Logo

صفحه اصلي > اجتماعی > چرا معدل نمرات نهایی دانش‌آموزان پایین آمده است؟

چرا معدل نمرات نهایی دانش‌آموزان پایین آمده است؟


امروز, 10:49. نويسنده: monshi


یک فعال حوزه آموزش گفت: آموزش‌ها و آزمون‌های مجازی دوران شیوع کرونا، باعث شد تا بسیاری از دانش‌آموزان با پایه‌ علمی ضعیف وارد مقطع بالاتر شوند. این مسأله یکی از دلایل کاهش معدل نمرات نهایی آنها در مقطع متوسطه است.
حیدر سمیرکرم درباره تکرار پیاپی کاهش معدل نمرات نهایی دانش آموزان مقطع متوسطه، گفت: با شرایطی که در طی سال‌های گذشته بر آموزش حاکم شد، می‌توان پیش‌بینی کرد که این شرایط ادامه خواهد داشت چون دانش آموزانی که در پایه‌های متوسطه دوم قرار می‌گیرند، همان دانش آموزانی هستند که در دوران کرونا پایه‌های متوسطه اول را می‌گذراندند. طبیعتا به واسطه تغییر بزرگی که در شیوه آموزشی اتفاق افتاد، پایه‌های علمی دانش آموزان ضعیف شد.وی افزود: از طرفی برای جبران کمبودهای آموزشی دوران کرونا سیاستی در آموزش و پرورش دنبال شد که بر اساس آن برای افزایش میانگین نمرات و معدل مدارس، آموزگاران باید نمرات مستمر دانش آموزان را دست بالا می‌گرفتند و از طرف دیگر آزمون‌های مدارس و نهایی هم استاندارد نبود. سمیرکرم ادامه داد: مجموع این دیدگاه‌ها به آموزش در دوران قبل و بعد از کرونا و نیز برگزاری آزمون‌ها در سامانه‌های مجازی که منجر به کسب نمرات غیر واقعی شد، باعث شد که دولت شهید جمهور برگزاری اولین آزمون حضوری را در سال ۹۹ _ ۱۴۰۰ الزامی کند. با برگزاری این آزمون مشخص شد که چه وضعیت بحرانی اتفاق افتاده است و تبعات آن به سال‌های بعد هم منتقل شد.این فعال آموزشی بیان کرد: برگزاری کلاس‌های فرمالیته توسط دانش آموزان در فضای شاد و کاهش کیفیت آموزشی در سال‌های اخیر مصداق این ضرب المثل «خشت اول چون نهد معمار کج تا ثریا می‌رود دیوار کج» است. از طرفی تفاوت سطح سوالات نهایی ارسال شده به مدارس با آزمون‌های حضوری مدارس نیز مطرح است، چون اکثر آزمون‌هایی که در مدارس گرفته می‌شود استاندارد نیست و وقتی دانش آموزان در فرایند آزمون‌های استاندارد قرار می‌گیرند با چالش مواجه می‌شوند. سمیر کرم گفت: در مدارس معمولا نمونه سولاتی به دانش آموزان داده می‌شود تا بر اساس آن خود را برای امتحانات آماده کنند، بنا بر این شیوه آموزشی، دانش آموز بر مبنای حفظیات و نمونه سوالات انتخابی به مقاطع بالاتر وارد می‌شود و زمانی که در مسیر آزمون‌های نهایی قرار می‌گیرد که کتاب مرجع است و در صورتی می‌تواند در آزمون نمره مناسبی کسب کند که محتوای کتاب را یاد گرفته باشد.وی در مورد دشواری سوالات نهایی مطرح کرد: اینکه برخی معتقدند سوالات آزمون‌های نهایی دشوار طراحی می‌شود درست نیست و بلکه طراحی آنها نسبت به سوالات مدرسه که سطحی و ساده هستند استاندارتر است. از این رو باید سیاستی که در حال حاضر در فرایند آموزش دنبال می‌شود، به سمت استانداردسازی سوق داده شود و ارزیابی‌ها و آزمون‌ها طبق استانداردهای آموزشی تعریف شود. با تدوین این برنامه اگرچه ممکن است باز شاهد چنین نمراتی باشیم اما مطمئن خواهیم بود که طی سال‌های بعد فرایند اشتباه گذشته اصلاح شده و شاهد رشد معدل نهایی دانش آموزان خواهیم بود.مدیر عامل مجمع خیرین حامی کودکان بازمانده از تحصیل افزود: متاسفانه نفس درس خواندن به دلایل گوناگون برای نسل حاضر عملا ویژگی خود را از دست داده و نیاز به یک بازنگری در نگاه آنها دارد تا بتوانیم ارزش درس خواندن و تاثیر آن را عرصه‌های فرهنگی، اجتماعی و زندگی در نگاه و تفکرات آنها برجسته کنیم. این تغییر نگاه اگر اتفاق بیافتد در سال‌های آینده حتما شرایط بهتری از این سال‌ها خواهیم داشت.وی ادامه داد: حدود هشت سال پیش سیاستی در مدارس سمپاد شکل گرفت بر این مبنا که این مدارس می‌توانستند بر اساس آزمون تعداد زیادی داوطلب را بپذیرند و خروجی آن افزایش دانش آموز در مدارس سمپاد شد. بر اساس این رویه مدارس سمپاد که تا پیش از این شاهد ظهور دانش آموزانش در عرصه‌های علمی و المپیادها بود، ناگهان افت کرد و حتی مطرح شد که مدارس سمپاد از اهداف خود دور شده و باید برچیده شوند.این فعال آموزشی بیان کرد: اما با تغییراتی که در دولت وقت اتفاق افتاد و با نوع نگاهی که مقام معظم رهبری نسبت به مدارس سمپاد داشتند، مدارس سمپاد از سیاست جذب ورودی به صورت کمی به جذب به صورت کیفی بازگشت و طی آزمون‌های استاندارد ورودی‌های خود را کاهش داد. این روال باعث جان گرفتن این مدارس شد و دستاوردهای علمی خوبی به دست آورد.وی ادامه داد: بنابراین اگر این فرایند را ملاک قرار دهیم و نسبت به استاندارد سازی آزمون‌ها اقدام کنیم، نتیجه این خواهد بود که خروجی پربارتری از مدارس خواهیم داشت و دانشگاه‌ها هم دانشجویان با بار علمی با کیفیت‌تری را پذیرش خواهد کرد و به تبع آن آینده‌ای که از این دانشجویان هنگام خروج از دانشگاه‌ها برای ما متصور خواهد بود روشن تر خواهد بود.
بازگشت