9 شهریور 1400
شماره خبر: 255409

95 کودک مبتلا به سرطان در استان البرز تحت حمایت محک هستند

سپیدار‌آنلاین: گروه گزارش

95 کودک مبتلا به سرطان در استان البرز تحت حمایت محک هستند


محک 30 سال است که از کودکان مبتلا به سرطان سراسر کشور حمایت می‌کند.
این مؤسسه خود را مسئول می‌داند تا بهترین خدمات را متناسب با شرایط روز، از راه دور و نزدیک به فرزندانش و خانواده‌هایشان در سراسر کشور ارائه دهد. در حال حاضر هزاران کودک مبتلا به سرطان در نقاط مختلف ایران تحت حمایت محک هستند، که 95 نفر در استان البرز زندگی می‌کنند.
فرنوش خواجویی‌نژاد، سرپرست مددکاری شهرستان محک، در این خصوص که کودکان مبتلا به سرطان ساکن استان البرز پس از تشخیص بیماری‌شان چگونه تحت حمایت محک قرار می‌گیرند، می‌گوید: «قبل از شیوع ویروس کرونا داوطلبان بخش مددکاری اجتماعی به بیمارستان‌ها مراجعه می‌کردند اما در دوران کرونا مددکاران اجتماعی محک پس از انجام راند تلفنی و شناسایی بیماران جدید با ارائه مشاوره‌های لازم در زمینه چگونگی فرآیند حمایت توسط محک، برای بیمار تشکیل پرونده داده و کارت محک صادر می‌کنند. بنابراین هر کودکی که به این بیمارستان مراجعه می‌کند و نتیجه آزمایش پاتولوژی ایشان ابتلا به بیماری سرطان را نشان دهد، با تشکیل پرونده مددکاری تحت حمایت محک قرار می‌گیرد.»
اگر بخواهید بدانید نحوه حمایت محک از فرزندانش چگونه است باید بگوییم، این مؤسسه پرداخت هزینه‌های دارو و درمان فرزندانش را بر عهده دارد و بیماران پس از انجام اقدامات درمانی مانند شیمی درمانی، رادیوتراپی و جراحی و همچنین اقدامات تشخیصی مانند آزمایش و تصویربرداری با ارسال فاکتورهای هزینه به محک اقدام به دریافت هزینه می‌کنند و هزینه‌ها بر اساس آیین‌نامه مالی به حساب ایشان واریز می‌گردد. در کنار این موضوع بسته‌های حمایتی نیز در اختیار کودکان و خانواده‌ها قرار می‌گیرد. این بسته‌ها متناسب با نیاز هر خانواده طراحی شدند. برای مثال اگر کودکی دچار عوارض جانبی حاصل از بیماری شود، هزینه‌های مرتبط با درمان این عوارض نیز از سوی محک پرداخت خواهد شد. همچنین بسیاری از خانواده‌ها در مراحل درمان نیازمند مراجعه به مراکز پیشرفته‌تر هستند، که هزینه‌های رفت و آمد و دیگر مبالغ مربوط به آن، به ایشان پرداخت می‌گردد.»
سرپرست مددکاری شهرستان محک ادامه می‌دهد: «حمایت‌ها به همین‌جا ختم نمی‌شود. در صورت بهبودی فرزندان‌مان، آنها همچنان تحت حمایت محک هستند و در صورت نیاز هزینه‌های مرتبط با ادامه تحصیل در مقاطع مختلف را دریافت خواهند کرد. هچنین با فوت کودک، خانواده از حمایت این مؤسسه خارج نشده و وارد مرحله سوگ‌درمانی می‌شوند. در این بخش مشاوره‌های مددکاری و روانشناحتی لازم برای پذیرش سوگ در اختیارشان قرار خواهد گرفت. لازم به ذکر است مددکاری شهرستان با بهره‌گیری از منابع اجتماعی و امکانات مؤسسه در راستای افزایش کیفیت زندگی و توانمندسازی بیماران و خانواده‌های ایشان نیز اقدام می‌کند و همواره با همراهی بیمار و خانواده در مسیر درمان در تلاش است فشار روانی ناشی از بیماری فرزندشان را کاهش دهد.»
در دوران کرونا محک خدمات حمایتی را چگونه ارائه می‌دهد؟
با شروع پاندمی کرونا در جهان نوع فعالیت‌ محک نیز تغییر کرد. محدودیت‌هایی در مراجعه افراد به مؤسسه محک برای دریافت خدمات مددکاری ایجاد که باعث تغییر زیر ساخت‌های لازم برای ارائه خدمات مددکاری اجتماعی و روانشناختی شد. در واقع با عدم مراجعه داوطلبان مددکاری اجتماعی، راند تلفنی و ارتباط مستقیم سرپرست خدمات حمایتی و مددکاران اجتماعی با تیم درمان جایگزین روش‌های قبلی شناسایی بیمار شد.
ارائه بیش از هزاران ساعت مشاوره غیرحضوری به کودکان مبتلا به سرطان و خانواده‌هایشان در سراسر کشور، امکان ارسال فاکتورهای پرداختی از طریق پست برای خانواده‌ها، پیگیری‌های مداوم مددکاران اجتماعی برای پرداخت هزینه‌ها، ارائه فایل‌های آموزشی و سرگرمی از طریق گروه‌های واتس‌آپ به کودکان، ارائه خدمات سوگ درمانی از راه دور بخشی از اقدامات خدمات حمایتی محک در این دوران است. اکنون خانواده‌های تحت حمایت محک در 29 استان از جمله البرز از این خدمات بهره‌مند می‌شوند. خواجویی در پایان اشاره می‌کند: «با همه این تلاش‌ها و همراهی مردم نیک‌اندیش کشورمان، پس از 30 سال فعالیت در زمینه درمان و ارائه خدمات حمایتی به قهرمانان کوچک این سرزمین خوشحالم که خبر بهبودی 7 نفر از فرزندان‌مان در استان البرز را با جامعه مدنی ایران به اشتراک می‌گذارم. یاد گرفتیم که زیر سقف محک همه ما اعضای یک خانواده‌ایم و در این سال‌ها شاهد بودیم که همدلی و همراهی، گذر از هر سختی را آسان می‌کند. امیدواریم این روزهای سخت برای کودکان مبتلا به سرطان و همه مردم جامعه با سلامتی سپری شود.»

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود