Logo

صفحه اصلي > فرهنگی > گفت‌وگو و نقد آثار کودک و نوجوان در دومین روز هفته کتاب؛

گفت‌وگو و نقد آثار کودک و نوجوان در دومین روز هفته کتاب؛


امروز, 10:58. نويسنده: monshi


به مناسبت هفته کتاب و کتابخوانی و در دومین روز این آیین ملی، نشست تخصصی نقد و بررسی کتاب‌های کودک و نوجوان با محوریت دو اثر شاخص "ماجراهای دوست‌داشتنی" و "پروانه" در سالن گفتگوی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی البرز برگزار شد.
این نشست با حضور محبوبه یوسف‌پور، ناشر حوزه کودک و نوجوان، و ظریفه رویین، مدرس کارگاه‌ داستان‌نویسی و نویسنده آثار کودک و نوجوان، همراه بود. نشست نقد و بررسی کتاب‌های "ماجراهای دوست‌داشتنی" و "پروانه" در ادامه برنامه‌های هفته کتاب و کتابخوانی با استقبال نویسندگان، مخاطبان خردسال و نوجوان و علاقه‌مندان ادبیات کودک برگزار شد.
در این نشست، سخنرانان ضمن تأکید بر نقش بنیادین داستان در تربیت ذهن و روح کودکان بیان کردند که ادبیات کودک و نوجوان باید بر پایه ارزش‌های انسانی چون نیکی، برادری و برابری شکل گیرد و در کنار ارائه سرگرمی، به پرورش نگاه زیبا شناسانه و اخلاقی نسل تازه نیز یاری رساند.
در بخش نخست جلسه، ظریفه رویین با اشاره به تفاوت‌های دنیای ادبیات بزرگسال با ادبیات کودک و نوجوان گفت: نویسنده کودک باید بتواند به دنیای درونی کودکان و نوجوانان وارد شود؛ واژگان ساده و جهان‌بینی آنها را بشناسد تا بتواند از مفاهیم بزرگ، روایت‌هایی قابل لمس و آموزنده خلق کند.
او افزود: کودکان با اشیای اطراف‌شان جان می‌گیرند، و نویسنده باید این حس خیال‌انگیز را در داستان حفظ کند، بی‌آنکه از ارزش‌های اخلاقی فاصله بگیرد.
در ادامه، محبوبه یوسف‌پور با بیان تجربه‌های ناشران این حوزه خاطرنشان کرد که حمایت از نویسندگان جوان و تقویت کارگاه‌های آموزشی، مسیر رشد ادبیات کودک را پایدار می‌کند.
وی ادبیات کودک را مادر همه هنرها از جمله سینما و تئاتر دانست و گفت: هر داستانی که قابلیت تبدیل به فیلم یا نمایش را داشته باشد، نشان از ظرفیت بالای تخیل و عمق فرهنگی آن اثر دارد. همچنین در این برنامه، شرکت‌کنندگان درباره رویکردهای نوین در داستان‌نویسی و تصویرسازی برای نسل دیجیتال بحث کردند؛ از جمله توانایی نوجوان در درک مفاهیم چندوجهی، تأثیر بازی‌های رایانه‌ای بر خیال‌پردازی، و ضرورت تطبیق زبان خلاق با رسانه‌های نو.
سخنرانان تأکید کردند که ادبیات امروز نباید از دنیای دیجیتال جدا باشد، بلکه باید با بهره‌گیری از روایت‌های کوتاه، تصویر ذهنی و گسترش تخیل کودکان در عصر گرافیک و فناوری هم‌سو شود. در پایان نشست، حاضران با مرور نمونه‌هایی از داستان‌های کارگاهی، از جمله بخش‌هایی از مجموعه‌های ماجراهای دوست‌داشتنی و پروانه، به بحث درباره عناصر گره داستان، زاویه دید کودکانه، و آموزش‌های غیرمستقیم از راه داستان پرداختند .این برنامه به عنوان بخشی از فعالیت‌های فرهنگی هفته کتاب اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی البرز با هدف تشویق نویسندگان به خلق آثار مبتنی بر امید، نیکی و تخیل سالم برگزار شد و در پایان از دو نویسنده فعال این حوزه تقدیر شد.

بازگشت