
صفحه اصلي > اجتماعی > ناسپاسی بنیاسرائیل پس از نجات از فرعون، نشانه غفلت از نعمت الهی بود
ناسپاسی بنیاسرائیل پس از نجات از فرعون، نشانه غفلت از نعمت الهی بودامروز, 09:35. نويسنده: monshi |
|
آیتالله حسینی همدانی در خطبه نماز جمعه این هفته با اشاره به سرگذشت بنیاسرائیل گفت: مردمی که با صبر و پایداری از چنگ فرعونیان رها شدند، پس از نجات، با ناسپاسی از نعمت الهی خواستار مشاهده خداوند بهصورت آشکار شدند و همین روحیه ناسپاسی، ریشه سقوط بسیاری از اقوام تاریخ است. آیتالله حسین حسینی همدانی، نماینده ولیفقیه در استان البرز و امام جمعه کرج، در خطبه اول نماز جمعه دوم آبانماه با بیان اینکه «ناسپاسی و غفلت از نعمتهای الهی سرآغاز انحراف امتهاست»، گفت: بنیاسرائیل بعد از آنکه از ظلم و شکنجه فرعونیان نجات یافتند، به جای شکرگزاری، از حضرت موسی(ع) خواستند تا خدا را آشکارا به آنان نشان دهد و گفتند: «لن نؤمن لک حتی نری الله جهرة». وی افزود: حضرت موسی(ع) آنان را از این گفتار نادرست نهی کرد و فرمود ناسپاسی نکنید، خدا شما را از دست فرعون رهانید. اما این قوم لجاجت کردند و در نتیجه صاعقه الهی آنان را هلاک ساخت، سپس خداوند به فضل خود آنان را دوباره زنده کرد تا شاید شکرگزار باشند.وی تصریح کرد: این ماجرا مصداق آیه شریفه «إنّ الله لا یغیّر ما بقوم حتی یغیّروا ما بأنفسهم» است؛ یعنی تا زمانی که انسانها درون خود را اصلاح نکنند، سرنوشتشان تغییر نمیکند. ملتها زمانی سقوط میکنند که در برابر نعمت و نجات الهی ناسپاس باشند و با غرور و غفلت، مسیر بندگی را رها کنند. امام جمعه کرج ادامه داد: امتها باید از تاریخ انبیاء عبرت بگیرند؛ همانگونه که بنیاسرائیل در برابر فرعون با استقامت به عزت رسیدند، اما ناسپاسی پس از نجات، آنان را از مسیر هدایت دور کرد. وی گفت: «درس بزرگ این واقعه آن است که ایمان پایدار تنها با شکرگزاری و محبت الهی حفظ میشود، نه با طلب معجزات ظاهری».وی اضافه کرد: امروز نیز جوامع اسلامی باید مراقب باشند که دچار غفلت از نعمت استقلال و ایمان نشوند، چراکه ناسپاسی، مقدمه زوال نعمت و بازگشت به ذلت است. بازگشت |