صفحه اصلي > اجتماعی > عفاف، فریضهای اجتماعی فراتر از یک انتخاب شخصی
عفاف، فریضهای اجتماعی فراتر از یک انتخاب شخصیامروز, 09:41. نويسنده: monshi |
نماز عبادیسیاسی جمعه این هفته شهر مهستان به امامت حجتالاسلام والمسلمین مجید صفدری امام جمعه مهستان، در مسجد جامع حضرت ولیعصر(عج) با حضور پرشور مردم و مسئولین برگزار شد. حجتالاسلام والمسلمین مجید صفدری امام جمعه مهستان در خطبه های نماز جمعه گفت: زیست عفیفانه از بزرگترین حقوق انسانی و از بنیادیترین آموزههای الهی در جامعه اسلامی است. در نگاه نخست، عفاف و حجاب تنها یک رفتار فردی یا انتخاب شخصی نیست، بلکه تکلیف الهی و وظیفهای اجتماعی برای همه مؤمنان به شمار میرود.بانوی مسلمان، هنگامی که با رعایت حریمهای شرعی و اخلاقی و با پوشش عفیفانه و متین وارد عرصه اجتماع میشود، در حقیقت فریضهای اجتماعی را ادا میکند؛ فریضهای که با آن، امنیت اخلاقی، سلامت فرهنگی و عزت جامعه را پاس میدارد.این رفتار، نه تنها نشانه ایمان و تقوا، بلکه تجلی اراده الهی برای ساختن جامعهای پاک و انسانی است. چرا که اراده خداوند بر توبه، پاکی و رشد انسانهاست، و این اراده جز در سایهی زیست عفیفانه و پایبندی به ارزشهای اخلاقی تحقق نمییابد. عفاف؛ حق مسلم هر انسان مؤمن ضرورت مطالبهگری برای زندگی پاک نگاه دوم به زیست عفیفانه، نگاهی عمیقتر و حقوقمحور است. از این منظر، عفاف و زندگی پاک، حق مسلم هر انسان مؤمن است.تمامی افراد جامعه – زن و مرد، کوچک و بزرگ – حق دارند در محیطی سالم، امن و به دور از آلودگیهای اخلاقی زندگی کنند.این حق، بهویژه برای بانوان مسلمان از جایگاه والاتری برخوردار است، چرا که آنان همواره پرچمداران حفظ کرامت انسانی و پاسداران عفت اجتماعی بودهاند.جامعه اسلامی باید به این بلوغ فرهنگی برسد که زیست عفیفانه را نه محدودیت، بلکه امتیاز و حق الهی خود بداند؛ حقی که باید با آگاهی، باور و جدیت آن را مطالبه و پاسداری کند. روح عاشورایی در مقاومت غزه سالروز شهادت مجاهد کبیر، شهید یحیی سنوار ۲۵ مهرماه، سالروز شهادت شهید یحیی سنوار، رهبر شجاع و مؤمن جنبش حماس است؛ مجاهدی که با روحیهای عاشورایی و الهام از قیام امام حسین علیهالسلام، نبرد در غزه را نه صرفاً یک رویارویی نظامی، بلکه جهادی مقدس در راه حق میدانست.او در نامههای خود با آمادگی کامل برای شهادت از «مرگ در میدان نبرد» سخن میگفت و قیام مردم غزه را با نهضت عاشورا مقایسه میکرد. همین روحیه الهی و حسینی بود که در عملیات طوفان الاقصی تجلی یافت و همچون زلزلهای ویرانگر، پایههای نظم امنیتی رژیم صهیونیستی را به لرزه درآورد. طوفان الاقصی؛ نقطه عطفی در تاریخ مقاومت رسوایی چهره مظلومنمای صهیونیسم عملیات طوفان الاقصی، فراتر از یک عملیات نظامی، تحولی تاریخی در معادلات منطقهای و جهانی بود. این حماسه، رژیم صهیونیستی را با شکستی غیرقابل جبران مواجه ساخت و معادله قدرت در غرب آسیا را به نفع جبهه مقاومت تغییر داد.یکی از پیامدهای بزرگ و مبارک این عملیات، سقوط نقاب مظلومنمایی از چهره واقعی اسرائیل خبیث بود. امروز، جنایات عریان این رژیم علیه کودکان و زنان بیدفاع غزه، وجدان جهانی را بیدار کرده و صهیونیستها را در انزوای سیاسی و اخلاقی بیسابقهای قرار داده است. ترامپ و توهم دستاورد در غزه دونالد ترامپ در یک نمایش سیاسی در شرمالشیخ مصر، آتشبس غزه را «دستاورد بزرگ» خود معرفی کرد؛ اقدامی که بیش از آنکه نشانهای از موفقیت باشد، تلاشی آشکار برای پوشاندن شکستهای تلآویو در میدان نبرد است. این رفتار انتخاباتی ترامپ در واقع تلاشی برای احیای چهره سیاسیاش در داخل آمریکاست، اما واقعیت میدانی غزه چیز دیگری میگوید: رژیم صهیونیستی پس از ماهها جنایت، نه تنها به اهداف خود نرسیده، بلکه در منجلاب نظامی و اخلاقی غرق شده است. ایران و ناکامی سیاستهای تحمیلی غرب ترامپ و همپیمانانش هرگز در برابر ایران به موفقیتی نخواهند رسید، زیرا نه شناخت درستی از ساختار فکری و تمدنی جمهوری اسلامی دارند و نه درک عمیقی از تحولات و توازن قدرت در غرب آسیا. اگر قرار بود با دیکته و تحمیل قدرت بتوان مسیر آینده ملتها را تعیین کرد، نظم جهانی مدتها پیش تحت اراده آمریکا شکل گرفته بود؛ حال آنکه واقعیت، برعکسِ این توهم است. تحریم حضور در اجلاس تحقیرآمیز شرمالشیخ، نشانه عزت ملی تصمیم جمهوری اسلامی ایران مبنی بر عدم شرکت در این اجلاس، اقدامی شایسته تقدیر است. حضور در چنین نشستهایی که ماهیتی تحقیرآمیز و نمایشی دارد، جز مشروعیت بخشیدن به سیاستهای فریبکارانه آمریکا و رژیم صهیونیستی نتیجهای ندارد. تداوم بحران و رسوایی صهیونیسم در غزه آمریکا و اسرائیل هنوز از باتلاق غزه خارج نشدهاند و آثار ظلم و جنایت آنها همچنان بر پیکر مردم مظلوم فلسطین باقی است. این تقابل، صرفاً یک جنگ نظامی نیست، بلکه نبردی تاریخی میان حق و باطل است که تا تحقق وعده الهی و نابودی کامل صهیونیسم جهانی ادامه خواهد داشت. اقتصاد قوی؛ پایه استقلال و عدالت در گام دوم انقلاب ۲۵ مهرماه به عنوان روز جهانی ریشهکنی فقر نامگذاری شده است؛ روزی برای یادآوری مسئولیت جهانی در برابر محرومان و مظلومان. در اندیشه اسلامی و بهویژه در بیانیه گام دوم انقلاب، فقر تنها یک مسئله اقتصادی نیست بلکه عاملی مؤثر در تعالی یا سقوط معنوی جوامع به شمار میآید. مقام معظم رهبری(مدّظلهالعالی) میفرمایند: «فقر و غنا در مادیات و معنویات بشر اثر میگذارد. اقتصاد یک نقطه کلیدی تعیینکننده است؛ اقتصاد قوی نقطه قوت و عامل مهم سلطهناپذیری و نفوذناپذیری کشور است.» رفع محرومیت؛ مسئولیتی دائمی برای مدیران نظام بر اساس بیانیه رهبری، در جمهوری اسلامی، دلهای مسئولان باید همواره برای رفع محرومیتها بتپد و از شکافهای طبقاتی بیمناک باشد. کسب ثروت در اسلام جرم نیست، اما تبعیض در توزیع منابع و غفلت از اقشار نیازمند امری مردود و ناپسند است. جامعه اسلامی زمانی به توازن میرسد که رشد اقتصادی با عدالت اجتماعی همراه باشد و سیاستهای کلان اقتصادی در خدمت مردم قرار گیرد، نه در خدمت طبقات خاص. ایران قوی در پرتو اقتصاد قوی و مردممحور ایران قدرتمند تنها در سایه اقتصاد منسجم و درونزا معنا مییابد؛ اقتصادی که متکی بر ظرفیتهای ملی، سرمایه انسانی توانمند و پیوند هوشمند با اقتصاد منطقهای و جهانی باشد. در جهان امروز، شاخص قدرت کشورها نه صرفاً منابع طبیعی یا توان نظامی، بلکه توان اقتصادی، فناوری و رقابتپذیری پایدار آنهاست. اقتصاد توانمند، پشتوانه امنیت و تمدن اسلامی اقتصاد قوی، پشتوانه امنیت ملی، بستر توسعه علمی، عامل ارتقای سطح زندگی مردم و ضامن استقلال سیاسی کشور است. هر جامعهای که در حوزه اقتصاد دچار ضعف باشد، ناگزیر در عرصههای فرهنگی، علمی و امنیتی نیز آسیبپذیر خواهد بود. راهکار تحقق اقتصاد مقاومتی و عدالتمحور ایران با برخورداری از منابع عظیم طبیعی، موقعیت ژئواستراتژیک ممتاز و نیروی انسانی جوان و تحصیلکرده، ظرفیت آن را دارد که جایگاهی فراتر از وضعیت کنونی در عرصه اقتصاد جهانی پیدا کند.تحقق این چشمانداز در گروی تقویت تولید ملی، دانشبنیانسازی بخشهای کلیدی، پیوند مؤثر میان سیاست اقتصادی و امنیت ملی، و از همه مهمتر، مشارکت آگاهانه مردم و حکمرانی شفاف و کارآمد است.اقتصاد قوی نه تنها عامل رفاه، بلکه ستون فقرات عزت و استقلال جمهوری اسلامی ایران است. صبر و مقاومت؛ کلید تحقق وعده الهی وعدهای الهی که تحقق آن قطعی استخدای متعال در سوره روم، آیه ۶۰ میفرماید: > «فَاصْبِرْ إِنَّ وَعْدَ اللَّهِ حَقٌّ وَلا يَسْتَخِفَّنَّكَ الَّذِينَ لا يُؤْمِنُونَ» یعنی: ای پیامبر! صبر پیشه کن که وعده خدا حق است، و هرگز کسانی که ایمان ندارند، تو را به خشم نیاورند و از مسیر حق منحرف نسازند.در این آیه، خداوند به پیامبر اکرم صلیاللهعلیهوآله فرمان میدهد در برابر لجاجت و تمسخر کافران ایستادگی کند و تسلیم فشارها نشود، زیرا وعده الهی بر نصرت و پیروزی مؤمنان تخلفناپذیر است.اهمیت این آیه زمانی آشکار میشود که خداوند در آغاز همین سوره، وعده پیروزی رومیان بر ایرانیان را داده بود؛ وعدهای که در زمانی غیرقابل باور، به وقوع پیوست. اکنون، همان خدای صادقالوعد، نوید پیروزی مسلمانان بر دشمنانشان را میدهد و با ذکر آن حادثه تاریخی، مؤمنان را به یقین در وعده الهی و پایداری در مسیر حق فرا میخواند. استقامت پیامبر؛ الگوی همیشگی مؤمنان در سوره غافر، آیه ۵۵ نیز خطاب به پیامبر آمده است:> «فَاصْبِرْ إِنَّ وَعْدَ اللَّهِ حَقٌّ وَاسْتَغْفِرْ لِذَنْبِكَ وَسَبِّحْ بِحَمْدِ رَبِّكَ بِالْعَشِيِّ وَالْإِبْكَارِ»یعنی: صبر کن که وعده خدا حق است، و برای گناهت آمرزش بخواه، و پروردگارت را شامگاهان و بامدادان به ستایش یاد کن.در این آیه، پیامبر مأمور میشود در برابر فشارهای مشرکان و طعنههای دشمنان مقاومت کند و در مسیر دعوت الهی استقامت ورزد. خداوند به او یادآور میشود که با صبر و توکل، به مقام عزت و پیروزی خواهد رسید و این مقاومت، نه تنها ضعف نیست بلکه نشانه قدرت ایمان است. فرهنگ مقاومت، رمز پیروزی اهل ایمان قرآن کریم در آیات متعددی، پایداری و مقاومت در برابر دشمن را رمز غلبه جبهه ایمان بر جبهه کفر معرفی کرده است. سنت الهی بر این استوار است که پیروزی از آنِ صابران و اهل استقامت است؛ آنان که در سختیها، به وعده الهی اطمینان دارند و در مسیر حق، دچار تزلزل نمیشوند.صبر در نگاه قرآن، نه یک حالت انفعالی، بلکه نیرویی فعال و آگاهانه است که جبهه حق را در برابر امواج ظلم و دشمنی، استوار نگه میدارد. این صبرِ همراه با ایمان، همان کلیدی است که قفل تحقق وعده الهی را میگشاید و مسیر پیروزی نهایی حق بر باطل را هموار میسازد. بازگشت |