صفحه اصلي > فرهنگی > کاهش 70 درصدی تیراژ نشریات البرز
کاهش 70 درصدی تیراژ نشریات البرز29 اردیبهشت 1398. نويسنده: monshi |
رئیس هیئت مدیره خانه مطبوعات البرز گفت: سازوکار توزیع کاغذ دولتی بین رسانههای مکتوب مناسب نیست. رضا عباس زاده اظهار کرد: در حال حاضر نشریات حال و روز خوبی ندارند و روزهای بدی را سپری میکنند. وی با اشاره به اینکه وضعیت اقتصادی رسانههای مکتوب نگران کننده است، توضیح داد: درآمدهای رسانههای مکتوب طی چند سال اخیر به شدت کاهش پیدا کرده وخرج و دخل آنها یکی نیست. وی ابراز کرد: این وضعیت نامناسب اقتصادی باعث شده تیراژ رسانههای مکتوب استان تا 70 درص کاهش پیدا کند. وی افزود: در حال حاضر اغلب رسانههای مکتوب استان در تامین منابع مالی نیاز خود دچار مشکل هستند و دریافت و پرداختی که دارند، پاسخگوی هزینههایشان نیست. سرپرست روزنامه شهروند ما در البرز در بخش دیگری از صحبتهای خود در خصوص مشکل کمبود کاغذ گفت: طبق گفته وزیر فرهنگ و ارشاد کاغذ مورد نیاز برای رسانههای مکتوب باید با ارز چهار هزار و 200 تومانی تامین شود. وی ادامه داد: متاسفانه رسیدن کاغذهای با این قیمت به دست صاحبان رسانههای مکتوب در استانها خیلی سخت است و همین امر مشکلاتی را در توزیع عادلانه این کاغذها ایجاد کرده است. وی افزود: اگر سهمیه کاغذ هر استان به درستی مشخص شود و این سهمیه به معاونت امور فرهنگی و رسانههای ارشاد داده شود، امکان توزیع درست این کاغذها فراهم میشود. عباس زاده توضیح داد: وقتی پرداخت حوالههای کاغذ از تهران انجام میشود، گستره توزیع و تیراژ رسانههای استانها به درستی مشخص نمیشود ولی اگر معاونت فرهنگی هر استان بر این روند نظارت داشته باشد، مشکلات کمتر میشود. رئیس هیئت مدیره خانه مطبوعات البرز اظهار کرد: در هر استانی توزیع نشریات و روزنامهها ازسوی فردی مشخص انجام میشود و این توزیع کننده وضعیت تیراژ روزنامهها را میداند و با استعلام از وی میشود زمینه توزیع عادلانه کاغذ دولتی در بین رسانههای مکتوب را فراهم کرد. وی اظهار کرد: الان در چاپخانهها اغلب در بحث چاپ تیراژی غیرواقعی و غیر رسمی اعلام میشود به عنوان مثال تیراژ یک هفته نامه هزار عدد است ولی پنج هزار عدد عنوان میشود. وی گفت: با توجه به اینکه وضعیت رسانههای مکتوب خوب نیست، مدیران آنها به سمت فضای مجازی و راه اندازی پایگاههای اطلاعرسانی پیش رفته اند. وی اظهار کرد: با این شرایط باید به دنبال راهکاری باشیم که ارگانها و ادارات هزینههایی که قبلاً به رسانههای مکتوب پرداخت میکردند به رسانههای مجازی تخصیص دهند. وی در پاسخ به اینکه آیا عمر رسانههای مکتوب به پایان نرسیده، گفت: اگر کتاب را هم به عنوان یک رسانه در نظر بگیریم، هیچ وقت کسی کتابی را دور نمی اندازد و رسانههای مکتوب همچنان جایگاه خود را دارند. رئیس هیئت مدیره خانه مطبوعات البرز توضیح داد: شاید میزان علاقه مردم به رسانههای مکتوب کم شده باشد ولی هنوز عده زیادی هستند که به شبکههای مجازی اعتماد ندارند و روزنامهها را منبع اطلاعاتی خود میدانند. وی اظهار کرد: به طور متوسط 25 درصد افراد مسن جامعه هنوز علاقه مند به فضای مجازی رسانههای نیستند و هنوز روزنامه می خرند و میخوانند. بازگشت |