صفحه اصلي > اجتماعی > رانندگانی که بین خطوط حرکت نکنند، جریمه میشوند
رانندگانی که بین خطوط حرکت نکنند، جریمه میشوند21 بهمن 1393. نويسنده: monshi |
سومین نشست شهر، شهروند و رسانه با موضوع فرهنگ تردد و با حضور سرهنگ جهانی معاون آموزش راهور تهران بزرگ، حجت الاسلام والمسلمین جعفرپور رئیس شورای سیاستگذاری معاونت حمل و نقل و ترافیک، معاون آموزش سازمان ترافیک و اصحاب رسانه، برگزار شد. سرهنگ عینالله جهانی در ابتدای این نشست با تاکید بر اینکه در موضوع ترافیک و آمد و شد دچار ضعف جدی هستیم، گفت: اکنون قباحت و زشتی انجام تخلفات رانندگی در بین شهروندان از بین رفته و برخی عادت کردهاند رفتارهای غلط ترافیکی را به جای رفتارهای صحیح انجام دهند. وی با تاکید بر اینکه قطعا مجازات در موضوع ترافیک بسیار تاثیرگذار است، گفت: اگر شهروندان و گروهی که عادت به تخلف دارند، بدانند نظارت خوب و دقیق بر رفتارها صورت میگیرد و مجازاتشان قطعیت دارد، به طور حتم از جایگزینی رفتارهای غلط خودداری کرده و بازدارندگی خوب را شاهد خواهیم بود. جهانی با تاکید بر اینکه تجربه نشان داده هر کجا نظارت بالا رفته و مجازات اعمال شده درصد تخلفات به شدت کاهش یافته است، گفت: بزرگراه صدر و تونل نیایش نمونه بارز رفتارهای صحیح ترافیکی است چرا که هم نظارت و کنترل و هم زیرساختهای ترافیکی با جدیت در این مکانها اجرایی شده است. وی با بیان اینکه معتقدم باید آموزش و فرهنگسازی با جدید صورت گیرد، اظهار کرد: اکنون روزانه ۲ هزار و ۲۶۴ شهروند تهرانی که به هر دلیلی اعم از توقیف خودرو، دریافت برگه خلافی یا هر دلیل دیگری به راهنمایی و رانندگی مراجعه میکنند که باید تحت آموزشهای ترافیکی قرار گیرند. اینکه میگویند فرهنگ ترافیکمان ضعیف است قبول ندارم جهانی تصریح کرد: اینکه میگویند فرهنگ ترافیکمان ضعیف است، قبول ندارم چرا که فرهنگ نشات گرفته از مجموعه قوانین و مقررات ترافیکی است که خوشبختانه ما قوانین و مقررات ترافیک بسیار موثری داریم اما وقتی رفتار صحیح رانندگی را کنار میگذاریم قطعا فرهنگ ترافیکمان تضعیف میشود. وی با اشاره به تجهیز المانهای ترافیکی در شهر و اصلاح زیرساختها گفت: در اجرای طرح خط سفید و ایست به احترام زندگی که توامان با اصلاح زیرساختها از سوی شهرداری تهران اجرا شده شاهدیم اکنون ۹۹ درصد شهروندان توقف در پشت خط ایست را در تقاطعها رعایت میکنند. این درحالی است که باور دارند نظارت و هوشمندسازی نیز در تقاطعها با جدیت اعمال میشود. بنابراین فرهنگ تردد چیزی جز رعایت اصول و انجام رفتارهای صحیح ترافیکی نیست. وی در ادامه با اشاره به تذکر شفاهی عوامل پلیس بر اجرای طرح انضباط بخشی ترافیکی اشاره کرد و گفت: در آیندهای نزدیک جریمه نقدی برای آن دسته از رانندگانی که حرکت بین خطوط را رعایت نمیکنند اعمال میشود. تا پایان سال جاری زیرساختهای ترافیکی کامل اصلاح میشود حجت الاسلام والمسلمین مرتضی جعفرپور رئیس شورای سیاستگذاری معاونت حمل و نقل و ترافیک در این نشست با اشاره به فرهنگ غنی ایرانیان از گذشته تاکنون گفت: متاسفانه در موضوع ترافیک دچار ضعف فرهنگی شدهایم که این اختلال ناشی از سه دلیل اصلی انسان، راه و خودرو است. وی گفت: اختلالات ترافیکی اغلب ناشی از نابسامانی زیرساختها، عدم نظارت کافی و رفتارهای غلط ترافیکی است. رئیس شورای سیاستگذاری معاونت حمل و نقل و ترافیک با اشاره به نظم تردد در تونل نیایش و صدر گفت: دراین مورد هم زیرساختها و هم نظارت کافی وجود دارد. به همین دلیل شهروندان نیز عامل سوم را که همان رفتارهای صحیح ترافیکی است اعمال میکنند. این بدان معناست که عوامل قانونی، نظارتی و زیرساختها با یکدیگر تاثیرگذار خواهند بود. به گفته جعفرپور شهرداری تهران در مدت اخیر اقدامات موثری در اصلاح زیرساختهای ترافیکی تحت عنوان «خط سفید» در شهر آغاز کرده و به طور حتم تا ۲۹ اسفند ماه شهرداری تهران بستری مناسب به لحاظ ترافیکی به شهروندان تحویل خواهد داد. وی تاکید کرد: عدم ارایه آموزشهای مستمر، تفاوت رفتاری شهروندان در دیده شدن و دیده نشدن، عدم نگاه ارزشی به ترافیک و تردد، نقش خرده فرهنگها، عدم ورود مراکز تاثیرگذار و بسنده کردن به جرایم مالی از جمله عوامل موثر در ورود به معضلات ترافیکی است. فرهنگ تردد باید به یک مطالبه عمومی تبدیل شود جعفرپور تاکید کرد: موضوع فرهنگ تردد باید به یک مطالبه عمومی تبدیل شود تا نتیجهبخش باشد و میطلبد مدیریت یکپارچه شهری نیز در موضوع ترافیک لحاظ شود. وی با بیان اینکه معضل ترافیک در کلانشهر تهران حل شدنی نیست اما میتواند نظم پذیر شود، گفت: تنها در سایه مشارکت شهروندان و اینکه فرهنگ ترافیک به یک مطالبه تبدیل شود این مهم محقق خواهد شد. با آموزش در سنین پایین به دنبال فرهنگ سازی هستیم در ادامه معاون آموزش سازمان حمل ونقل وترافیک نیز با بیان اینکه موضوع ترافیک و فرهنگ آمد و شد مسالهای چندوجهی است که باید از منظر مهندسی ترافیک جامعهشناسی، رفتارشناسی و نظارتی به آن توجه شود، ابراز تاسف کرد: امروزه ترافیک تمامی اقشار جامعه را اعم از غنی و فقر، تحصیلکرده و بیسواد درگیر خود کرده است. مهدی میرزایی ورود شهرداری تهران را در موضوع فرهنگ سازی ترافیکی به تنهایی کافی ندانست و گفت: در موضوع اصلاح زیرساختها شهرداری به تنهایی میتواند موثر باشد اما اینکه چگونه شهروندان به رعایت قوانین و رفتارهای صحیح ترافیکی روی بیاورند، موضوعی است که باید با همکاری دستگاههای مختلف مدنظر قرار بگیرد. وی با اشاره به اینکه آموزش در سنین پایینتر بیشترین تاثیر را دارد، گفت: اکنون آموزش کودکان و دانش آموزان در دستور کار قرار دارد. به طوری که تمامی مدارس و مهدکودکهای شهر تهران با اجرای برنامههای آموزشی ترافیکی تحت پوشش قرار گرفتهاند. این مسئول با اشاره به وجود ۱۳پارک آموزش ترافیکی در شهر تهران گفت: تجهیز کلیه مناطق به پارک آموزش ترافیک در دستور کار قرار است، به طوری که المانهای ترافیکی شهری در دسترس باشد و دانش آموزان نحوه استفاده صحیح از المانهای ترافیکی را در فضایی مفرح آموزش ببینند. بازگشت |