صفحه اصلي > فرهنگی > بستر اطلاعات در جامعه ما فراهم است
بستر اطلاعات در جامعه ما فراهم است24 اسفند 1393. نويسنده: monshi |
مدیر عامل خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه رسانه ها در کشور باید اخلاق محور باشند، گفت: بستر اطلاعات در جامعه با همبستگی و وحدت و همدلی در جهت توسعه کشور فراهم است و عنصر اطلاعات می تواند از موازی کاری و تکرار کارها در دستگاه ها جلوگیری کند. محمد خدادی با بیان این مطلب در آخرین جلسه شورای اداری استان گفت: خبرگزاری دو ظرفیت مهم اطلاع رسانی به کارگزاران نظام در جهت معرفی و نیازهای استان چه در قالب منتشره و غیر منتشره و چه در سطح ملی دارد. وی افزود: ظرفیت دیگر خبرگزاری ها ایجاد تبادل اطلاعات بین دستگاه هاست. خدادی در ادامه تصریح کرد: نسبت اطلاعات و ماموریت هر چه قدر دقیق تر باشد اثرش بیشتر است و اگر اطلاعات توسط شما مسئولان تولید شود اثرش قطعا بیشتر است. وی افزود: بسیاری از مواقع اطلاعاتی که تولید می کنیم جزء بدیهیات است اگر بتوانیم سه عنصر تمایز ، تنوع را در تولید اطلاعات لحاظ کنیم آن اطلاعات اثر گذار، کاربردی و قابل استفاده است. مدیر عامل خبرگزاری ایرنا گفت: در جریان مقابل هم نظام اطلاعاتی بسیاری در دنیاست به هر حال جنگ رسانه اصلی ما در دنیا یک جنگ اطلاعاتی است. وی با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری در مورد جنگ رسانه ها گفت: مقام معظم رهبری بسیار دقیق و کارشناسی در مورد خبرگزاری جمهوری اسلامی خبرگزاری ایرنا نکاتی را بیان کردند. خدادی گفت: دو فراز مشخص اینکه خبرگزاری ایرنا را نبض تپنده نظام اسلامی و در مصاف با دشمنان یاد می کند. وی افزود: آنجا که با دشمنان مقابله می کنیم از جنگ رسانه ای استفاده می کنیم چرا که آنها در مسیر جریان رسانه ای عموما از سه عنصر شبهات ، ابهامات، القاء )به ما تحمیل می کنند. خدادی گفت: بایستی مسئولین ظرفیت سازی کنند وبا اطلاع رسانی در جریان آسیب شناسی برآیند. وی به یکی از آسیب شناسی فرایندها نیز اشاره کرد و گفت : یکی از مواردی که ما توجه نمی کنیم این است که بخشنامه هایی صادر می شود اما آن را دنبال نمی کنیم که آیا اتفاق افتاد یا نه؟ مدیرعامل ایرنا گفت: بیشتر به دنبال اجرا هستیم کمتر به دنبال بازخورد هستیم به میزان وقت و انرژی که برای تولید اطلاعات گذاشته می شود به همان میزان برای اثر آن اطلاعات باید تلاش کرد و باید دید چقدر آن اطلاعاتی که تولید شده در جامعه اثر گذار است. باید تلاش کنیم بیشتر مقبول باشیم تا معروف زیرا مقبولیت در بعد رسانه ای قطعا ماندگاری دارد و اعتماد آفرین است. به همین دلیل هست که در نوع مدل ارتباطی اثرگذاری که اگر در دستگاه ها به آن توجه جدی شود. وی افزود: عمدتا در بعد و کارکرد رسانه ای مدل رسانه ای ما به دهه 70 برمی گردد. خدادی گفت: مدل رسانه ای جدید بیشتر به دنبال فرایند تولید اطلاعات است، لایه ها و دسته بندی اطلاعات می تواند فراگیری اطلاعات را تصحیح کند.چرا که به میزانی که دسته بندی اطلاعات دقیقتر باشد و حجم اطلاعات کوتاه تر باشد مدل پردازش ساده و روا تر باشد اثرش صریح تر خواهد بود.اثر صریح تر به ماندگاری خبر نیز کمک کند. وی با بیان اینکه یکی از موضوعات مهم در رسانه شناسایی جامعه هدف است و باید با مخاطب شناسی به هدف و پیام رسید. بازگشت |