صفحه اصلي > اجتماعی > چند درصد از فارغ التحصیلان دانشگاه علمی کاربردی شاغل هستند
چند درصد از فارغ التحصیلان دانشگاه علمی کاربردی شاغل هستند15 شهریور 1394. نويسنده: monshi |
رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی کشور از اشتغال 78 درصد از فارغ التحصیلان این دانشگاه خبر داد. محمد اخباری در بازدید از مرکز تربیت مربی کرج گفت: دانشگاه جامع علمی کاربردی تا کنون حدود یک میلیون نفر را تحت آموزش قرار داده است که 78 درصد از این فارغ التحصیلان در حال حاضر وارد چرخه فعالیت اقتصادی شدهاند. وی افزود: دانشگاه علمی کاربردی دانشگاهی نسل سومی است که در قبال فعالیت خود پاسخگوست و صرف پذیرش و خروج فارغ التحصیل در آن مطرح نیست به همین دلیل خروجی خود را رصد کرده و درصد اشتغال فارغ التحصیلان را برآورد میکند. رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی خاطرنشان کرد: دانشگاه علمی کاربردی تنها دانشگاه کشور است که تقاضا محور بوده و نیازهای روز بازار کار را در نظر میگیرد به همین دلیل باید پاسخگوی مهارتهای فارغ التحصیلان خود باشیم. وی ادامه داد: امروز جهان در حال باز مهندسی ساختاری خود است و یکی از پارامترهای موثر در این موضوع بحث مهارت و استفاده از فناوری در جهت کارآفرینی است. اخباری با اشاره به جایگاه دانشگاه علمی کاربردی در این خصوص افزود: این دانشگاه دارای جایگاه ویژه و مدرنی است که ساختار آن برای ارائه خدمات در قرن 21 طراحی شده است به همین جهت وظیفه داریم تا منطبق با سیاستهای دولت در جهت کارآفرینی قدم برداریم. این مسئول یادآور شد: دانشگاه های کشور عمدتا نسل دومی هستند و همچنان در حوزه آموزش و پژوهش فعالیت میکنند اما دانشگاه جامع علمی کاربردی کاملا نسل سومی بوده و از دل فرهنگ، هنر، کشاورزی، اقتصاد و صنعت کشور برمیآید. رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی کشور از ساختار مناسب دانشگاه علمی کاربردی گفت و خاطرنشان کرد: این دانشگاه دارای ساختاری منسجم و چابک است که مدیریت مناسبی را بر منابع در دسترس گسترش داده است به طوری که هزار مرکز و پنج هزار مدرس فقط با هزار نفر اداره میکند. وی ضمن اشاره به برنامههای پیش روی این دانشگاه اظهار کرد: بحث ارتقای کیفی دانشگاه علمی کاربردی در اولویت نخست ما قرار دارد و باید همه دروس آموزشی این دانشگاه را مطابق با استاندارادهای بین المللی و روز جهان پیش ببریم. رئیس دانشگاه علمی کاربردی افزود: در مرحله اول اساس کار ما بر رتبه بندی منطبق است و بر همین مبنا از 18 مرداد کار رتبه بندی را در قالب 250 شاخص براساس خوداظهاری شروع کرده و سپس با راست آزمایی و تجزیه و تحلیل مهارتهای مربیان را رتبه بندی میکنیم. وی ادامه داد: ارتقای مهارت مربیان و مدرسین در اولویت بعدی قرار دارد زیرا در این زمینه ضعفهای زیادی داریم که باید آنرا در این برنامه جبران کنیم. اخباری آماری را در خصوص سطح مهارت مدرسین دانشگاه علمی کاربردی ارائه کرد و گفت: از میان 50 هزار مدرس دانشگاه علمی کاربردی فقط پنج درصد خبره هستند و این در حالی است که 60 درصد از دروس آموزشی دانشگاه علمی کاربردی عملی است و برای آموزش دادن آن مربی باید از مهارت بالایی برخوردار باشد. وی افزود: در سال جاری کد هویتی 15 هزار نفر از مدرسین بی مهارت را غیر فعال کردهایم و قصد داریم تا با ارائه دورههای آموزشی کوتاه مدت سطح مهارتها را بالا ببریم و در صورتی که مدرسی در این آزمون ها نمره لازم را کسب نکند از چرخه آموزشی کنار گذاشته خواهد شد. اخباری تصریح کرد: کارآفرینی و ثروت آفرینی در آموزشهای دانشگاه علمی کاربردی بسیار مهم است و در نظر داریم فارغ التحصیلی را به اقتصاد تحویل دهیم که علاوه بر خود زمینه اشتغال چند نفر دیگر را نیز فراهم کند. این مسئول گفت: در حال حاضر 770 رشته در دانشگاه علمی کاربردی آموزش داده میشود که این تعداد رشته فقط سه هزار شغل را پوشش میدهد و این در حالی است که در دنیا به طور میانگین 12 هزار و 500 شغل وجود دارد. وی افزود: برای پر کردن این خلا شغلی باید نیازهای روز بازار کار را رصد کنیم و بر مبنای آمایش سرزمینی، جهت گیری شغلی، نیازهای بومی و اجتماعی و ... بسترهای شغلی جدید را ایجاد کنیم. اخباری افزود: رشتههای آموزشی دانشگاه جامع علمی کاربردی باید به روز شود و این کار در ابتدا با حذف رشتههای قدیمی صورت خواهد گرفت. رئیس دانشگاه علمی کاربردی درپایان ضمن اشاره به خصوصیسازی آموزشهای مهارتی در کشور گفت: از هزارو 100مرکز علمی کاربردی فعال در کشور 420 مرکز خصوصی و بقیه دولتی و عمومی است و باید با مشارکت دادن بخش خصوصی در آموزشهای مهارتی، بخش دولتی را به حداقل کاهش دهیم. بازگشت |