صفحه اصلي > فرهنگی > معاون وزیر آموزش و پرورش: کاهش سواد حرکتی یکی از معضلات جامعه ما است
معاون وزیر آموزش و پرورش: کاهش سواد حرکتی یکی از معضلات جامعه ما است3 آبان 1396. نويسنده: monshi |
معاون تربیت بدنی و تندرستی وزارت آموزش و پرورش کاهش سواد حرکتی را یکی از معضلات جامعه دانست و گفت که گسترش سواد حرکتی در جامعه یک ضرورت است که باید برای آن چاره اندیشی کرد زیرا در آینده با مشکل مواجه می شویم که جبران ناپذیر است. مهرزاد حمیدی در همایش معلمان تربیت بدنی استان البرز که در کانون امام علی (ع) برگزار شد، افزود: کاهش سواد حرکتی از معضلات جامعه است که باید با همکاری شهرداریها و ورزش و جوانان و همچنین مدارسی که دارای سالن ورزشی هستند بستر را برای گسترش سواد حرکتی در جامعه فراهم آورد. وی بیان کرد: حتی می توان بعداز ظهرها، مدارسی که خالی از دانش آموز است را به باشگاه ورزشی تبدیل کرد. وی کم تحرکی را یکی از معضلات و تهدیدات جامعه دانست که برای کاهش خسارت آن باید خانواده، مدرسه و محله همسو شوند تا با برنامه ریزی و استفاده از امکانات زمینه تقویت سواد حرکتی در جامعه بوجود آید. معاون تربیت بدنی و تندرستی وزارت آموزش و آموزش و پرورش بیان اینکه با افزایش یکجانشینی، آپارتمان نشینی، موبایل و اینترنت، بازی کودکانه دانش آموزان از آنها دزدیده شده است، یاد آور شد: با همکاری و هم کلامی همه مسئولان امر بایستی فعالیتهای حرکتی در مدارس ترویج داده شود. حمیدی تصریح کرد: فعالیتهای دوساعته مدارس برای تحرک و پویایی دانش آموزان کافی نیست و بایستی با برنامهریزی و مدیریت، فضای ورزشی را برای افراد ی که در سنین پایین قرار دارند افزایش دهیم. وی اضافه کرد: با برگزاری المپیاد دوره ای درون مدرسهای نسبت به گذشته فعالیتهای حرکتی مطلوبتر شده و چاقی در پسران طی چهار سال گذشته کاهش داشته است اما تا رسیدن به نقطه مورد نظر، فاصله زیاد است. وی با اشاره به اینکه اگر ورزش در نسل جدید فراموش شود، شاهد کاهش سواد حرکتی و افزایش بیماریهای غیر واگیر که می توان از آن به نام سونامی یاد کرد ، خواهیم شد. معاون تربیت بدنی و تندرستی وزارت آموزش و پرورش در ادامه به آثار مثبت افزایش سواد حرکتی در جامعه پرداخت و اظهار کرد: با افزایش سواد حرکتی در دانش آموزان درمقابل مهارتهای اجتماعی، روانشناختی بهبود و ارتقاء خواهد یافت. حمیدی گفت: موثرترین اهرم پیشگیری از آسیبهای اجتماعی ورزش است که در مدارس معلمان تربیت بدنی به عنوان راهنما باید بستر گسترش ورزش را در بین دانش آموزان و خانواده ها فراهم کنند که این امر با افزایش فضاهای ورزشی و تجهیز مراکز ورزشی به امکانات لازم محقق می شود. وی تصریح کرد: هدف ما از توسعه برنامه های تربیت بدنی و طراحی و اجرای نورم های آمادگی جسمانی، پرورش دانش آموزانی شاداب، با نشاط و پر انرژی است. وی ادامه داد: در این راستا شورای عالی آموزش و پرورش تلاش کرد تا درس تربیت بدنی در دروس تمامی کلاس های رده های مختلف آموزشی از ابتدا تا فارغ التحصیلی لحاظ شود و بر همین اساس امسال دو ساعت درس تربیت بدنی برای دانش آموزان سال یازدهم در نظر گرفته شده و سال آینده طرح دو ساعت تربیت بدنی برای کلاس دوازدهم نیز اجرایی خواهد شد. وی به برگزاری المپیادهای درون مدرسه ای در جهت توسعه فعالیت های ورزشی برای دانش آموزان اشاره کرد و گفت: مسابقات درون کلاسی و سپس درون مدرسه ای طراحی شده و در مدارس اجرا می شود و هدف ما این است که علاوه بر دو ساعت درس تربیت بدنی ، بین دو تا سه ساعت دیگر در هفته دانش آموزان به فعالیت های ورزشی پرداخته و پویاتر و با نشاط تر به امر تحصیل بپردازند. این مسئول به تامین نیروی انسانی مورد نیاز برای تربیت بدنی مدارس اشاره و خاطر نشان کرد: همه کارها باید مرحله به مرحله انجام شود و در حال حاضر معاونت نیروی انسانی وزارت آموزش و پرورش اهتمام خود را برای تامین این مربیان گذاشته است و تا تامین این نیروها از معلمین و نیروهای موجود نهایت استفاده را می کنیم. حمیدی خطاب به خانواده های ایرانی گفت: دانش آموزان شش ساعت از روز در مدارس حضور دارند و باید دایره فعالیت های آنان در خارج از مدارس نیز تحت نظر باشد و به عبارتی باید حلقه سه ' میم ' منزل ، مدرسه و محله کامل شود تا دانش آموزان در تمام ساعات زندگی مورد حمایت قرار داشته و با کاهش فعالیت های بدنی و مهارت های مختلف زندگی مواجه نشوند. وی اضافه کرد: افزایش محتوای درس تربیت بدنی، تربیت و پرورش نیروی انسانی متخصص تربیت بدنی، تامین تجهیزات و ایجاد فضاهای ورزشی در مدارس از جمله برنامه های معاونت تربیت بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش است. بازگشت |