صفحه اصلي > اجتماعی > دانشگاه آزاد کرج را در ترافیک بلوار مؤذن متهم نکنید
دانشگاه آزاد کرج را در ترافیک بلوار مؤذن متهم نکنیددیروز, 15:23. نويسنده: monshi |
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان البرز و واحد کرج گفت: همه دانشگاه را در بحث ترافیک بلوار مؤذن متهم میکنند، درصورتیکه دانشگاه در بخشی از بروز این ترافیک نقش دارد و مسئولیت کامل این مسئله متوجه آن نیست. حسین کلانتری با اشاره به اینکه در رشته شهرسازی تحصیل و فعالیت کردهام و در این حوزه حرف دارم، گفت: همه دانشگاه آزاد را در بحث ترافیک بلوار مؤذن متهم میکنند، درصورتیکه دانشگاه در بخشی از بروز این ترافیک نقش دارد و مسئولیت کامل این مسئله متوجه آن نیست.وی با اشاره به دلایل ایجاد ترافیک در این محدوده توضیح داد: ظرفیت معابر مقابل دانشگاه طی سالهای اخیر هیچ تغییری نکرده و همچنان محدود است. همانطور که اهالی این شهر بهخوبی میدانند، عرض خیابانها در این محدوده افزایش نیافته و اقدامی برای بهبود وضعیت انجام نشده است. رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان البرز و واحد کرج اضافه کرد: در حال حاضر دو مسیر کندرو و نیز بلوار در مقابل دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج وجود دارد که در صورت کاهش عرض بلوار و ادغام این کندروها با مسیر اصلی، میتوان بخش قابلتوجهی از مشکلات ترافیکی این محدوده را برطرف کرد.کلانتری با تأکید بر اینکه در این زمینه شهرداری باید پایکار بیاید، عنوان کرد: دومین نکته مربوط به زیرساختهای شهری است. در برخی نقاط شهر زیرساختها ضعیف و خاموش هستند، اما در مناطقی مانند گوهردشت که زیرساختهای شهری توسعهیافتهترند، حجم تردد نیز بیشتر است. سیاستهای شهری همچنان مبتنی بر رویکردهای قدیمی است وی با بیان اینکه در صورت گسترش زیرساختهای شهری، بخشی از ترافیک پخش خواهد شد، اذعان کرد: سومین مورد به کیفیت حملونقل عمومی مربوط میشود. فرسودگی ناوگان اتوبوسرانی و تاکسیرانی موجب شده بخش زیادی از شهروندان تمایلی به استفاده از وسایل حملونقل عمومی نداشته باشند.رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان البرز با اشاره به اینکه این مسئله تأثیر مستقیمی بر افزایش استفاده از خودروهای شخصی و در نتیجه تشدید ترافیک شهری دارد، مطرح کرد: سیاستهای شهری همچنان مبتنی بر رویکردهای قدیمی است و باید سیاستهای جدید و بهروز در شهر به کار گرفته شود.کلانتری بیان کرد: طرحهای ترافیکی مانند زوج و فرد یا زمانبندی تردد میتواند در این مسیر اجرا شود، چرا نمیشود؟ کمبود پارکینگ عمومی یکی دیگر از مشکلات اصلی بوده که در این راستا دانشگاه آمادگی خود را برای اختصاص یک هکتار از زمینهای خود به این منظور اعلام کرده است.وی ساخت و مدیریت پارکینگ را خارج از وظایف دانشگاه دانست و افزود: بودجه سالانه ما، برای کل مجموعه حدود 2 هزار و 200 میلیارد تومان بوده و هزینههای اداره دانشگاه بسیار بالاست. پارکینگ طراحی شده توسط دانشگاه که قرار است با مشارکت بخش خصوصی ساخته شود، حدود هزار میلیارد تومان هزینه دارد. ساخت پارکینگ دانشگاه آزاد کرج نیازمند همکاری شهرداری رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج اذعان کرد: بخش خصوصی اعلام کرده که اگر من بخواهم یک هزار میلیارد تومان در این زمینه هزینه کنم، باید این مبلغ در طول سه سال بازگردد که با توجه به درآمدی که پارکینگ خواهد داشت، بیشک این هزینه قابلبرگشت نخواهد بود.کلانتری در ادامه سخنان خود اظهار کرد: شهرداری کرج باید با ارائه امکانات تکمیلی مانند واگذاری فضای تجاری بدین منظور، تعیین کاربری تجاری و سایر تسهیلات به بخش خصوصی کمک کند تا این پروژه اجرایی شود و بتواند با کسب درآمد مطلوب بهصورت پایدار اداره شود. وی با اشاره به توسعه شهرکهای مسکونی در اطراف منطقه اظهار کرد: این موضوع نیز تأثیر مستقیمی بر افزایش ترافیک در مسیرهای منتهی به دانشگاه دارد. چرا همه دانشگاه آزاد را مقصر میدانند؟ با مشاهده شلوغی این مسیر، مدام به این فکر میکنم که چه باید کنیم؟رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان البرز با بیان اینکه برخی مردم به من دشنام میدهند، درحالیکه در این زمینه تقصیری متوجه بنده نیست، تصریح کرد: من وارث وضعیتی هستم که طی سالهای گذشته شکل گرفته است و در این سه سال در حال تجربه و مدیریت آن هستم. عدم استقرار پلیس مقابل دانشگاه کلانتری با بیان اینکه پیش از من افراد دیگری نیز مسئولیت داشتهاند و این مسائل باید در گذشته پیشبینی و برای آن تدابیر لازم اندیشیده میشد، گفت: بسیاری موارد دیگر نیز وجود دارد که میتواند در بهبود شرایط مؤثر باشد؛ از جمله بهرهگیری از فناوریهای نوین و هوش مصنوعی.وی اذعان کرد: در طول روز حتی یک پلیس مقابل درب دانشگاه مستقر نیست. با توجه به وجود مشکلات ترافیکی و پارک خودروها در مسیرهای ممنوع در این محدوده، انتظار میرود نیروی انتظامی و پلیس راهنمایی و رانندگی از توقف و پارک خودروها جلوگیری کنند. رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان البرز عنوان کرد: حضور و اعمال قانون فوری (اعمال جریمه و برخورد انتظامی) مانع از توقف رانندگان در محل میشود. تجربه نشان میدهد در شرایطی که احتمال جریمه فوری وجود داشته باشد، رانندگان از توقف غیرمجاز خودداری خواهند کرد.کلانتری با اشاره به اینکه تمام مسئولیتها را نباید بر دوش دانشگاه گذاشت، گفت: از روز شنبه درب غربی دانشگاه بسته میشود؛ بعد ببینید ترافیک همچنان وجود دارد یا خیر؛ دربهای شمالی و شرقی نیز باز هستند و تأکید کردهایم که کارمندان و اعضای هیئتعلمی از این مسیرها تردد کنند. حل مشکل ترافیک مؤذن نیازمند مشارکت دستگاههای مرتبط وی اضافه کرد: با این حال، حل مسئله ترافیک بلوار مؤذن تنها به سیاستگذاری دانشگاه محدود نمیشود و نیازمند همکاری مجموعههای بیرونی بوده و لازم است همه دستگاههای مرتبط پایکار بیایند و در جلسات مشترک بهمنظور حل ریشهای این مشکل مشارکت کنند.رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان البرز و واحد کرج خاطرنشان کرد: نباید دانشگاه را که نهادی علمی و آموزشی است، صرفاً بهعنوان مقصر در این زمینه معرفی کرد، چرا که همه دستگاهها در این موضوع نقش دارند و دخیل هستند و برای حل مشکل باید تلاش کنند. بازگشت |