
صفحه اصلي > فرهنگی > داستان یک شاخصه اجتماعی برای نشان دادن وضعیت اجتماع و پویایی آن است
داستان یک شاخصه اجتماعی برای نشان دادن وضعیت اجتماع و پویایی آن استامروز, 10:48. نويسنده: monshi |
|
داستان یک شاخصه اجتماعی برای نشان دادن وضعیت اجتماع و پویایی آن است. رویدادهای فرهنگی نیز بازتابی از وضعیت و رویکردهای اجتماعیاند. این دو میتوانند در یک سازوکار مشترک قرار بگیرند. به گزارش ستاد خبری سیوسومین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران علیرضا محمودی ایرانمهر به نقش اجتماعی داستان اشاره کرد و ادامه داد: داستان یک شاخصه اجتماعی برای نشان دادن وضعیت اجتماع و پویایی آن است. رویدادهای فرهنگی نیز بازتابی از وضعیت و رویکردهای اجتماعیاند. این دو میتوانند در یک سازوکار مشترک قرار بگیرند و به همین دلیل، ادبیات داستانی به بهتر اجرا شدن رویدادهای فرهنگی کمک میکند.وی با تاکید بر تأثیر ماندگار داستان بر ذهن مخاطب، افزود: داستانهای سطحی که این روزها تعدادشان رو به افزایش است، فاقد این تأثیر هستند. در مقابل داستانی که برآمده از یک مقطع تاریخی خاص باشد، میتواند به غنای رویدادهای فرهنگی بیفزاید. نویسنده کتاب «برف زمستانی و هفت ثانیه سکوت عشق» اضافه کرد: بخش قابل توجهی از کتابهایی که در کشور منتشر میشود، ادبیات داستانیاند. قفسهها و ویترین کتابفروشیها عمدتاً به این آثار اختصاص دارند و با فاصله زمانی کوتاه بهروز میشوند. این امر نشاندهنده اهمیت داستان برای کتابفروشیها و مخاطبان آن است.محمودی ایرانمهر در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به رابطه عمیق میان داستان و کتاب گفت: هر اقدامی در حوزه داستان، به ارتقای جایگاه کتاب کمک میکند. برنامههایی مانند داستانخوانی، معرفی نویسندگان و مسابقات کتابخوانی در حوزه داستان باید از محورهای اصلی هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران باشند.نویسنده کتاب «حافظخوانی خصوصی» ادامه داد: معرفی کتابها و داستانهای خوب و تأثیرگذار باید در صدر برنامهها قرار گیرد. در میان انبوه کتابهای منتشرشده، تشخیص داستان خوب برای مخاطب دشوار است. با تدوین برنامههایی برای معرفی رمانهای خواندنی و مخاطبپسند، میتوان انتظار داشت شمار خوانندگان داستان در کشور افزایش یابد.وی پیشنهاد کرد: آیینهای داستانخوانی بهصورت گسترده در مکانهای شاخص و نمادین شهرهای مختلف برگزار شود و از مردم برای مشارکت در این برنامهها دعوت به عمل آید. اگر این آیینها با برنامههای جانبی همراه شوند، میتوانند مخاطبان بیشتری را جذب کنند.نویسنده کتاب «اسم تمام مردهای تهران علیرضاست» در بخش دیگری از این گفتوگو به داستانهای سطحی و بیکیفیت اشاره کرد و ادامه داد: نباید اجازه دهیم فاصله مخاطب ایرانی با داستان و قصه فارسی بیشتر شود. در سالهای اخیر، این آثار باعث دلسردی خوانندگان شدهاند و کاهش فروش کتابهای داستانی نویسندگان ایرانی، ناشران را نیز بیانگیزه کرده است.علیرضا محمودی ایرانمهر در پایان تأکید کرد: وقتی رمان یا داستان باکیفیتی از سوی نویسنده ایرانی منتشر میشود، باید خوانندگان را از وجود آن مطلع کنیم. همچنین اعتبار جوایز و جشنوارههایی که با هدف ارزیابی کتابهای باکیفیت برگزار میشوند، باید به جامعه تسری یابد تا مخاطبان به خواندن داستان و رمان ایرانی گرایش پیدا کنند. بازگشت |