Logo

صفحه اصلي > فرهنگی > اجرای دقیق ارزشیابی کیفی ـ توصیفی مستلزم توجه به اطلاع رسانی به موقع به اولیاء

اجرای دقیق ارزشیابی کیفی ـ توصیفی مستلزم توجه به اطلاع رسانی به موقع به اولیاء


11 آبان 1397. نويسنده: monshi
اجرای دقیق ارزشیابی کیفی ـ توصیفی مستلزم توجه به اطلاع رسانی به موقع به اولیاء


مقیمی معاون آموزش ابتدایی سابق استان که به عنوان کارشناس آموزش در برنامه فرصت برابر شبکه آموزش با موضوع ارزشیابی کیفی ـ توصیفی حاضر شده بود، اظهار داشت: بسیاری از علمای تعلیم و تربیت بر این باورند که ارزشیابی درست می تواند مقدمه اصلاحات آموزش و پرورش را در مدارس فراهم کند.
مقیمی معاون آموزش ابتدایی سابق استان که به عنوان کارشناس آموزش در برنامه فرصت برابر شبکه آموزش با موضوع ارزشیابی کیفی ـ توصیفی حاضر شده بود، اظهار داشت: بسیاری از علمای تعلیم و تربیت بر این باورند که ارزشیابی درست می تواند مقدمه اصلاحات آموزش و پرورش را در مدارس فراهم کند از طرفی ارزشیابی در کیفیت بخشی به برنامه‌های مدرسه نقش بی بدیل و تاثیرگذاری دارد که این موضوعات در پیش بینی اجرای قانون اصلاحات نظام آموزشی و ارزشیابی موثر است. وی ادامه داد: در آموزش پرورش سنتی معمولا ارزشیابی آخرین گام در فرآیند یاددهی ـ یادگیری است لذا در پایان نوبت و یا سال تحصیلی رتبه و یا به عبارتی شرایط ارتقاء دانش آموزان به وسیله این آزمون‌ها سنجیده و اعلام می شد. این امر از زمان میرزا حسن‌خان محتشم السلطنه در حقیقت در سال تحصیلی 02ـ 1301 آغاز و تا اوایل دهه هشتاد ادامه داشت. در دهه هشتاد به این ضرورت پی بردند که تعلیم و تربیت در کشور باید تغییر کند یعنی ارزشیابی در خدمت فرایند یادگیری قرار گیرد تا بتوانیم به وسیله ارزشیابی، یادگیری در دانش آموزان را بهتر مورد بررسی قرار دهیم. مقیمی ضمن بیان عوامل موثر در یادگیری، گفت: شیوه های تدریس، کارکرد معلمان و کتاب های درسی و ... به عنوان عوامل موثر در یادگیری به شمار می آیند لذا در ارزشیابی کیفی ـ توصیفی تلاش می شود که همه یا قسمتی از تقصیرها را به گردن دانش آموز نگذاریم. مقیمی کارشناس آموزش تصریح کرد: با توجه به اجرای دقیق مراحل ارزشیابی کیفی توصیفی به عنوان قسمت جدایی ناپذیر فرایند یادگیری، می توان این امکان را به همکاران داد تا برنامه درسی خودشان را به بهترین روش تنظیم کنند و برای رسیدن به اهداف خود در برنامه درسی حساسیت لازم را داشته باشند. وی گفت: واقعا تا جایی که یادم هست ارزیابی و ارزشیابی یک ابزار قضاوت با هدف مچ گیری بود که بدانیم دانش آموزان تا چه حد درس نخوانده اند ولی حالا به واسطه اجرای ارزشیابی کیفی ـ توصیفی؛ به دنبال بررسی هر دو وجه یعنی مطالب یادگرفته و یادنگرفته می رویم مثلا اگر به دانش آموزآن دیکته ای گفته شده و وی دارای 3 غلط بوده در پایان به او می گوییم شما در این دیکته ی 100 کلمه ای، 97 کلمه را درست و 3 کلمه را اشتباه نوشته ای ، لذا با این شرایط بهتر است در بیان وضعیت دانش آموزان از بازخوردهای توصیفی استفاده کنیم. مقیمی در پایان تأکید کرد: با اطلاع رسانی به موقع به اولیاء دانش آموزان، برگزاری دوره های آموزشی برای همکاران، تغییر محتوای قسمتهایی از کتب درسی، کاهش تراکم کلاسهای درسی می توان زمینه اجرایی ارزشیابی کیفی ـ توصیفی را فراهم نمود. لذا باید به کلاسهای درس استانهایی همچون شهرتهران، شهرستانهای تهران و البرز و ... که دارای تراکم بالای دانش آموزی می باشند توجه ویژه نمود.
بازگشت