صفحه اصلي > فرهنگی > همت روسای نواحی آموزش و پرورش کرج برای ترویج فرهنگ کتابخوانی
همت روسای نواحی آموزش و پرورش کرج برای ترویج فرهنگ کتابخوانی18 فروردین 1394. نويسنده: monshi |
روسای سه ناحیه آموزش و پرورش شهرستان کرج در دیدار با مدیرکل کتابخانه های عمومی استان بر همت بیشتر برای ترویج فرهنگ مطالعه در بین دانش آموزان تاکید کردند. روسای سه ناحیه آموزش و پرورش شهرستان کرج در دیدار با مدیرکل کتابخانه های عمومی استان بر همت بیشتر برای ترویج فرهنگ مطالعه در بین دانش آموزان کرجی تاکید کردند. آقایان درکی ، رحمانی و سرکار خانم فهمیده روسای نواحی آموزش و پرورش شهرستان کرج با حضور در دفتر مدیرکل کتابخانه های استان بر لزوم همکاری و همدلی بیشتر در سال "دولت و ملت همدلی و همزبانی " تاکید کردند . در این دیدار حجت الاسلام فلاح با اشاره به اهمیت مضاعف تلاش مجدانه برای ترویج فرهنگ کتابخوانی در میان اقشار دانش آموزان و دانشجویان گفت: کتاب سرمایه ای معنوی است که دستاورد اندیشه یک فرد یا گروهی بوده و یکی از بهترین ، سالم ترین و مناسب ترین ابزارهای کمال برای بشری است و ما در عصری که زندگی می کنیم بهره گیری بیشتر از این جهت توسعه و پیشرفت علم ، دانش و کمالات ضرورتی است لذا فرهنگ سازی برای مطالعه آن و توجه به این امر مهم به ویژه برای دانش آموزان باید در اولویت جامعه قرار گیرد. مدیرکل کتابخانه های عمومی تاکید کرد: لازم است در زمینه فرهنگ کتابخوانی و مطالعه مفید و فعالیت های اداره کل آموزش و پرورش استان و اداره کل کتابخانه های استان تعامل و ارتباط سازنده بیشتری صورت پذیرد تا این دو نهاد فرهنگی برای تحقق ارتقاء مطالعه مفید و خدمات کتابخانه ای به عموم مردم در قالب تفاهم نامه اقدامات موثری بردارند . فلاح در ادامه گفت: انشااله با انعقاد این تفاهم نامه که همکاری متقابل در اشاعه و ترویج فرهنگ مطالعه و کتابخوانی در بین فرهنگیان و دانش آموزان ، ایجاد عادت به مطالعه در دانش آموزان و برانگیختن ذوق و مطالعه درآنها و همچنین انتقال آخرین دستاوردهای علمی در حوزه کتاب به مخاطبین که به ارتقاء دانش و نگرش فرهنگیان و دانش آموزان نسبت به فرهنگ کتاب و کتابخوانی در قالب طراحی سیر مطالعاتی، مسابقات فرهنگی، نشست های علمی- پژوهشی و همایش ها و کارگاه های آموزشی و پژوهشی و ترویجی خواهد انجامید . وی افزود: کمک به پیشبرد برنامه های درسی و ایجاد عادت به تحقیق از دیگر منابع به جز منابع درسی و جزوات و ایجاد مهارت خواندن در دانش آموزان از دیگر اهداف این تفاهم نامه خواهد بود . گفتنی است با امضای این تفاهم تعهداتی برای طرفین ایجاد خواهد شد که می توان به استفاده از امکانات کتابخانه ای از قبیل منابع کتاب و دیداری و شنیداری و سالن های مطالعه برای فرهنگیان و دانش آموزان ، عضویت در کتابخانه های عمومی با تخفیف 50 % برای فرهنگیان و دانش آموزان و همچنین طرح توسعه و تجهیزکتابخانه های روستایی و مناطق محروم استان و ایجاد مهارت خواندن و تدوین سیر مطالعاتی دانش آموزان در مقاطع تحصیلی و اعلام آن به آموزش و پرورش از سویی و همچنین همکاری با مدارس برای بازدید دانش آموزان از بخش های مختلف از جمله مخزن ، مرجع، نشریات ، سالن مطالعه ، انواع منابع اطلاعاتی و نحوه رده بندی و همکاری و برگزاری ویژه برنامه خلاصه کتاب و اجرای مسابقات کتابخوانی آنلاین و مکتوب بصورت مشترک در هر فصل یک مسابقه از سوی دیگر اشاره کرد . آموزش کتابداران کتابخانه های کانونهای فرهنگی- تربیتی و نیز مدارس بصورت تخصصی و حضور کتابخانه سیار در مدارس روستاهای شهرستانهای کرج و ساوجبلاغ فاقد کتابخانه و تأمین کتاب و منابع کتابخانه ای برای کتابخانه های اداره کل در قالب کتابخانه های مشارکتی توسط نهاد و همچنین تأمین نرم افزار نمایه کتابداری برای کتابخانه های مشارکتی اداره کل بر اساس تعرفه کتابخانه های عمومی نهاد (در صورت درخواست و نیاز ) از دیگر موارد تعهدات اداره کل کتابخانه های عمومی استان خواهد بود . اداره کل آموزش و پرورش استان نیز در این تفاهم نامه متعهد خواهد شد که نبست به تشویق به عضویت فرهنگیان و دانش آموزان بصورت نیم بها در کتابخانه های عمومی استان (پرداخت 50% حق عضویت توسط اداره کل یا عضو و احتساب 50% تخفیف توسط نهاد) و اجرای مسابقات کتابخوانی آنلاین و مکتوب بصورت مشترک در هر فصل یک مسابقه و اجرای زنگ مطالعه در مدارس (حضور کتابداران در کلاس های دانش آموزان و معرفی کتاب و نیز تحویل کتاب به مدارس جهت مطالعه دانش آموزان در زنگ مطالعه و عودت آن به کتابخانه توسط مدیریت مدرسه) اقدام کنند. تمهیدات لازم جهت تهیه و توزیع نشریات علمی منتشره وزارت آموزش و پرورش در سطح کتابخانه های عمومی استان و همکاری و ایجاد شرایط لازم جهت حضور کتابخانه سیار در مدارس روستاهای شهرستانهای کرج و ساوجبلاغ فاقد کتابخانه از دیگر اقدامات اداره کل آموزش و پرورش خواهد بود . بازگشت |