Logo

صفحه اصلي > فرهنگی > برنامه تعالی مدیریت مدرسه راهی به سوی ارتقای کیفیت در آموزش و پرورش

برنامه تعالی مدیریت مدرسه راهی به سوی ارتقای کیفیت در آموزش و پرورش


23 شهریور 1393. نويسنده: monshi
برنامه تعالی مدیریت مدرسه راهی به سوی ارتقای کیفیت در آموزش و پرورش


معاون آموزش متوسطه اداره کل آموزش و پرورش استان البرز، اجرای برنامه تعالی مدیریت مدرسه را راهی به سوی ارتقای کیفیت در آموزش و پرورش دانست.
'بیژن اعلایی ارتقای مدیریت آموزشگاهی را یکی از اولویت های کاری دولت یازدهم برشمرد و افزود: وزیر آموزش و پرورش در اجرای این برنامه ، طرح تعالی مدیریت مدرسه را مطرح کرد. وی اظهار داشت: دراجرای این طرح، بهترین طرح ها، ایده ها و برنامه ها توسط مدیران مدارس جمع آوری می شود.
153 مدرسه مجری طرح تعالی
وی گفت: این طرح در طی دو سال گذشته در تعدادی از مدارس پایه اول متوسطه اجرا شده و در سال تحصیلی جدید 153 مدرسه در سطح استان مجرای این طرح می شوند.
اعلایی، 66 مدرسه ابتدایی، 35 متوسطه اول و 28 مدرسه متوسطه نظری (دوم) و 9 هنرستان را مجریان این طرح در سال تحصیلی 94-93 در سطح استان البرز دانست. وی اجرای این طرح را در دو سال گذشته در 9 مرحله عنوان کرد و اظهار داشت: مدیران مدارس این طرح را در سال تحصیلی جدید باید در 10 مرحله و در هنرستانها در 11 مرحله به اجرا بگذارند. معاون آموزش متوسطه اداره کل آموزش و پرورش استان البرز گفت: در اجرای این طرح مدیر مدرسه بایستی ابتدا خود مجری طرح بوده و در این خصوص تکلیف آموزش و پرورش را در حوزه سند تحول بنیادین، تبیین چشم انداز مدرسه، رسالت و برنامه اول، سیاست های ابلاغی رهبری، برنامه درسی ملی و برنامه پنجم توسعه بداند و به زیرمجموعه خود نیز ابلاغ کند. وی، تدوین برنامه عمل، توسعه توانمندی و مشارکت نیروی انسانی، استقرار نظام یاددهی و یادگیری با استفاده از شیوه های نوین، توسعه مشارکت دانش آموزان در اداره مدرسه، توسعه مشارکت اولیاء و نهادهای اجتماعی در امور مدرسه، نشاط و سلامتی در مدرسه، مدیریت امور اجرایی و اداری و برقراری نظام رشد آفرینی و انگیزشی را از جمله مراحل یازدهگانه این طرح برشمرد. وی یکی از مشکلات آموزش و پرورش در اجرای این طرح را کمبود آموزش مدیران مدارس دانست و گفت: اگر آموزش و پرورش خواستار خوشبختی است، باید داخل مدارس شود زیرا جریان و رگهای آموزش و پرورش در مدارس است.
شاخصه های مدارس منتخب طرح
اعلایی به شاخصه های مدارس منتخب طرح در سال تحصیلی جاری اشاره کرد و افزود: مدیران این مدارس بایستی دارای مدرک تحصیلی حداقل کارشناسی ارشد بوده و دوره های ضمن خدمت 80 ساعته مدیریت را گذارنده باشند و در طی چند سال اخیر بعنوان مدارس سرآمد انتخاب شده باشند و مدیران این مدارس بعنوان نمونه منطقه یا کشوری انتخاب شده باشند. وی اظهار داشت: این طرح در چهار سطح متعالی، ممتاز، موفق و پویا اجرا می شود که هر مدرسه براساس عملکردش یک سطح را احراز می کند و مدارسی که سطح متعالی را کسب کنند ضمن دریافت درجه ISOO (ایزو) از مدارس برتر خارج از کشور بازدید می کنند.

بازگشت