صفحه اصلي > فرهنگی > ضرورت نگاه ویژه وزارت آموزش و پرورش به مدارس استعدادهای درخشان
ضرورت نگاه ویژه وزارت آموزش و پرورش به مدارس استعدادهای درخشان28 آذر 1395. نويسنده: monshi |
رئیس مرکز پژوهش ملی پرورش استعدادهای درخشان کشور گفت: با توجه به اینکه فرآیند آموزشی در مدارس استعدادهای درخشان با سایر مدارس متفاوت بوده، لازم است وزارت آموزش و پرورش به این مدارس نگاه ویژه داشته باشد. رضا گلشن مهرجردی در حاشیه تجلیل از 241 دانش آموز استعدادهای درخشان شهید سلطانی کرج در گفت و گو با ایرنا افزود: ضرورت دارد تا در برخورد اداری با مدارس استعدادهای درخشان ادارات کل آموزش و پرورش استان ها انعطاف بیشتری نشان دهند. وی اظهار کرد: همانگونه که این مدارس از نظر آموزشی و سطح علمی نسبت به سایر مدارس دارای تفاوت هایی هستند بنابراین باید در بکارگیری نیروی انسانی ، تدوین برنامه سالانه و فوق برنامه ها با نگاه ویژه نیازهای آنها را دید.گلشن مهرجردی در ادامه خواستار بازنگری در دستورالعمل های مربوط به مدارس استعدادهای درخشان از سوی وزارت آموزش و پرورش شد و بیان کرد: این مدارس از نظر مالی با توجه به مشارکت والدین دانش آموزان نسبت به مدارس دیگر با مشکلات کمتری روبروهستند و فضا و تجهیزات آموزشی نیزبرای پاسخ دهی به نیاز دانش آموزان وجود دارد. رئیس مرکز پژوهش ملی پرورش استعدادهای درخشان کشور در ادامه به فعال بودن 700 مدرسه استعدادهای درخشان در استان های مختلف کشور اشاره کرد و گفت: در این مدارس 130 هزار دانش آموز در حال تحصیل هستند. گلشن مهرجردی بیان داشت : هر ساله برای شناسایی دانش آموزان نخبه در 7 رشته شامل رشته های ریاضی ، زیست ، شیمی، نجوم و اختر شناسی، فیزیک و علوم رایانه جشنواره ملی در کشور برگزار می کنیم تا منتخبان پس از گذراندن دوره های تخصصی به المپیاد های جهانی اعزام شوند. وی با اشاره به انتخاب 300 دانش آموز برترکشور در 7 رشته المپیاد های علمی اظهار کرد: این دانش آموزان به مدت 2.5 سال تحت پوشش دوره های تخصصی آموزشی - علمی قرار می گیرند که پس از ارزیابی در هر رشته بین 40 تا 45 نفر برای گذراندن دوره اردوی ملی پذیرفته می شوند. رئیس مرکز پژوهش ملی پرورش استعدادهای درخشان کشور به اردوی یکساله ویژه دانش آموزان منتخب برای اعزام به المپیادهای علمی جهانی پرداخت و ادامه داد: در این اردو دانش آموزان طبق برنامه ریزی در کلاس های تخصصی ویژه المپیاد جهانی البته با کادری تخصصی و توانمند در هر رشته حضور پیدا می کنند و تحت پوشش دوره های آموزشی قرار می گیرند. گلشن مهرجردی گفت: در هر رشته 8 تا 12 نفر پس از ارزیابی اساتید برای شرکت در المپیاد های جهانی به عنوان تیم اعزامی از ایران در 7 رشته المپیادی شرکت می کنند. وی خاطر نشان کرد: این دانش آموزان منتخب در المپیادهای جهانی هر ساله مدال های رنگارنگ طلا، نقره و برنز را برای ایران اسلامی به ارمغان می آورند. به گفته وی، دانش آموزان مدارس استعدادهای درخشان سالانه بین 35 تا 40 مدال جهانی در رشته های مختلف کسب می کنند. وی اقدامات آموزشی ویژه مرکز ملی پرورش استعدادهای درخشان را یک حرکت مهم در سرمایه گذاری نسل ها دانست و اظهار کرد: در مدارس استعدادهای درخشان تلاش می کنیم تا دانش آموزان در سال 95 با فصل سوم مصوبه شورای عالی فرهنگی کشور در سال 89 نیز آشنایی لازم را نیز پیدا کنند. وی تاکید کرد: استان البرز در بخش مدارس استعدادهای درخشان یکی از مراکز 8 گانه شاخص و موفق استعدادهای درخشان دربین استان های کشور است. بازگشت |