صفحه اصلي > اجتماعی > مهمترین مشکل مهارتآموزی کشور
مهمترین مشکل مهارتآموزی کشور14 شهریور 1394. نويسنده: monshi |
رئیس سازمان فنی و حرفهای کشور از عدم هم افزایی و هماهنگی به عنوان مهمترین مشکل دستگاههای متولی مهارت آموزی در کشور یاد کرد. کوروش پرند در بازدید از مرکز تربیت مربی کرج گفت: وزارت علوم، وزارت آموزش و پرورش و وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی به عنوان سه متولی اصلی مهارت آموزی در کشور باید با یکدیگر هماهنگی و هم افزایی داشته باشند ولی متاسفانه در حال حاضر اینگونه نیست. وی ضمن اشاره به راهکارهای ایجاد این هماهنگی افزود: باید نظامی را طراحی کنیم که به خوبی بتواند این همافزایی را ایجاد کند و این کار را میتوان از طریق نظام جامع مهارت و فناوری انجام داد که شامل آموزش، صلاحیت حرفهای و شرایط احراز مهارت میشود. پرند خاطرنشان کرد: در دولت قبل طبق مصوبه شورای عالی اداری قرار شد دانشگاه جامع علمی کاربردی، آموزشکدههای فنی و حرفهای و سازمان آموزش فنی و حرفهای در وزارت کار و امور اجتماعی ادغام شود ولی با تلاشهای صورت گرفته مانع از این اقدام شدیم و مهمترین کاری که انجام شد ادامه فعالیت این سازمانها در جایگاه خود بود. رئیس سازمان فنی و حرفهای کشور ضمن اشاره به اتکای نظری آموزشها در دانشگاههای کشور گفت: چهار و نیم میلیون دانشجو در کشور وجود دارد که 66 درصد در مقطع کارشناسی و کمتر از 23 درصد در مقطع کاردانی مشغول به تحصیل هستند و ظرفیت و نوع رشتهها نشان میدهد که آموزشهای دانشگاهی تمرکز زیادی بر بخش نظری دارد. وی ادامه داد: حدود یک میلیون و 500 هزار نفر از دانشجویان کشور در 21 رشته عمدتا نظری متمرکز شدهاند و این نشانگر نیاز ما به آموزشهای مهارتی دارد. پرند خاطرنشان کرد: یکی از کارهایی که میتوان در خصوص مهارتآموزی در کشور انجام داد، توسعه آموزشهای مهارتی در مراکز علمی کاربردی است و در این زمینه استفاده از دستگاههای دولتی به دلیل کمبود مالی در بخش خصوصی میتواند بسیار کمک کننده باشد. وی ادامه داد: بر این اساس سازمان آموزش فنی و حرفهای میتواند در جهت توسعه مهارت آموزی در کشور متولی این موضوع باشد. رئیس سازمان فنی و حرفه ای کشور یادآورشد: امروز جهانیسازی با سه اتفاقی که در حوزه فناوری اطلاعات، سلامت و فایناس رخ خواهد داد نظام آموزشی را دگرگون خواهد کرد و ما نیز نباید از این موضوع عقب بمانیم. وی گفت: جهانی شدن به معنی حضور فیزیکی در کشورهای دیگر و یا حضور آنها در ایران نیست بلکه آموزشهای مجازی را در بر میگیرد که در آینده نه چندان دور بسیاری از دانشگاههای ما را تحت تاثیر قرار داده و با مشکل مواجه میکند. پرند تصریح کرد: یکی از مشکلاتی که در حوزه مهارتآموزی در کشور وجود دارد بررسی صلاحیت حرفهای مربیان است که این امر چه در آموزش و پرورش و چه در سازمان فنی و حرفهای به مسیری خاص نیازمند است. وی در پایان ضمن اشاره به نقش مرکز تربیت مربی کرج در کارآفرینی کشور گفت: این مرکز تا کنون حداقل 250 مربی خارجی از کشورهای منطقه را آموزش داده است و به راحتی میتواند در حوزه کارآفرینی کمک کننده باشد. بازگشت |