز به آنها پاسخ داد. داود نجفیان در ابتدای سخنان خود ضمن خیرمقدم به خبرنگاران، رسالت خطیر اطلاعرسانی و آگاهیبخشی رسانهها را یادآور شد و گفت: "امروز که کشور با بحران آب مواجه است، بیش از هر زمان دیگری به ظرفیت رسانهها برای فرهنگسازی و تغییر باورهای عمومی نیاز داریم. اگر رسانهها در کنار بخش آب کشور باشند؛ ما در انجام ماموریت سنگین خود برای عبور از بحران، استوارتر قدم برمیداریم." بحران آب؛ یک دغدغه ملی مدیرعامل آب منطقهای البرز بحران تأمین آب در استانهای تهران و البرز را فراتر از یک مشکل محلی دانست و آن را «دغدغهای ملی» عنوان کرد.به گفته او، کاهش ۴۰ درصدی بارشها و افت ۷۰ درصدی ذخایر سدها نسبت به سال گذشته، تأمین پایدار آب را به شدت تهدید کرده است. سد کرج با کاهش ۷۰ درصدی حجم ذخایر روبهرو شده و سد طالقان نیز با وجود بارشهای بهاری، شرایطی مشابه دارد. نجفیان تصریح کرد: "پنج سال خشکسالی ممتد، وابستگی بیش از نیمی از آب شرب تهران به منابع زیرزمینی و شرایط نامطلوب آبخوان مشترک تهران-کرج، زنجیرهای از بحرانها را شکل داده است."او افزود: "شرایط تأمین آب از سطح استانی فراتر رفته و به یک موضوع ملی تبدیل شده است. به همین دلیل پروژههای بزرگی همچون خط دوم انتقال آب طالقان با تأکید رئیسجمهور و همراهی وزرا و استانداران دنبال شد تا حداقل پایداری در تأمین آب شرب تهران و البرز تضمین شود." وضعیت زیرساختها و پروژههای حیاتیِ آبی استان البرز نجفیان با اشاره به اقدامات انجامشده در حوزه تاسیسات آبی استان البرز نیز گفت: "ایجاد نخستین رینگ سراسری آب در البرز با سرمایهگذاری ۱۱ میلیارد تومان، احداث مخازن ذخیرهسازی برای افزایش تابآوری، اجرای سامانه شرق استان و برداشت ۳۰۰ لیتر بر ثانیه آب از منابع محلی فردیس از جمله پروژههای مهم اخیر بوده است."وی تأکید کرد: "راهاندازی سامانه غرب استان با اعتباری بیش از ۱۱۰۰ میلیارد تومان و خط دوم انتقال آب طالقان، نهتنها جایگزین خطوط قدیمی شد بلکه ظرفیت جدیدی معادل ۲۰۰۰ لیتر بر ثانیه ایجاد کرد که هم برای پدافند غیرعامل و هم برای جبران کسری تهران حیاتی است." بارگذاری جمعیت و صنایع؛ تهدیدی مضاعف برای منابع آبی مدیرعامل آب منطقهای البرز از بارگذاری نامناسب جمعیت و صنعت در منطقه انتقاد کرد و گفت: «سالانه ۱۲۰ هزار نفر به جمعیت البرز افزوده میشود؛ این رقم معادل ایجاد یک شهر جدید است. همچنین صنایع پرمصرف بدون توجه به ظرفیت منابع آبی مستقر شدهاند. این بارگذاری فراتر از توان اکولوژیکی منطقه تهران-البرز-قزوین است و ادامه آن بحران را تشدید خواهد کرد."وی تأکید کرد: "انتقال بخشی از جمعیت و صنایع به استانهای مرزی و ساحلی باید به یک سیاست قطعی و ملی تبدیل شود." الگوی مصرف؛ نیازمند اصلاح جدی نجفیان با اشاره به سرانه بالای مصرف آب گفت: "هر البرزی روزانه ۲۴۶ لیتر آب مصرف میکند که بهمراتب بیشتر از استاندارد کشورهای مشابه است. در حالی که کشورهای دیگر توانستهاند با سیاستهای قیمتی و فرهنگسازی، مصرف آب را تا ۶۰ درصد کاهش دهند".او ادامه داد: "متوسط قیمت چهار لیتر آب در کشور حدود چهار هزار تومان است؛ یعنی معادل بهای دو بسته پفک میتوان ۱۰ هزار لیتر آب مصرف کرد. این تفاوت ارزش واقعی و قیمت پرداختی نشان میدهد چرا انگیزهای برای صرفهجویی وجود ندارد".نجفیان اعمال قیمت واقعی آب برای ایجاد انگیزه در صرفهجویی را یکی از راهکارهای مؤثر دانست و افزود: "اصلاح باور و رفتارهای اجتماعی، استفاده از سیستمهای هوشمند و اجرای طرحهای کنترل پیشپرداختی مدیریت مصرف یک ضرورت است." چاههای غیرمجاز و استخرهای ویلاها نجفیان درباره وضعیت چاههای غیرمجاز در استان گفت: "در برخی از شهرهای استان چاههای غیرمجاز حتی در خود ویلاها؛ نه در حیاط حفر شدهاند و قابل شناسایی نیستند." او هشدار داد: "آبخوانها سرمایه ملی نسل امروز و آیندهاند. باید هزینه احداث چاه غیرمجاز آنقدر بالا باشد که کسی به سمتش نرود. متأسفانه ظرفیتهای قانونی برای جرمانگاری این تخلفات کافی نیست." ضرورت احیای آبخوانها و بهبود کشاورزی نجفیان افزود: "بیش از ۷۰ درصد نیاز آبی کشاورزی از منابع زیرزمینی تأمین میشود و اگر مدیریت نشود، علاوه بر کاهش کمیت، کیفیت آب نیز با پیشروی آب شور از دست خواهد رفت. تنها راهکار پایدار، احیای آبخوانها، اصلاح روشهای آبیاری و مشارکت دولت و مردم است."مدیرعامل شرکت آب منطقهای البرز ادامه داد: "یکی از مشکلات جدی ما در بخش کشاورزی، کشت محصولاتی مانند هندوانه، کلم و سایر محصولات پرمصرف آب است. این محصولات در شرایط خشکسالی و کمبود منابع آبی، هیچ توجیهی برای استان ندارند و فشار مضاعفی بر آبخوانهای زیرزمینی وارد میکنند." نقش رسانهها در تغییر باور عمومی نجفیان در بخش پایانی سخنانش با تأکید دوباره بر جایگاه رسانهها گفت: "سرنوشت مدیریت آب در گرو تغییر نگرش عمومی است و این تغییر بدون یاری رسانهها ممکن نیست. رسانهها میتوانند آگاهیبخشی کنند، مطالبهگری را تقویت نمایند و مشارکت مردم در صرفهجویی را به یک فرهنگ عمومی بدل سازند." او با قدردانی از خبرنگاران حاضر افزود: "رسانهها سرمایه اجتماعی بخش آب هستند. همراهی شماست که مسیر سخت عبور از بحران را هموار میکند". بازگشت |