Logo

صفحه اصلي > اجتماعی > ما مأموریت داریم علم را به مهارت و مهارت را به مسوولیت پیوند زنیم

ما مأموریت داریم علم را به مهارت و مهارت را به مسوولیت پیوند زنیم


دیروز, 17:07. نويسنده: monshi


به مناسبت بزرگداشت مقام معلم و با عنایت به وظیفه خطیر سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان البرز در امر آموزش کارکنان نظام اداری و سایر ذینفعان مربوطه و به منظور تجلیل از استادان گرانقدر در مرکز آموزش و پژوهش های توسعه و آینده نگری، مراسم بزرگداشتی در سالن همایش استاد شهید مطهری مرکز آموزش عالی امام خمینی(ره) برگزار گردید.
دکتر حسین کلانتری خلیل آباد رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان البرز و واحد کرج در این مراسم با اشاره با آیه 11 سوره مجادله بیان داشت: از این آیه قرآن در می‌یابیم که معلمان، نه تنها ناقلِ اطلاعات که پایه‌گذارانِ درجات گوناگون برتری در اجتماعند.وی افزود: این دیدگاه قرآنی، با دو گزاره‌ی ‌رسا از بیانیه‌ی گام دوم انقلاب اسلامی پیوند می‌خورد: «دانش، آشکارترین وسیله عزت و قدرت یک کشور است» و «جوان مومن انقلابی می‌تواند کشور را به قله‌های پیشرفت برساند».دکتر کلانتری گفت: چنین ترکیبی از ایمان و علم، زنجیره‌ی سبزی می‌سازد که ما استادان را موظّف می‌کند تا دانش را به مهارتی پیش‌برنده و جوانان را به نسلی سازنده بدل کنیم. این استاد تمام دانشگاه با اشاره به ضرورت دوره‌های تخصصی کوتاه‌مدت در این زمینه اظهار داشت: در تحوّلات شتابان قرن بیست‌ویکم، هر پنج سال نیمی از مهارت‌های شغلی دچار فرسودگی می‌شود. پژوهش‌های مجمع جهانی اقتصاد (WEF) نشان می‌دهند که تا سال ۲۰۳۰، بیش از یک میلیارد نفر نیازمند مهارت خواهند بود و نظام اداری کشورهایی چون آلمان و ژاپن، سالانه بیش از ۶۰ ساعت آموزش تخصصی برای هر کارمند تدارک می‌بینند و بهره‌وری خود را تا ۲۰٪ افزایش داده‌اند.وی گفت: ما اگر بخواهیم در «عصر اقتصاد دانش‌بنیان» تراز اول باشیم، ناگزیر به طراحی و اجرای دوره‌های کوتاه‌مدت تخصصی هستیم؛ دوره‌هایی که فشرده، کاربردی و قابل اجرا باشند و بلافاصله در محیط کار به ثمر برسند و در این میان نقش بی‌بدیل استادان در آموزش، نه آماده‌سازی برای زندگی، بلکه خودِ زندگی است.رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان البرز خطاب به استادان بیان کرد: شما معماران این زندگی حرفه‌ای‌ هستید و طراح تجربه‌ی یادگیری، نه صرفاً ارائه‌دهنده اسلاید، که تحت عنوان «معماری ذهن» کارآموزان را در محیط‌های شبیه‌سازی‌شده قرار می‌دهید، با منتورینگ فردی و گروهی، انگیزه و مسئولیت‌پذیری را در آنان نهادینه می‌سازید و در جایگاه یک بازخوردگر مستمر، با بازدیدهای میدانی و ارزشیابی ۳۶۰ درجه، چرخه‌ی بهبود مداوم را تضمین می‌کنید.وی با اشاره به چارچوب طراحی دوره‌ها نیز خاطرنشان کرد: نیازسنجی دقیق از رهگذر مصاحبه با مدیران ارشد، نظرسنجی از کارکنان و تحلیل داده‌های عملکردی، مهارت‌های کلیدی را استخراج می‌کند. همچنین تدوین سرفصل‌های کاربردی که این سرفصل‌ها بر مسئله‌ها و پروژه‌های واقعی متمرکز می‌شوند و با مشارکت استادان میان‌رشته‌ای، به‌کارگیری روش‌های تعاملی با ترکیب (یادگیری ترکیبی)، کارگاه‌های عملی، شبیه‌سازی سناریو، پروژه‌محور (PBL )و یادگیری چابک، بیشترین اثربخشی را دارد و ارزشیابی و بازخورد ۳۶۰ درجه با پیش‌تست و پس‌تست مهارتی، ارزیابی پروژه‌های عملی و پیگیری شش‌ماهه در محل کار، اطمینان می‌دهد که آموخته‌ها در عمل پیاده شده اند‌. با مدنظر قراردادن این چهارمرحله، هر دوره به «چرخ‌دنده‌ای» مؤثر در دستگاهی بزرگتر بدل می شود.
دکتر کلانتری مزایا و نتایج ملموس دوره ها را تشریح کرده و اظهار داشت: اجرای درست دوره‌های تخصصی کوتاه‌مدت، به‌سادگی می‌تواند بهره‌وری سازمانی را تا ۸٪ افزایش دهد؛ سرعت واکنش به بحران را دو برابر کند؛ رضایت مراجعین و اعتماد عمومی را به میزان چشمگیری ارتقا دهد و تصمیم‌گیری داده‌محور و شفافیت را در دستگاه‌های اجرایی نهادینه نماید.
وی با بیان چند توصیه راهبردی برای استادان گفت: بایسته است که از طریق راه‌اندازی مرکز اقتدار آموزشی (Center of Excellence) با گردآوری استادان خبره، پژوهشگران و مدیران مجرب، به برند علمی دست یابیم.
دکتر کلانتری افزود: اعطای میکروگواهی‌ها مرتبط با هر مهارت کلیدی و امکان تجمیع آن‌ها در «گواهی جامع مدیران عالی»، برگزاری جلسات تخصصی با حضور اندیشمندان جهانی و استادان برجسته، همایش‌ها و وبینارهای بین‌المللی برای تبادل تجربه و نشر علمی با دانشگاه‌ها و مؤسسات معتبر دنیا از دیگر اقداماتی است که باید مورد توجه قرار گیرد.وی با بیان چند توصیه راهبردی برای استادان گفت: بایسته است که از طریق راه‌اندازی مرکز اقتدار آموزشی (Center of Excellence) با گردآوری استادان خبره، پژوهشگران و مدیران مجرب، به برند علمی دست یابیم. دکتر کلانتری افزود: اعطای میکروگواهی‌ها مرتبط با هر مهارت کلیدی و امکان تجمیع آن‌ها در «گواهی جامع مدیران عالی»، برگزاری جلسات تخصصی با حضور اندیشمندان جهانی و استادان برجسته، همایش‌ها و وبینارهای بین‌المللی برای تبادل تجربه و نشر علمی با دانشگاه‌ها و مؤسسات معتبر دنیا از دیگر اقداماتی است که باید مورد توجه قرار گیرد.


بازگشت