Logo

صفحه اصلي > فرهنگی > قصه گو باید قصه اش را باور کند تا بتواند اثر گذار باشد

قصه گو باید قصه اش را باور کند تا بتواند اثر گذار باشد


4 شهریور 1396. نويسنده: monshi
قصه گو باید قصه اش را باور کند تا بتواند اثر گذار باشد


دکتر حسن دولت آبادی، درنشست آموزشی ((قصه گویی و زبان بدن )) در کانون پرورش فکری کودکان ونوجوانان استان البرز حضور یافته و بر لزوم توجه بش از پیش قصه گویان به قصه و تاثیر گذاری آن تاکید کرد .
این مدرس و پژوهش گر تئاتر که سابقه دیرینه ای در تالیف کتاب کودک و همچنین فعالیت در سازمان های فرهنگی از جمله کانون و آموزش و. پرورش و آموزش تئاتر به کودکان ونوجوانان را دارد و در حال حاضر مسوولیت بخش تئاتر کودک حوزه ی هنری با اوست ، ضمن اشاره به جایگاه کانون و اثرگذاری فعالیت های آن بر مخاطبان گفت : کانون از نهادهایی است که می تواند آینده کشور را بسازد ، زیرا آینده کشور به دست مخاطبان کودک ونوجوان است ؛ وی همچنین به ویژگی های مختلف جشنواره قصه گویی و اهمیت آن در کانون اشاره کرده و توجه کانون به این حوزه را بسیار امید بخش خواند، وی تاکید کرد قصه و تئاتر اگر چه سرگرمی هستند اما نباید قصه گو و بازیگر از تاثیرات تربیتی آن ها غافل شوند، و ادامه داد قصه گویی کانون، شکل تکامل یافته قصه پدر بزرگ ها و مادر بزرگ هاست و بر خلاف آن ها که برای خواباندن بچه ها بیان می شدند،امروز قصه ها باید ابزاری باشند برای بیداری. این مدرس دانشگاه در بخش بعدی سخنانش به تفاوت های قصه و داستان اشاره کرده و نقش و جایگاه نویسنده و شخصیت ها را در هر کدام از آن ها بیان کرد و گفت : معمولا داستان ها دارای نویسنده مشخص و قصه ها فاقد نویسنده مشخص هستند، قصه ها سینه به سینه نقل شده و به فراخور حال افراد زیاد و کم شده اند. دولت آبادی افزود : قصه را قصه گو از دل داستان خلق می کند و برای این که در این زمینه موفق باشد باید مهارت های مختلفی را کسب کند که مهم ترین آن ها مطالعه است ، سپس یه بیان و ویژگی های آن از جمله وضوح ، تنوع ، سکوت و تاکید اشاره کرد ه و هر کدام را جداگانه تشریح کرد. بخش دوم نشست به شکل ویژه به اهمیت ((زبان بدن در قصه گویی )) اشاره داشت و با کمک گرفتن از جمعی از حضار و دعوت از یاسمین پی داوودی بازیگر سینما و تئاتر به شکل عملی اجرا شد . رییس مرکز تئاتر کودک حوزه هنری ، پس از انجام این تمرینات ، حرکت در تئاتر را به سه دسته تقسیم و ضمن اشاره به تقسیم بندی قصه از دیدگاه ارسطو، از قصه گویان خواست ،با آینه دوست شوند و نهایت تلاششان را برای به کارگیری تمام ابزارهای فردی انجام دهند؛ نکته ای که دولت آبادی بر آن تاکید کرد این بود که قصه گویان بارها قصه را مطالعه کرده ، آن را برای خودشان درونی کنند و تمام شخصیت های مثبت و منفی را شناخته و در صدد کشف ویژگی های هر دو نوع شخصیت برآیند و هیچ گاه از هیچ کدام غافل نشوند. او خطاب به قصه گویان گفت : سعی کنید فقط برای جشنواره قصه نگویید و هدف تان این باشد که قصه را برای جایگاه قصه و توجه ویژه تربیتی به این حوزه تمرین کنید و از تکنیک های مربوط به آن از جمله بیان، تنفس ، تمرکز و خلاقیت استفاده کنید . این مدرس در ادامه باز هم بر شناخت فضای حسی قصه تاکید و به ویژه از مربیان کانون خواست که کتاب های مربوط به این حوزه را مطالعه رده و برای قصه های خود وقت بگذارند و موقع نقل قصه حتما با شرایط عادی متفاوت باشند، او ادامه داد : قصه گو نباید قصه را با تئاتر اشتباه بگیرد اما می تواند از تکنیک ها در جهت جذب اعضا استفاده کند . در بخش پایانی طاهره سادات سجادی از همکاران کانون و شمیم شبرخ، قصه گوی بخش آزاد به ترتیب دو قصه با نام های ((سلیمه چاهی ))و ((چارلی و ساعت )) را به عنوان نمونه نقل کردند . قصه ها توسط حضار نقد شده و جمع بندی با راهنمایی های دکتر دولت آبادی انجام شد . توجه به نگاه عمیق و خوب دیدن در قصه گویی، تنوع در بیان ، شناخت عمیق شخصیت ها، چگونگی تغییر صحنه ها ، جایگاه حرکات دست و صورت در قصه ، پردازش چند باره داستان ها ، استفاده از توانایی های شخصی و ابزارهای ساده در حد امکان، توجه به احن صدا ،شروع ،میانه و پایان داستان ،متصل بودن اتفاقات و توجه به مخاطب و قانع کردن او از جمله نکات کاربردی بود که در تحلیل قصه ها مطرح شد. گفتنی است که این نشست آموزشی که به همت واحد آموزش اداره کل کانون استان البرز برگزار شده بود ، از ساعت 14 تا 18 روز چهارشنبه اول شهریور ماه 96، در سالن همایش های مرکز مجتمع کرج با حضور معاون فرهنگی ، کارشناسان ، مسوولان و مربیان ، اعضا علاقه مند و والدین آنان و همچنین جمعی از مسوولین ادارات کل استان برگزار شد .

بازگشت