Logo

صفحه اصلي > اجتماعی > تفاهم‌نامه عملکردی علاوه بر نقشه راه دانشگاه، سند تعهد، پایش و ارزیابی عملکرد است

تفاهم‌نامه عملکردی علاوه بر نقشه راه دانشگاه، سند تعهد، پایش و ارزیابی عملکرد است


امروز, 10:15. نويسنده: monshi


بیست‌وپنجمین جلسه هیأت‌رئیسه دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج به ریاست دکتر حسین کلانتری خلیل‌آباد رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان البرز و واحد کرج و با حضورسایر اعضاء در سالن اجتماعات شهید باهنر این واحد دانشگاهی برگزار شد.
دکترکلانتری در این جلسه با اشاره به تفاهم‌نامه عملکردی منعقدشده میان دانشگاه آزاد اسلامی استان البرز و مرکز نظارت، ارزیابی، بازرسی و رسیدگی به شکایات سازمان مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی، این تفاهم‌نامه را سندی راهبردی دانست و اظهار کرد:تفاهم‌نامه عملکردی، صرفاً یک سند اداری نیست، بلکه علاوه بر اینکه نقشه راه حرکت دانشگاه را مشخص می‌کند، سند تعهد، پایش مستمر، ارزیابی عملکرد و مسئولیت‌پذیری مدیریتی در مسیر تحقق اهداف دانشگاه است.وی افزود: حرکت دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج بر مبنای سند تحول و تعالی دانشگاه آزاد اسلامی انجام می‌شود و هیچ برنامه، تصمیم یا اقدامی خارج از این سند دنبال نخواهد شد. این سند بر اساس بیانات مقام معظم رهبری(مدظله‌العالی) و با تعریف سه محور راهبردی «دانشگاه پرورش‌دهنده قوه عاقله و توسعه‌دهنده فضای انقلابی»، «دانشگاه سرآمد و پاسخگو» و «دانشگاه کارآمد و پایدار» تدوین شده است.رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان البرز با اشاره به تعریف ده بسته کاری در سند تحول و تعالی دانشگاه، تصریح کرد: این بسته‌ها نقشه عملیاتی دانشگاه در حوزه‌های آموزش، پژوهش، فناوری، فرهنگی، مدیریتی و اقتصادی هستند و تمامی استان‌ها ملزم به اجرای دقیق آن‌ها هستند.وی «ارتقای کیفیت و کارآمدی دوره‌های تحصیلی» را نخستین بسته کاری عنوان کرد و گفت: بازنگری آمایشی رشته‌ها، فعال‌سازی رشته‌های کم‌تحرک، توسعه رشته‌های میان‌رشته‌ای، افزایش کاربردی بودن آموزش‌ها و توجه ویژه به اشتغال فارغ‌التحصیلان از الزامات این بسته کاری است.کلانتری خلیل‌آباد با اشاره به لزوم تقویت ارتباط دانشگاه با بازار کار و صنعت افزود: مدیران گروه‌ها و رؤسای دانشکده‌ها باید میزان اشتغال فارغ‌التحصیلان خود را رصد کنند و برای ایجاد ارتباط مؤثر با نهادهای بیرونی و دستگاه‌های اجرایی پیش‌قدم باشند.وی دومین بسته کاری را «ارتقای تربیت اخلاقی، فرهنگی و هویتی» برشمرد و خاطرنشان کرد: در کنار آموزش تخصصی، تقویت فضائل اخلاقی، روحیه انقلابی، قانون‌مداری، هویت ایرانی ـ اسلامی و سبک زندگی سالم از مأموریت‌های اصلی دانشگاه است و همه اعضای هیأت علمی باید در کلاس‌های درس خود به این موضوعات توجه داشته باشند.رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان البرز سومین بسته کاری را «ارتقای پاسخگویی و قابلیت حل مسئله» دانست و گفت: توسعه پژوهش‌های مسئله‌محور، افزایش تعامل با نهادهای بیرونی، ارتقای کیفیت پایان‌نامه‌ها و رساله‌های تحصیلات تکمیلی و افزایش درآمدهای پژوهشی باید به‌صورت جدی در دستور کار قرار گیرد.وی تأکید کرد: پایان‌نامه‌ها و طرح‌های پژوهشی باید ناظر به مسائل واقعی استان و کشور باشند و معاونت‌های آموزشی، پژوهشی و فناوری مسئول پیگیری این موضوع هستند.
کلانتری خلیل‌آباد چهارمین بسته کاری را «توسعه فناوری، نوآوری و کارآفرینی» عنوان کرد و افزود: پژوهش‌های دانشگاهی باید در نهایت به فناوری، نوآوری، تجاری‌سازی و تقویت زیست‌بوم نوآوری استان منجر شوند. حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان، توسعه سراهای نوآوری و افزایش فعالیت‌های فناورانه از اولویت‌های دانشگاه است.وی با اشاره به پنجمین بسته کاری، بر ضرورت ارتقای جایگاه ملی و بین‌المللی دانشگاه تأکید کرد و گفت: افزایش همکاری‌های علمی و پژوهشی بین‌المللی، بهبود رتبه‌های علم‌سنجی، توسعه آموزش‌های بین‌المللی، تقویت برند دانشگاه و جذب و ماندگاری دانشجویان برتر باید با جدیت بیشتری دنبال شود.رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج ششمین بسته کاری را «پیشرفت علمی مرجعیت‌ساز و تمدن‌آفرین» دانست و تصریح کرد: افزایش تولید مقالات پر استناد، تقویت علوم بنیادی و علوم انسانی ـ اسلامی و نقش‌آفرینی اعضای هیأت علمی در مرجعیت علمی از انتظارات جدی دانشگاه است.وی با تأکید بر لزوم ارتقای عملکرد علمی اعضای هیأت علمی گفت: هر عضو هیأت علمی باید در حوزه آموزش، پژوهش و ارتباط با جامعه نقش فعال و اثربخش داشته باشد و عملکرد علمی اعضا به‌صورت مستمر پایش خواهد شد.کلانتری خلیل‌آباد دستیابی به «سازمان یادگیرنده» را هفتمین بسته کاری عنوان کرد و افزود: هوشمندسازی فرآیندها، چابک‌سازی ساختارها، ارتقای شفافیت و سلامت اداری و افزایش اقتدار مدیریتی دانشگاه از الزامات تحقق حکمرانی مطلوب دانشگاهی است.وی در ادامه، هشتمین بسته کاری را «افزایش بهره‌وری و پایداری اقتصادی» دانست و گفت: تنوع‌بخشی به منابع درآمدی، توسعه درآمدهای غیرشهریه‌ای، بهره‌گیری از ظرفیت اعضای هیأت علمی در قالب طرح‌های پژوهشی، دوره‌های آموزشی کوتاه‌مدت و فعالیت‌های فناورانه، نقش مهمی در پایداری اقتصادی دانشگاه دارد.رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان البرز نهمین بسته کاری را «فعالیت منسجم و هم‌افزای شبکه‌ای» عنوان کرد و خاطرنشان کرد: افزایش همکاری‌های علمی و پژوهشی مشترک میان دانشکده‌ها و واحدهای دانشگاهی استان، از جمله واحدهای هشتگرد، نظرآباد، فردیس و طالقان، باید تقویت شود.رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان البرز دهمین بسته کاری سند تحول و تعالی دانشگاه را «تحول در فرهنگ سازمانی» برشمرد و تعمیق روحیه انقلابی و ارتقای بینش تمدنی، افزایش روحیه کرامت، خودباوری و تعلق سازمانی به دانشگاه، ارتقای فرهنگ خردورزی، سعه‌صدر، مشارکت‌پذیری و کار گروهی، ارتقای قانون‌مداری، برنامه‌پذیری و سخت‌کوشی، تقویت امید و ترویج روحیه ایثار و جهاد را از مهم‌ترین شاخص‌های تحول در فرهنگ سازمانی دانشگاه عنوان نمود.وی تأکید کرد: تحقق این شاخص‌ها باید در رفتار سازمانی، سبک مدیریت، نحوه تعامل مدیران و کارکنان، کیفیت خدمات آموزشی و اداری و میزان پاسخگویی دانشگاه به ذی‌نفعان نمود عینی داشته باشد و به‌صورت مستمر پایش و ارزیابی شود.
کلانتری خلیل‌آباد در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به فرارسیدن نهم دی‌ماه، این روز را نماد بصیرت، هوشیاری و وفاداری مردم ایران به انقلاب اسلامی و ولایت فقیه دانست و از برنامه‌ریزی فرهنگی دانشگاه برای گرامیداشت این مناسبت و سالگرد شهادت سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی خبر داد.
وی در پایان با تأکید بر لزوم اقدام عملی و نتیجه‌محوری جلسات مدیریتی تصریح کرد: جلسات زمانی اثربخش خواهند بود که منجر به اقدام، خروجی مشخص و تحقق اهداف سند تحول و تعالی دانشگاه شوند و همه مدیران و اعضای هیأت علمی موظف‌اند در قبال این سند پاسخگو باشند.
در پایان جلسه از زحمات و تلاش های ارزشمند دکتر احمد ذاکری، مدیرمسئول نشریه «تفسیر و تحلیل متون زبان و ادبیات فارسی (دهخدا)» و دکتر سیدابراهیم آرمن، مدیرمسئول نشریه «اضائات نقدیه فی الادبین العربی و الفارسی»، به پاس کسب رتبه +A در ارزیابی نشریات علمی سال ۱۴۰۳، با اهدا لوح و هدیه تقدیر شد.

روابط عمومی و ارتباطات اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج


بازگشت