صفحه اصلي > اجتماعی > وظایف قانونی پیشگیرانه دستگاه های اجرایی استان البرز احصا شد
وظایف قانونی پیشگیرانه دستگاه های اجرایی استان البرز احصا شد2 شهریور 1398. نويسنده: monshi |
معاون قضایی رئیس کل و سرپرست معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان البرز گفت: یکی از برنامه های ما این است که با کمک نمایندگان دستگاه های اجرایی استان، وظایف قانونی آن ها را در حوزه پیشگیری گردآوری کرده و در سه کارگروه فرهنگی و اجتماعی، وضعی و قضایی متمرکز کنیم. داراب خانی معاون قضایی رئیس کل و سرپرست معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان البرز در جلسه ای که با حضور نمایندگان دستگاه¬های اجرایی استان برگزار شد، اظهار کرد: سیاست معاونت پیشگیری هم افزایی، مشارکت و مطالبه گری از دستگاه هاست. اگرچه قانون اساسی پیشگیری از جرم را بر عهده قوه قضاییه نهاده است، ولی در حوزه پیشگیری از جرایم و آسیب های اجتماعی، امکانات، اختیارات، نیروی انسانی و حتی نظارت در بسیاری از موارد، در اختیار سایر دستگاه¬ها می باشد. داراب خانی در ادامه افزود: دستگاه¬های مدعو، تکالیف، اختیارات قانونی، اعتبارات و نیروهای انسانی متخصصی دارند که می توانند در تحقق اهداف نظام عالی پیشگیری از وقوع جرم، به ما کمک کنند. این مقام مسؤول در ادامه با توجه به ماده 3 قانون پیشگیری از وقوع جرم، وظایف شورای عالی پیشگیری را به تفصیل بیان کرد و با اشاره به ماده 6 قانون پیشگیری از جرم و تأکید بر پیشگیری¬های علمی گفت: ما در این جلسات می-خواهیم با کمک مدعوین، وظایف قانونی دستگاه¬ها را در حوزه پیشگیری گردآوری کرده و در سه کارگروه فرهنگی و اجتماعی، وضعی و قضایی متمرکز کنیم. داراب خانی اقدامات قابل انجام در این حوزه را به ترتیب زیر بیان کرد: 1-شناسایی علل و زمینه¬های فرهنگی و اجتماعی وقوع جرم و آسیب¬های اجتماعی 2- آینده¬نگاری و تدوین راهبردها، سیاست¬ها و برنامه¬های جامع اجتماعی و فرهنگی در راستای پیشگیری از وقوع جرم و آسیب¬های اجتماعی و پیگیری و همکاری برای اجرای آن در گستره ملی و فراملی 3- تعامل با اشخاص حقیقی و حقوقی و ایجاد هماهنگی و هم افزایی مناسب بین آن¬ها 4- مدیریت و بهره¬برداری مناسب ازظرفیت¬ها، فرصت¬ها و منابع علمی، تحقیقاتی و آموزشی 5- بازمهندسی نقش و کارکرد نهادها و ظرفیت های مختلف اجتماعی و فرهنگی و بهره برداری بهینه از آنها در راستای پیشگیری از وقوع جرم و آسیب های اجتماعی 6- سیاست¬گذاری و اجرای برنامه¬های علمی، آموزشی و ارتقای مهارت¬های زندگی، انضباط اجتماعی و قانون¬پذیری، گسترش و تعمیق مددکاری، همبستگی و مشارکت اجتماعی و... با همکاری نهادهای ذی¬ربط 7- رصد، پایش و ارزیابی مستمر فعالیت¬ها، محصولات فرهنگی و اقدام مناسب با نتایج حاصل از پایش و ارزیابی 8- ترویج فرهنگ پیشگیری، مدیریت و انگیزش افکار عمومی و اطلاع¬رسانی با استفاده از شیوه¬ها و ظرفیت¬های گوناگون علمی، فرهنگی، ادبی و هنری در گستره ملی و فراملی 9- هدایت و مشارکت، حمایت، تولید و نشر محصولات فرهنگی، ادبی و هنری در زمینه پیشگیری از وقوع جرم و آسیب¬های اجتماعی 10-برنامه¬ریزی، تدوین شاخص¬ها و شکل¬دهی واحدهای اجتماعی عاری از جرم در کشور با همکاری نهادهای ذیربط 11- طراحی، تدوین و اجرای برنامه¬های معطوف به اصلاح و باز اجتماعی شدن مجرمان و آسیب¬دیدگان اجتماعی 12- تهیه و تدوین برنامه¬های بلند، میان و کوتاه مدت مالی و اجرایی اداره کل پیشگیری¬های فرهنگی و اجتماعی 13- طراحی و اجرای برنامه¬های ارزیابی و نظارت اداره کل و حوزه¬های مرتبط داراب خانی در ادامه به توضیح در مورد نحوه تکمیل جداول مورد نیاز پرداخت و قوانین و اسناد مورد استفاده برای تکمیل جداول را به شرح ذیل نام برد: • بیانات مقام معظم رهبری (مدظله العالی) • سند چشم انداز جمهوری اسلامی ایران در افق 1404 • قانون برنامه پنجساله ششم توسعه اقتصادي • مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی • مصوبات شورای عالی جوانان • مصوبات شورای اجتماعی کشور • مصوبات شورای فرهنگی اجتماعی زنان • قوانین موضوعه مصوب مجلس و مجمع • قانون تشکیل وزارتخانه ها، سازمان ها و... • آیین نامه اجرایی مقررات، دستورالعمل¬ها و بخش نامه¬ها در پایان این جلسه مقرر شد دستگاه¬های عضو براساس قوانین مطرح شده، اقدام به تکمیل و ارسال جداول مربوطه نمایند و برنامه¬های مشترک دستگاه¬های اجرایی و معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری البرز در حوزه فرهنگی به تفکیک احصاء و اعلام شود. بازگشت |