صفحه اصلي > فرهنگی > تقویت پژوهش در مدارس به تربیت دانش آموز پرسشگر می انجامد
تقویت پژوهش در مدارس به تربیت دانش آموز پرسشگر می انجامد9 اردیبهشت 1395. نويسنده: monshi |
مدیر كل آموزش و پرورش البرز در آئین گشایش اولین دوره مسابقات استانی پژوهش سرای معلم كه به همت آموزش و پرورش ناحیه یك كرج در دانشگاه هنر با حضور استاندار البرز برگزار شد ، گفت: تقویت پژوهش در كلاس های درس به تربیت دانش آموزان كنجكاو و پرسشگر می انجامد. خسرو ساكی افزود: یكی از محورهای سند تحول بنیادین نیز توجه به تقویت پژوهش در مدارس كشور در بین دانش آموزان و معلمان را تشكیل می دهد زیرا این بخش مهم زیرساخت توسعه و تعالی جامعه را رقم می زند. وی اظهار كرد: توجه به توسعه پژوهش به دلیل نگاه جستجوگرانه و كنجكاوی كه در بین دانش آموزان ایران اسلامی به ویژه البرز یا ایران كوچك وجود دارد موجب می شود تا افراد با روحیه پرسشگری مراحل رشد را در دوران مهم تحصیل در مدارس سپری كنند و در دانشگاه نیز به دنبال دستیابی به دانش تخصصی بوده نه اینكه در پی جزوه های درسی و كپی برداری باشند. وی بیان كرد: تحقق و تبلور تربیت نیروی انسانی پرسشگر و توانمند باید به یك دغدغه در بین فعالان آموزشی ، خانواده ها و مسئولان ذیربط تبدیل شود تا نسلی رشد پیدا كند كه توسط فعالیت های علمی و پژوهشی آنان نیازهای جامعه در بخش های مختلف مرتفع شود. مدیر كل آموزش و پرورش البرز با اشاره به اینكه خوشبختانه مقوله پژوهش در مدارس كشور كلید خورده است ،خاطر نشان شد: دانش آموزان از پایه ششم ابتدایی با مفهوم و نقش پژوهش در جامعه آشنا می شوند و در كلاس بصورت عملی توسط معلمان با موضوعات مختلف فعالیت های پژوهشی را دنبال می كنند. ساكی گفت: در كشور 490 پژوهش سرای دانش آموزی فعالیت دارد كه این آمار نشان از توجه ویژه وزارت آموزش و پرورش به اقدامات علمی - پژوهشی دارد. وی آمار پژو هش سرای دانش آموزی در نواحی و مناطق آموزش و پرورش البرز را 6 مركز ذكر كرد و بیان كرد: تا تابستان سال جاری نیز 2 پژوهش سرای دانش آموزی در طالقان و اشتهارد راه اندازی می شود. وی در ادامه به شعار جهانی آموزش پرداخت و اظهار كرد: خوشبختانه این نگاه در فرآیند آموزشی مدارس البرز كه همان یادگیری شفاهی - عملی به جای حفظ مطالب درسی است در مدارس حاكم است به گونه ای كه كسب مقام های علمی ، جشنواره ای دانش آموزان این استان در مسابقات كشوری و بین المللی حكایت از این رویكرد مهم دارد. وی از برگزاری اولین مسابقات استانی پژوهش سرای معلم به عنوان یكی از توانمندی های مهم دانش آموزان البرزی یاد كرد و گفت: دانش آموزان با ارسال آثار و دست ساخته های خود در بخش های تدوین كتاب، دومینو، روبیك ، رباتیك، تشریح زیست شناسی ، ساخت اسباب بازی ، عكس فیزیكی و موشك كاغذی در عمل نشان دادند كه این استان از توان لازم برای رشد و توسعه فعالیت های پژوهشی در مدارس برخوردار است. در حاشیه این مسابقات ، نمایشگاه دستاوردهای علمی دانش آموزان در قالب دست ساخته ها، تدوین كتاب و عكس برپا شد كه استاندار البرز و سایر مسئولان استانی از آن بازدید كردند و از نظریه های آنان در خصوص نقش پژوهش در روند كیفیت بخشی آموزش در مدارس با هدف رفع نیازهای جامعه و مشكلات اقدام پژوهی ویژه دانش آموزان نیز آشنا شدند. اولین دوره مسابقات استانی پژوهش سرای معلم البرز به همت آموزش و پرورش ناحیه یك كرج در دانشگاه هنر كرج با حضور 1000 نفر از دانش آموزان ، معلمان ، اساتید دانشگاه و اولیای دانش آموزان آغاز شد. در این آئین دانش آموزان عضو تشكلات سازمان دانش آموزی آموزش و پرورش ناحیه یك كرج با اجرای برنامه های ویژه تشكیلاتی از مهمانان دعوت شده در مراسم افتتاحیه استقبال كردند. بیش از 420 هزار دانش آموز در البرز مشغول تحصیل هستند. بازگشت |