صفحه اصلي > فرهنگی > دانش آموزان پایه نهم کشور در انتخاب رشته تحصیلی آزادانه اقدام کنند
دانش آموزان پایه نهم کشور در انتخاب رشته تحصیلی آزادانه اقدام کنند28 خرداد 1398. نويسنده: monshi |
مدیر کل امور تربیتی و مشاوره وزارت آموزش و پرورش اعلام کرد: دانش آموزان پایه نهم دوره اول متوسطه کشور می توانند آزادانه و آگاهانه برای ورود به شاخهها و رشتههای تحصیلی مورد علاقه خود اقدام کنند. مسعود شکوهی با بیا اینکه صدور برگههای هدایت تحصیلی دانش آموزان از دهم تیرماه ۹۸ آغاز میشود، خاطرنشان کرد: به استانها توصیه کرده ایم بر اساس اولویتهای انتخاباتی دانش آموزان ظرفیت رشتههای تحصیلی را برای دانش آموزان در شاخهها و رشتههای مختلف که مورد علاقه آنان باشد، ایجاد کنند.وی بیان داشت: توزیع در رشتههای مختلف بر اساس ظرفیت استانها با توجه به توانایی، انگیزه، استعداد، رغبت و شخصیت دانش آموزان انجام میشود.شکوهی با اشاره به اینکه از آغاز سال تحصیلی جاری تا کنون دورههای آموزشی و توانمند سازی مختلفی برای اولیا، مدیران، معلمان و مشاوران تحصیلی مدارس برگزار شده است، یاد آورشد: فرآیند هدایت تحصیلی دانش آموزان پایه نهم بر اساس جدول زمانبندی در طول سال تحصیلی ۹۸-۹۷ انجام شده است مدیر کل امور تربیتی و مشاوره وزارت آموزش و پرورش افزود: مشاورین مدارس در هدایت آگاهانه دانش آموزان برای تصمیم گیری صحیح در انتخاب رشته تحصیلی دانش آموزان مسئولیت خطیری بر عهده دارند. وی تصریح کرد: پس از صدور کارنامهها، ارزیابی نهایی برای صدور نمونه برگههای هدایت تحصیلی دانش آموزان بر عهده مشاوران تحصیلی مدارس است. شکوهی در ادامه به سیاست توسعه متوازن شاخهها و رشتههای تحصیلی پرداخت و افزود: هدایت تحصیلی دانش آموزان باید بر اساس ایجاد حداکثر ظرفیت و دانش آموزان استعدادشان در نظر گرفته و دنبال شود.وی گفت: تنها محدودیت آموزش و پرورش استانها در بخش هدایت تحصیلی را فضا، امکانات و نیروی انسانی تشکیل میدهد،وی در ادامه به انتخاب رشته تحصیلی یک میلیون و ۷۰ هزار دانش آموز در سال تحصیلی ۹۸-۹۷ در پایه نهم مدارس متوسطه اول پرداخت و افزود: برای پیشگیری از افت تحصیلی، بیکاری در آینده و نارضایتی شغلی، دانش آموزان و خانوادههایشان باید به موضوع هدایت تحصیلی نگاهی آگاهانه و تخصصی داشته باشند.وی فرآیند هدایت تحصیلی را یکی از مباحث جدی نظام آموزش و پرورش دانست و خاطرنشان کرد: شکوفایی استعداد، شناسایی رغبت و علایق دانش آموزان از جمله شاخصهای مهم در بحث هدایت تحصیلی را تشکیل میدهند که ضرورت دارد دانش آموزان به آگاهی لازم برای انتخاب رشته تحصیلی مورد نظر در پایه نهم دست پیدا کنند.مدیر کل امور تربیتی و مشاوره وزارت آموزش و پرورش عنوان کرد: هدایت تحصیلی بر اساس چهار رکن استعداد و علاقه دانش آموزان، امکانات موجود در آموزش و پرورش و نیاز جامعه انجام میشود.وی اضافه کرد: کمیتههای هدایت تحصیلی نیز با هدف آگاهی بخشی به دانش آموزان و اولیای آنان در ادارههای مشاوره آموزش و پرورش استانها از آغاز سال تحصیلی ۹۸-۹۷ فعالیت کاری خود را طبق جدول تنظیم شده در این بخش مهم شروع کردند.شکوهی، فرآیندی بودن هدایت تحصیلی، تغییر شاخصهای هدایت تحصیلی، کسب شایستگیهای علمی و تخصصی دانش آموزان از تمامی دروس سالهای قبل و توزیع متوازن دانش آموزان در رشته و شاخههای تحصیلی متناسب با نیاز کشور را از ویژگی های آئین نامه هدایت تحصیلی برشمرد.وی تاکید کرد: دانش آموزان در پایه دهم متوسطه دوره دوم در شاخه نظری که شامل رشتههای ریاضی فیزیک، علوم تجربی، ادبیات و علوم انسانی، علوم و معارف اسلامی و شاخه فنی حرفهای و کاردانش است ادامه تحصیل میدهند. ۱۴ میلیون دانش آموز در مدارس کشور تحصیل میکنند. بازگشت |