Logo

صفحه اصلي > اجتماعی > 5 پروژه علمی دانش آموزان البرز به جشنواره کشوری راه یافت

5 پروژه علمی دانش آموزان البرز به جشنواره کشوری راه یافت


29 مرداد 1397. نويسنده: monshi
5 پروژه علمی دانش آموزان البرز به جشنواره کشوری راه یافت


معاون آموزش ابتدایی اداره کل آموزش و پرورش البرز گفت: 5 پروژه علمی برگزیده دانش آموزان ابتدایی این استان در سال تحصیلی 97-96 به جشنواره کشوری راه یافت.
جعفر مقیمی افزود: پروژه علمی حدیث ثابتی دانش آموز پایه چهارم آموزش و پرورش ناحیه 2 کرج با موضوع ناجی مرگ که پخش گاز مونوکسید کربن را هشدار می دهد به مرحله کشوری راه پیدا کرد.
وی اظهارداشت: پروژه شلیک الکترو مغناطیس از دانش آموزان پایه ششم آموزش و پرورش ناحیه سه کرج به نام های نیکان بیرقدارشیرازی، کسری کلاشی و احسان نجفی گنجگاه که بوسیله آن می توان اشیاء فلزی گم شده تا وزن تقریبی 120 گرم را از هر جای دور از دسترس خارج کنیم هم به جشنواره کشوری رفت. وی بیان داشت: دانش آموزان پایه چهارم آموزش و پرورش ناحیه سه کرج به نام های امیرارسلان میرزایی ، امیر رضا خواجه وند و مهدی عباسپور با پروژه پوست من را دور نینداز ثابت کرده اند که مواد موجود در پوسته تخم مرغ به خصوص کلسیم آن برای رشد بیشتر و سریع تر گیاه بسیار موثر می باشد نیز به جشنواره کشوری معرفی شد. وی در ادامه به پروژه کیسه خون جادویی که توسط دانش آموزان پایه ششم ابتدایی آموزش و پرورش ناحیه 4 کرج به نام های آیلار کلاهی زنوزی ، زهرا موسوی و ماندانا کلیایی اجرا شده است، اشاره کرد و یادآورشد: در این آزمایش ثابت شد که می توان پروتئین استخراج شده از پیله کرم ابریشم را به عنوان عامل ضد انعقاد خون در کیسه های نگهدارنده خون به کار برد. وی افزود: در این جشنواره 15 هزار و 438 نفر از دانش آموزان دبستانی استان با ارائه 92 هزار و 974 پروژه علمی در مرحله آموزشگاهی شرکت کردند. وی اظهار داشت: یک هزار و 373 پروژه از 5 هزار و 869 دانش آموز به مرحله منطقه ای این جشنواره و 65 پروژه از 175 دانش آموز به مرحله استانی راه پیدا کرد. وی تصریح کرد: پس از ارزیابی داوران 5 پروژه علمی دانش آموزان البرز با نوع طراحی ساخت و آزمایش به مرحله کشوری راه یافت. معاون آموزش ابتدایی اداره کل آموزش و پرورش البرز خاطرنشان شد: پروژه علمی به علت ماهیت هیجانی و اکتشافی خود، یادگیری را در دانش آموزان تقویت می کنند و به علت ماهیت فرایندی خود روش یادگیری را نیز به دانش آموزان می آموزند. مقیمی با بیان اینکه این طرح زمینه اهداف سند تحول بنیادین، ناظر به آماده‌سازی فردی و جمعی متربیان در مسیر تحقق مصوب شورای عالی آموزش و پرورش بویژه در زمینه ساحت تربیت و فناوری در سند تحول بنیادین را فراهم می کند ،اضافه کرد: در این برنامه دانش آموزان سعی می‌کنند به دقت مشاهده کنند، سوال بپرسند،جمع آوری اطلاعات کنند ،فرضیه بسازند ،آزمایش کنند و نتایج کار علمی خود را جمع بندی و ارائه کنند. وی مهمترین اهداف پروژه علمی در پایه ابتدایی را شناخت و بهره گیری از نتایج تجارب متراکم بشری در حوزه علمی و فناوری فهم و درک دانش های پایه و علوم کاربردی، بهره گیری و ارزیابی از یافته های علمی و فناورانه و ایجاد خلاقیت و نوآوری در آن ها جهت کشف صورت های جدید واقعیت یا خلق روش ها و ابزارهای نوین برای اهداف متعالی، برنامه ریزی و اجرای آگاهانه فعالیت های علمی پژوهشی برای دستیابی خود و آینده مطلوب، تشویق دانش آموزان به پژوهش، فعالیت های علمی، روحیه پرسشگری و کنجکاوی و ایجاد فرصت هیجان انگیز برای کار با مهارت پژوهش محور، کمک به تحقق اهداف مهارتی درس علوم تجربی ذکر کرد: مقیمی شناسایی و تقویت استعدادهای فردی دانش آموزان و ایجاد زمینه مناسب برای کارآفرینی، ایجاد موقعیت مناسبی برای ارزشیابی توصیفی از عملکرد دانش آموزان، تاکید بر روش تدریس پروژه محور در طول سال تحصیلی برای تقویت روحیه پژوهش در بین آموزان و هم سوی با رویکردهای جدید در کتاب جدیدالتالیف علوم تجربی ، ریاضی کار و فناوری و تفکر و پژوهش را از دیگر اهداف پروژه ای علمی دانش آموزی برشمرد. وی بیان داشت: در این پروژه دانش آموزان با فرآیند مشاهده ، طراحی تحقیق ، برقراری ارتباط،پیش بینی ، فرضیه سازی ، کاربرد ابزار، اندازه گیری ، تفسیر یافته ها و نتیجه گیری آشنایی لازم را پیدا می کنند. وی افزود: در این پروژه دانش آموزان از بین حوزه های درسی علوم تجربی و ریاضی یک موضوع پروژه که دارای ماهیت علمی و تجربی که به آن علاقه دارند را انتخاب می کنند. وی یادآورشد: مرحله کشوری پروژه علمی دانش آموزان در تبریز برگزار می شود. استان البرز حدود 250 هزار دانش آموز پایه ابتدایی دارد.
بازگشت