صفحه اصلي > فرهنگی > دیدار مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان البرز با استاد برجسته نگارگری
دیدار مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان البرز با استاد برجسته نگارگری3 آذر 1403. نويسنده: monshi |
شریفی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان البرز، ضمن حضور در کارگاه استاد آقا میری، نگارگر پیشکسوت کشور در کرج، با وی دیدار و گفتگو کرد. به گزارش روابط عمومی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان البرز، ابراهیم شریفی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی البرز، در دیدار با محمدباقر آقامیری، استاد پیشکسوت و برجسته نگارگری و صورتگری،ایشان را یکی از بزرگان عرصه نگارگری و صورتگری دانست و اظهار داشت: استادان بزرگی تاکنون در عرصه نگارگری و صورتگری به خلق آثار ارزشمندی پرداختهاند، یکی از این استادان معاصر استاد محمد باقر آقامیری است که بیش از ۵۰ سال از عمر خود را در راه نگارگری و صورتگری گذرانده است، استاد تاکنون نگارههای ارزشمندی بر پایه دیوان حافظ و خیام، گلستان و بوستان سعدی و شاهنامه فردوسی خلق کردهاند، آثاری که قطعاً در زنده نگاه داشتن زبان و ادب پارسی برای همگان به ویژه برای نسلهای بعدی مؤثر خواهد بود.شریفی خاطرنشان کرد: هنر، ظهور جمال الهی است و از زمانی که انسان پا در این گیتی گذاشت، هنر نیز متولد شد چراکه عشق در میان انسانها به وجود آمد و عشق یعنی ظهور هنر. هنر را نمیتوان آموزش داد و یا یاد گرفت، هنر جمال الهی است که به یکباره ظهور پیدا میکند و در انسان میدمد، تا زمانی که عشق در انسان متولد میشود، هنر نیز ظهور پیدا میکند.وی گفت: بیشک تصویرسازی و تذهیب نقاشی محمد باقر آقامیری عشقی است که خود را با هنر والا بیان کرده است. مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی البرز، در ادامه با اشاره به نقش پیشکسوتان هنرهای سنتی ، در انتقال مفاهیم معنوی به نسلهای جوان، گفت: پیشکسوتان هنرهای سنتی همچون استاد آقامیری، گنجینهای از تجربیات ارزنده در عرصه هنر و فرهنگ این مرز و بوم هستند که نقش تعیینکنندهای در انتقال آداب معنوی به جوانان و جامعه دارند. وی در خصوص نگارگری و اهمیت آن در فرهنگ و هنر کشور ما بیان کرد: هنر نگارگری بستری مهم برای ثبت روایتهای ادبی و عرفانی قاب نگارههاست که امروز در دنیای هنر جایگاه ویژه و ممتازی دارد.استاد محمدباقر آقامیری نیز در این دیدار، هنر را یک صفت خداوندی عنوان کرد و ابراز داشت: هنرمند به دور از بخل و حسد و تنگنظری است و با نگاهی زیبا به جهان و جهانیان مینگرد. جامعهای که هنر در آن جاری نباشد، خشن، گرفته و غیرخلاق میشود. هنر میتواند دوستی و وفاق به وجود آورد، از اینرو باید بیش از این در جامعه ما جاری و ساری شود. آنچه مملکت ما را پیش میبرد، زندهاش میکند و به آن نشاط میبخشد، هنر است. آقامیری بیان کرد: هنر نگارگری، زائیده محبت است. این هنر نه تنها در ایران بلکه در دنیا محبوبیت و اعتبار دارد. نگارگری، قوامبخش هویت ملی و دینی ایرانیان است و باید همواره قدر و منزلت آن پاس داشته شود. این نگارگر مطرح کشور، اظهارداشت: اکنون کشورهایی همچون ترکیه، آذربایجان، افغانستان، تاجیکستان، ازبکستان و قزاقستان، مینیاتور را هنر ملی خود میدانند. تذهیب در ترکیه متحول شده است و هنرمندان این کشور در عرصه نگارگری و مینیاتور هم مشغول انجام فعالیتهایی هستند اما هنوز تحت تاثیر هنر ایران قرار دارند. ما یک سر و گردن از تمامی کشورهای مدعی بالاتر هستیم و میتوانیم آنها را دور خودمان جمع کنیم. لازم است در این زمینه عملگری فعالتری داشته باشیم.استاد محمد باقر آقامیری از نگارگران برجسته کشورمان و رئیس انجمن نگارگری ایران، در سال ۱۳۲۹ در حسین آباد یاسوکند بیجار متولد شد، تحصیلات ابتدایی را در زادگاه خود و تحصیلات متوسطه را در تهران و در دبیرستانهای مختلف از جمله دارالفنون گذراند. او در سالهای ۴۷ و ۴۸ و ۱۳۴۹ برنده سه دوره مدال طلای مسابقات طراحی و نقاشی در دبیرستانهای ایرانی شد. تحصیلات دانشگاهی وی لیسانس نقاشی از دانشگاه هنر، تحصیل در رشته هنرهای زیبای دانشگاه ساتمپتون انگلستان (در سفری یک ساله)، فوق لیسانس گرافیک از دانشگاه تهران و دکترای درجه یک هنر نقاشی ایرانی و اسلامی از شورای عالی فرهنگ و هنر است.استاد محمد آقامیری همچنین، برنده مدال طلا از نمایشگاه جهانی الجزایر، کاندید جایزه صلح نوبل در قسمت فرهنگ در سال ۱۹۸۳، دارنده مدال مفاخر هنرهای تجسمی از ششمین جشنواره بینالمللی هنرهای تجسمی فجر را در کارنامه خود دارد.تدریس در دانشکده هنرهای زیبا دانشگاه تهران، رئیس انجمن نگارگری ایران، طراحی ضریح امام حسین (ع) و تعدادی از آثار نگهداری شده در موزه هنرهای معاصر تهران و طراح ضریح جدید امام علی (ع) از عمده فعالیتهای استاد آقامیری است. همچنین تصویر سازی دیوانهای متعدد حافظ، شاهنامه فردوسی، قرآن کریم، گلستان، بوستان و غزلیات سعدی و دیوان بی دل دهلوی نیز بخشی از فعالیت این استاد بزرگ تذهیب است. بازگشت |