صفحه اصلي > فرهنگی > برگزاری نشست تخصصی انتخاب رشته آگاهانه در ناحیه یک کرج
برگزاری نشست تخصصی انتخاب رشته آگاهانه در ناحیه یک کرج30 خرداد 1395. نويسنده: monshi |
نشست تخصصی انتخاب رشته آگاهانه از سوی معاونت آموزش متوسطه ناحیه یک کرج با حضور مسوولان استانی ، منطقه ای و مدیران دبیرستان های دوره اول متوسطه در دبیرستان پسرانه دهخدا برگزار شد. معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش ناحیه یک کرج دراین نشست گفت: فرآیند هدایت تحصیلی در سال تحصیلی 95-94 به دلیل اهمیت آن در ردیف اول برنامه ریزی قرار گرفت تا با اجرای برنامه ها و طرح های آموزشی - بازدیدی بستر مناسب آگاه سازی دانش آموزان و اولیاء نسبت به این موضوع مهم فراهم آید. روناک همدانی افزود: جهت آشنایی دانش آموزان با فرایند هدایت تحصیلی برای دانش آموزان و اولیاء نشست های آموزشی با عنوان فرآیند هدایت تحصیلی و انتخاب رشته آگاهانه در مدارس به صورت کلاسی و گروهی در مدارس و تجمیع آموزشگاهی در تعدادی از مدارس بزرگ دخترانه و پسرانه برگزار شد. وی با اشاره به اینکه انتخاب رشته اولین تصمیم مهم در زندگی دانش آموزان را تشکیل می دهد اظهار کرد: در این نشست ها اطلاعات تخصصی در زمینه شاخه های تحصیلی و رشته های زیر مجموعه آنها توسط مشاوران تحصیلی فعال در مدارس ، استادان دانشگاه ، مسوولان و فعالان حرفه های مختلف در جامعه ، کارآفرینان ، دبیران دروس تخصصی هر رشته تحصیلی و دانش آموزان کلاس های بالاتر و فارغ التحصیل شده در رشته های مختلف به دانش آموزان و والدین انتقال داده شد. معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش ناحیه یک کرج افزایش اطلاعات و اگاهی دانش آموزان در زمینه رشته های مختلف تحصیلی را برای دانش آموزان و اولیاء ضروری دانست و از آن بعنوان گامی موثر در کاهش میزان خطا و اشتباه در انتخاب رشته در پایه نهم نام برد. همدانی گفت:یکی از اهداف مهم طرح تخصصی انتخاب رشته آگاهانه که از نیمه دوم مهرماه سال تحصیلی 95-94 در مدارس این ناحیه آغاز شد در زمینه کمک به دانش آموزان در شناسایی علایق و استعدادهایشان بوده است. وی برپایی نمایشگاه هفته مشاغل در مدارس ، کانون فرهنگی - تربیتی رضوان و محل برگزاری نشست های تجمیعی در تعدادی از مدارس، تهیه روزنامه دیواری ، مقاله نویسی، مصاحبه میدانی از صاحبان شغل های مختلف، برشور های شغلی، بازدیدهای شغلی و کارگاه آموزشی را از دیگر اقدامات انجام شده در قالب طرح تخصصی انتخاب رشته آگاهانه در این مدارس برشمرد. معاون آموزش متوسطه اداره کل آموزش و پرورش البرز نیز در این نشست در زمینه فرایند هدایت تحصیلی ویژه دانش آموزان پایه نهم در دوره اول متوسطه سخن گفت و افزود: مشاغل امروزی آنقدر پیچیده هستند که بدون گذراندن دوره های آموزشی نمی توان موفقیت چشمگیری در آن ها به دست آورد. عباس سلطانیان انتخاب رشته تحصیلی را مقدمه انتخاب شغل دانست و یادآور شد: دانش آموزان و اولیاء باید در فرآیند هدایت تحصیلی دقت لازم را داشته باشند زیرا انتخاب رشته مسیر زندگی افراد را مشخص می کند. وی اظهار کرد: دانش آموزان در پایه نهم باید در شاخه نظری و فنی حرفه ای و کار دانش دست به انتخاب رشته تحصیلی بزنند تا در آینده در شغلی که به آن علاقه دارند مشغول بکار شوند که در این راستا طرح یک روز در هنرستان در مدارس متوسطه دوره اول در این ناحیه به اجرا درآمد. وی از هدایت تحصیلی بعنوان مسئله اصلی سال تحصیلی 95-94 در پایه نهم دوره اول متوسطه یاد کرد و افزود: با توجه به اینکه انتخاب رشته در این پایه اولین انتخاب مهم در زندگی آنان را تشکیل می دهد لازم است با نگاهی تخصصی و اگاهانه انجام شود. معاون آموزش متوسطه اداره کل آموزش و پرورش البرز در ادامه به دلایل انتخاب رشته تحصیلی نامناسب پرداخت و گفت: مهمترین عامل به ضعف اطلاعات و آگاهی دانش آموزان در خصوص رشته های تحصیلی ، استعدادها و علایق آنان بر می گردد زیرا در طول سال تحصیلی علی رغم توصیه های مشاوران تحصیلی در مدارس ، نسبت به این مهم بی تفاوت بوده اند. سلطانیان به والدینی که فرزندانشان امسال انتخاب رشته تحصیلی دارند توصیه کرد: قبلا مشاور مدرسه نظر آنان را در فرمی که مربوط به والدین است و توسط دانش آموزان به آنان تحویل داده شده و به امضاء آنان رسیده در هدایت تحصیلی لحاظ شده است لذا از اجبار کردن فرزند خود به رشته ای که مد نظرشان است خودداری کنند. وی با اشاره به اینکه مسوولیت اصلی انتخاب رشته بر عهده مشاوران تحصیلی در مدارس است خاطرنشان شد: لازم است دانش آموزان برای انتخاب رشته ای صحیح به توصیه های مشاور که حاصل بررسی یک سال تلاش مشاوران در مدارس بر روی آنان می باشد توجه کنند. معاون آموزش متوسطه اداره کل آموزش و پرورش ادامه داد: مشاوران مدرسه اطلاعات لازم را در فرآیند هدایت تحصیلی از طریق اجرای آزمون های سه گانه مشاوره ای ( استعداد، رغبت و روان ) ، نظر خواهی از دبیران دروس تخصصی در هر رشته تحصیلی ، نظر خواهی از دانش آموز ، نظر خواهی از والدین و نظر مشاور اعمال می کنند. وی تاکید کرد: دانش آموز در انتخاب رشته تحصیلی در پایه نهم باید بر اساس اولویت های رشته ای که در فرم هدایت تحصیلی اش ثبت شده اقدام کند تا در آینده با مشکلات تحصیلی از جمله افت تحصیلی ، بی علاقه بودن به رشته انتخابی، بی انگیزگی در تحصیل ، ترک تحصیل ، بیگانگی شغلی و نارضایتی شغلی در آینده با مشکل روبرو نشوند. مدیر آموزش و پرورش ناحیه یک کرج نیز در این نشست تخصصی گفت: یکی از مهمترین انتخاب های هر فرد در زندگی، انتخاب رشته تحصیلی است زیرا انتخاب رشته تحصیلی مقدمه انتخاب شغل است. وحید یعقوبی اظهار کرد: انتحاب رشته تحصیلی نامناسب از سوی دانش آموز پیامدهایی از جمله افت درسی ناشی از کم کاری دانش آموزان ، بی توجهی دانش آموزان نسبت به اهمیت انتخاب رشته ، عدم آگاهی و توجه به توانایی ها ، استعدادها ، علایق ، شاخه ها و رشته های تحصیلی را در پی دارد. وی در ادامه به تکمیل شدن ظرفیت نیاز جامعه به رشته پزشکی اشاره کرد و یادآور شد: در حال حاضر جامعه ما نیاز به رشته های مهارتی حرفه ای دارد. مدیر آموزش و پرورش ناحیه یک کرج به اولیای دانش آموزان توصیه کرد از اجبار کردن فرزندان خود به یک رشته تحصیلی بپرهیزند تا دانش آموزان بر حسب وضعیتی که در فرم هدایت تحصیلی دارند اقدام به انتخاب رشته تحصیلی کنند. یعقوبی تاکید کرد: یکی از دلایل بیکاری امروز جامعه ما را عدم انتخاب رشته صحیح در دوره دبیرستان و دانشگاه تشکیل می دهد که این روند نامناسب نیاز به تغییر نگرش افراد به ویژه دانش آموزان و اولیای آنان نسبت به فرآیند انتخاب رشته دارد. در این نشست برای مدیران مدارس متوسطه دوره اول کلیپ های اموزشی - هدایتی در راستای تبیین فرآیند هدایت تحصیلی در پایه نهم پخش و مورد بازحوانی قرار گرفت. در این نشست به سوالات مدیران در زمینه هدایت تحصیلی نیز پاسخ داده شد. در پایان شرکت کنندگان نماز جماعت اقامه کردند و در سفره ای که به میزبانی دبیرستان دهخدا تدارک دیده شده بود روزه خود را افطار کردند. بازگشت |