صفحه اصلي > اجتماعی > تشریح فعالیتهای«مادرانه» و «خانوادگی» کانون البرز در حضور معاون رئیس جمهور
تشریح فعالیتهای«مادرانه» و «خانوادگی» کانون البرز در حضور معاون رئیس جمهوردیروز, 11:12. نويسنده: monshi |
«زینب عاشری»، مدیر کل کانون البرز در بخشی از نشست مسئولان ارشد کانون با «زهرا بهروزآذر»معاون امور زنان و خانواده ریاست جمهوری، به تشریح فعالیتهای مادرانه و خانواده محور در البرز پرداخت. زینب عاشری، مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان البرزدر این نشست با بیان اینکه نگاه اصلی کانون این استان خانوادهمحوری است، از فعالیتهای کانون در حوزه مادر و کودک خبر داد که بهگفته او «باعث پیوند قوی بین کانون و خانوادهها شده است». خانوادههای های مادرانه، محور فعالیتهای تربیتی و اجتماعی در محلهها هستند این مقام مسئول با بیان اینکه «با افتخار هم مادر کودک هستم و هم مادر نوجوان»، گفت: «استان البرز دارای گروههای مادرانه بسیار فعالی است که تلاش کردهایم این گروهها را با خدمات کانون پیوند دهیم. این همکاری باعث شده کانون بتواند از ظرفیتهای این گروهها استفاده کرده و بهطور مؤثر به معرفی خود در محلهها بپردازد. تنها در میان مادران البرزی بیش از ۳هزار و ۳۰۰ عضو فعال داریم و در حدود ۲۰ محله فعال، گروههای مادرانه حضور دارند که این گروهها بهطور مستقیم مدیریت فعالیتهای ویژه کودکان را در همان محلهها بر عهده دارند.»او افزود: «در طرحی که اجرا کردیم، با شعار مادر یک مربی، تلاش کردیم دست مادرها را پر کنیم و از طریق مربیان کانون به آنها آموزش دادیم تا بتوانند در مساجد و محلههای خود برای بچهها برنامههای آموزشی و فرهنگی برگزار کنند. این طرح بهصورت پایلوت در استان البرز انجام شده و امیدواریم در دیگر استانها نیز اجرایی شود.» بحران هویت دخترانه و ورود کانون به موضوعهای اجتماعی مدیرکل کانون البرز به بحران هویت دخترانه و نیاز به تربیت جنسی و جنسیتی اشاره کرد و گفت: «یکی از بحرانهای جدی امروز، مسئله تربیت جنسی و هویت دخترانه است. ما باید در این حوزه قدمهای جدی برداریم تا دختران ما از اینکه دختر هستند رضایت داشته باشند و احساس ارزشمندی کنند. در این راستا، بهصورت سالم و هدفمند وارد این موضوع شدیم و یک طرح مشترک با قرارگاه تحول اجتماعی استان البرز تعریف کردیم.»او ادامه داد: «قرارگاه تحول اجتماعی که در سطح کشور و زیر نظر معاونت اجتماعی استانداری فعالیت دارد، نقش مهمی در این همکاری ایفا کرده است. در استان البرز، دکتر کاظمی، معاون امور اجتماعی استاندار البرز، پشتیبانی این طرح را برعهده دارد. اکنون این طرح از سطح استانی فراتر رفته و به یک طرح ملی تبدیل شده است. در این طرح، هر محله یک دبیر دارد که بهطور مستقیم با حاکمیت محلی در ارتباط است. بهعنوان مثال، دبیر محله ماهدشت اخیراً با امام جمعه منطقه همکاری داشته و طرحهای مرتبط با کودک و نوجوان را مدیریت کرده است. یکی از اقدامهای مهم این دبیران، ایجاد میز تخصصی کودک و نوجوان در محلههاست که کانون با آنها همکاری گستردهای دارد.» ایجاد بانک اطلاعات فعالان حوزه کودک و نوجوان عاشری یکی دیگر از اقدامهای مهم کانون البرز را ایجاد بانک اطلاعات فعالان حوزه کودک و نوجوان عنوان کرد و گفت: «زمانی که وارد استان البرز شدم، متوجه شدم هیچ آمار دقیقی از فعالان این حوزه وجود ندارد. این کمبود اطلاعات یکی از مشکلات اصلی بود که ما با کمک همکارانم شروع به ساماندهی آن کردیم. اکنون بانک اطلاعاتی جامعی در این زمینه در حال شکلگیری است.» تمرکز بر خانوادهمحوری در کنار پدران او با تأکید بر اینکه نگاه اصلی کانون البرز، خانوادهمحوری است، اظهار کرد: «بیشتر فعالیتهای ما در حوزه مادر و کودک انجام میشود و بسیاری از این فعالیتها با عشق و بهصورت جهادی آغاز شدهاند. مردم استان البرز بیشتر بهصورت گروههای زنانه و مادرانه در مدیریت این فعالیتها حضور دارند و همین موضوع باعث پیوند قوی بین کانون و خانوادهها شده است.» عاشری در ادامه توضیح داد: «البته برنامههایی ویژه پدران هم داریم. مربیان ما بهصورت گردشی نشستهایی با پدران در مراکز مشخص، مانند مصلی شهر یا یکی از مراکز کانون، برگزار میکنند. اردوهای خانوادگی شبانه، برنامههای حوزه نجوم و رصد آسمان، فرصتهایی برای ایجاد نشاط اجتماعی و خانوادگی هستند. در حاشیه این برنامهها، با بازی و فعالیتهای تعاملی، نکتههای تربیتی به خانوادهها منتقل میشود.» نقش مادران در مدیریت اجتماعی مدیرکل کانون استان البرز در پایان خاطرنشان کرد: «همانطور که آقای علامتی اشاره کردند، خانواده اصلیترین محور تربیت است. ما در استان البرز با محوریت مادران تلاش کردهایم فعالیتها را بهصورت منسجم پیش ببریم. حتی دبیر جمعیت استان هم یک خانم است و همین باعث شده فعالیتهای حاکمیتی و مردمی در استان با رویکردی مادرانه و مؤثر مدیریت شود.»گفتنی است در این نشست، لزوم حمایت روانی از کودکان در شرایط بحرانی، پیوند مؤثرتر خانوادهها با نظام تربیتی و بهرهگیری هدفمند از فناوری در فرآیند آموزش مورد بحث و بررسی قرار گرفت. همچنین دو طرف بر همکاریهای مشترک برای ارتقاء توانمندی خانوادهها در مواجهه با تحولات اجتماعی و تربیتی تأکید کردند. بازگشت |