صفحه اصلي > اجتماعی > فرهنگ و آموزش؛ دو بال توسعه دانشگاه
فرهنگ و آموزش؛ دو بال توسعه دانشگاهامروز, 12:19. نويسنده: monshi |
جلسه هیأت رئیسه دانشگاه آزاد اسلامی واحد هشتگرد با حضور دکتر حسین کلانتری خلیلآباد رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان البرز، دکتر علیرضا محمدی نژاد گنجی سرپرست معاونت هماهنگی و برنامه ریزی دانشگاه آزاد اسلامی استان، دکتر حمید بذرپاچ رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد هشتگرد و اعضای هیأت رئیسه دانشگاه آزاد اسلامی واحد هشتگرد در سالن جلسات این واحد دانشگاهی برگزار شد. دکتر حسین کلانتری ضمن ابراز خرسندی از حضور در جمع هیأت رئیسه این واحد دانشگاهی، دیدگاهها و توصیههای خود را در حوزههای فرهنگی، آموزشی، پژوهشی و مالی تشریح کرد.رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان البرز به توصیف وضعیت بودجه واحد هشتگرد پرداخت و تصریح نمود: یکی از مزیتهای این واحد آن است که شهریه نیمسال اول تقریباً بهطور کامل پوشش داده شده است؛ با این حال، بودجه واحد به دلیل پیشبینی کمتر از ظرفیت واقعی، نیازمند بازنگری است. کلانتری در ادامه به مسائل آموزشی اشاره کرد و نظارت بر کیفیت تدریس را از مهمترین وظایف مدیران گروه دانست و افزود: برگزاری منظم کلاسها، ثبت دقیق حضور و غیاب و گزارشدهی مستمر در سامانه آموزشیار باید با جدیت دنبال شود. همچنین بازنگری سرفصلها با تأکید بر روزآمدی، علمی بودن، کارآفرینی، مهارتمحوری و میانرشتهای بودن آموزشها ضروری است.وی با اشاره به ساماندهی دستیاران آموزشی اظهار داشت: نظارت بر عملکرد و انضباط دستیاران، تقویت نقش تربیت و هدایت آنها به مسیر هیأت علمی آینده از دیگر وظایف حوزه آموزشی است.رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان البرز توسعه گرایش های جدید میانرشتهای فناورانه و مبتنی بر نیازهای جامعه را از برنامههای اصلی دانشگاه دانست و گفت: ساختار گروهها باید متناسب با مأموریتگرایی بازآرایی شود و برای اخذ مجوزهای جدید، ارائه مستندات کیفی در اولویت قرار گیرد. وی با تأکید بر لزوم ارتقای پژوهش و نوآوری افزود: پایاننامهها و طرحهای پژوهشی باید مسئلهمحور باشند و به نیازهای ملی، استانی و صنعتی پاسخ دهند. همکاری با مراکز رشد، شرکتهای دانشبنیان و دستگاههای اجرایی از جمله راهکارهای تحقق این هدف است.کلانتری همچنین بر ضرورت انتشار مقالات علمی، ثبت اختراع، اجرای طرحهای پژوهشی درآمدزا و استفاده از فرصتهای ملی و بینالمللی برای جذب منابع مالی پژوهشی تأکید کرد. وی برندسازی علمی گروههای آموزشی را نیز مهم دانست و خاطرنشان کرد: برگزاری همایشهای ملی و منطقهای، انتشار نشریات تخصصی و ایجاد پایگاههای علمی دروندانشگاهی میتواند جایگاه علمی دانشگاه را ارتقا دهد. رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان البرز با اشاره به مسئولیت فرهنگی دانشگاهها گفت: علم بدون فرهنگ عقیم است. هویت اسلامی ـ ایرانی باید بهعنوان رکن تمدنسازی در دانشگاه تقویت شود و برنامهریزی فرهنگی منسجم با محوریت استاد و دانشجو، تقویت انجمنهای علمی و پیشبینی مسیر شغلی برای دانشجویان از طریق کارورزی و ارتباط با صنعت، بخش مهمی از این مأموریت خطیر علمی و فرهنگی به شمار می رود.وی حکمرانی علمی و بهرهوری مدیریتی را از دیگر الزامات دانشگاه برشمرد و افزود: تشکیل شورای علمی گروهها، رعایت عدالت در تقسیم مسئولیتها، شفافیت و مستندسازی دقیق عملکرد باید بهعنوان اصول مدیریتی دنبال شود. کلانتری همچنین بر شناسایی نخبگان دانشجویی و هدایت آنان به تحصیلات تکمیلی، ایجاد زمینه برای فعالیت اعضای جوان هیأت علمی در طرحهای ملی و تقویت مرجعیت علمی دانشگاه تأکید کرد.وی در بخش دیگری از سخنان خود به اهمیت ارتباط دانشگاه با جامعه و خانواده دانشجویان اشاره کرد و گفت: تعامل فعال با خانوادههای دانشجویان، ارائه گزارش عملکرد گروهها و مشارکت در فعالیتهای فرهنگی ـ اجتماعی اثرگذار، موجب تقویت اعتماد و همافزایی خواهد شد. رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان البرز با تأکید بر متنوعسازی منابع درآمدی دانشگاه تصریح کرد: هیچ ردیف بودجهای نباید بدون تحقق باقی بماند. برگزاری دورههای آموزشی آزاد و مهارتی، ارائه خدمات علمی و مشاورهای به سازمانها و جذب طرحهای پژوهشی درآمدزا از جمله راهکارهای اصلی است. کلانتری در پایان سخنان خود خاطرنشان کرد: همه ما در برابر دانشجویان مسئولیم. این دانشجویان فرزندان خود ما هستند و هر اقدامی برای آنها انجام شود، ارزشمند است. مسئولیت دانشگاه سنگین است و باید با عزم جدی، در حوزه های فرهنگی، آموزشی و پژوهشی پیشرو باشیم و با همیاری و نگاه بلند آتیه نگرانه، آیندهای درخشان برای دانشگاه و جامعه ی بزرگ اسلامی ترسیم نماییم.لازم به ذکر است در ابتدای این جلسه سرپرست معاونت هماهنگی و برنامه ریزی دانشگاه آزاد اسلامی استان البرز، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد هشتگرد و معاونان این واحد دانشگاهی به بیان مسائل و مشکلات و ارائه گزارش حوزه های مربوطه پرداختند. بازگشت |