
صفحه اصلي > فرهنگی > نهضت سواد آموزی چراغ راه علم و مهارت ؛ حرکتی انقلابی و موثر
نهضت سواد آموزی چراغ راه علم و مهارت ؛ حرکتی انقلابی و موثرامروز, 14:27. نويسنده: monshi |
|
به مناسبت هفته سواد آموزی و سالروز تاسیس نهضت سواد آموزی به فرمان امام خمینی (ره) میز گرد خبری خبرگزاری ایرنا در استان البرز با این موضوع برگزار شد. سواد به عنوان کلید ورود به دنیای علم و شناخت بهتر از زندگی با دور اندیشی امام راحل (ره) در کمتر ازیک سال پس از پیروزی انقلاب اسلامی با تشکل نهضت سواد آموزی جایگاه ویژه ای یافت و تحولی بزرگ را در کشور پدید آورد .به گزارش ایرنا ، ایران که تا پیش از انقلاب اسلامی، جزو کشورهای کم سواد جهان به شمار میآمد و تعداد کسانی که تحصیلات عالی داشتند، خیلی کم بود؛ با پیروزی انقلاب و تشکیل نهضت سوادآموزی، گام مؤثری در سوادآموزی برداشت تا جاییکه در حال حاضر، بیشتر ملت ایران از نعمت سواد سود میبرند.افزایش عزت نفس ، خودباوری بر انسان از پیامدهای نهضت سواد آموزی به شمارمی رود چراکه بی سوادی سبب رکود ذهنی شده و جامعه را از مسیر توسعه و پیشرفت باز می دارد . نهضت سواد آموزی دستاوردهای بسیاری از جمله افزایش عزت نفس و خودباوری بر انسان دارد چراکه بی شک بی سوادی سبب رکود ذهنی میشود بنابراین در هفتم دیماه سال ۱۳۵۸ سازمان نهضت سوادآموزی با هدف باسواد کردن خیل عظیم بیسوادان کشور تشکیل شد. رهبر کبیر انقلاب اسلامی طی پیامی به ملت شریف ایران، اقشار مردم را به مبارزهای فراگیر با نقیصه بیسوادی فراخواندند و از مسوولان خواستند تا آموزش و پرورش با تمام امکانات به پا خیزد و ریشه بیسوادی را از بن برکنند، برهمین اساس سازمان نهضت سوادآموزی به عنوان یک نهاد انقلابی تاسیس شد. هر کشوری که به مرزها و قله های دانش نزدیک تر باشد در حوزه های مختلف پر قدرت تر است اما نهضت سواد آموزی در کنار آموزش سواد پایه، نهضت سوادآموزی بر مهارتآموزی و توانمندسازی تاکید داشت. این برنامهها شامل آموزش مهارتهای شغلی مانند کشاورزی، دامداری و صنایعدستی برای افراد روستایی بود. این رویکرد باعث شد تا افراد پس از آموزش بتوانند از دانش خود برای بهبود معیشت و افزایش درآمد خانواده بهرهمند شوند بنابراین چراغ راه های بیشتری برای توسعه کشور روشن شد .یکی از موفقیتهای بزرگ نهضت، ایجاد زیرساختهای آموزشی در مناطق کمبرخوردار بود که به نوعی عدالت آموزشی را در تمام مناطق کشور ایجاد کرد، این دستاورد نتیجهی برنامهریزیهای دقیق و اجرای طرحهای آموزشی متناسب با نیازهای مناطق روستایی است. برگزاری کلاسهای سوادآموزی در روستاها، استفاده از معلمان محلی و تأمین منابع آموزشی مناسب، از جمله اقداماتی بوده که به بهبود نرخ باسوادی در این مناطق کمک کرده است. استان البرز نیز از این مسیر روشن عقب نمانده بطوریکه ۲۵ پایگاه سوادآموزی با رویکرد کیفیت بخشی در این استان راه اندازی شد و این پایگاه ها با محوریت شناسایی، جذب و آموزش افراد محروم از سواد به ویژه در مناطق محروم و حاشیه ای شهرها و روستاهای استان فعال شده اند به طوریکه برای دومین سال پیاپی سوادآموزی آموزش و پرورش این استان حائز رتبه اول کشوری در شاخص های ۲۱ گانه سوادآموزی را کسب کرد و سیستم ارزشیابی عملکرد با الگوی مناسب، نظارت و ارزیابی، تبلیغ و ترویج، اطلاع رسانی پژوهشی با رویکرد کیفیت بخشی، آموزش و توانمندسازی نیروی انسانی، کیفیت بالای مراکز یادگیری محلی از جمله شاخصههای مدنظر برای این منظور عنوان کرده است . این درحالی است که در راستای تقویت برنامه های نظارت کاربردی و باهدف افزایش کارایی، در سال گذشته شاخصهای ارزیابی عملکرد سوادآموزی و محورهای فعالیت اولویتدار استانها در ٢١ محور اختصاصی مشخص شده بود و تداوم این عنوان نشان میدهد که البرز در مسیر درستی از توسعه عدالت آموزشی گام برمیدارد.ازسوی دیگر این افتخار در حالی به دست آمده که استان البرز با دارا بودن جمعیت مهاجرپذیر و کلاسهای پرتراکم، یکی از استان های ویژه مناطق مختلف کشور در حوزه سوادآموزی به دلیل پراکندگی جمعیت و مهاجرت پذیری محسوب می شود . بنابراین هفتم دی ماه سالروز تشکیل نهضت سوادآموزی فرصتی شد تا میزبان دغدغه مندان و پیشروان این نهضت در خبرگزاری جمهوری اسلامی استان البرز باشیم و پای تلاشها و کوشش های بی دریغ آنها برای روشن ماندن چراغ هدایت بشر با تکیه بردانش بنشینیم . البرز در مسیر ریشهکنی بیسوادی معاون سوادآموزی ادارهکل آموزشوپرورش استان البرز در این میز گرد گفت: نهضت سوادآموزی یکی از بزرگترین دستاوردهای فرهنگی و انسانی انقلاب اسلامی است که به فرمان تاریخی حضرت امام خمینی(ره) در هفتم دیماه سال ۱۳۵۸ تشکیل شد تا ریشه بیسوادی از کشور برچیده شود و ملت ایران از نعمت ارزشمند سواد بهرهمند گردند.جعفر خدامرادی در بررسی وضعیت سوادآموزی استان البرز با اشاره به سابقه تاریخی این نهضت افزود: پیش از انقلاب اسلامی، تنها حدود ۱۰ درصد مردم ایران باسواد بودند و نظام آموزشی رسمی گستردهای وجود نداشت، اما امروز به برکت انقلاب اسلامی، ۹۰ درصد جامعه ایرانی از سواد خواندن و نوشتن برخوردارند.وی اظهارکرد: پیش از انقلاب، سطح سواد در بین زنان و ساکنان روستاها بسیار پایین بود؛ در حالیکه بسیاری از روستاییان تنها سواد قرآنی داشتند. در سال ۱۳۴۹، بیش از ۵۹ درصد مردم ایران بیسواد بودند، اما بعد از پیروزی انقلاب اسلامی و با تدبیر امام خمینی(ره) و مدیریت حجتالاسلام والمسلمین محسن قرائتی، راه آموزش همگانی برای تمامی اقشار جامعه هموار شد.او افزود: امروز، حدود ۶۵ درصد از پذیرفتهشدگان کنکور دانشگاههای کشور را زنان تشکیل میدهند که نشانهای روشن از رشد سطح فرهنگ و سواد در جامعه ایران پس از انقلاب است. افزایش چشمگیر سواد در ایران و البرز خدامرادی با اشاره به اعتراف نهاد بینالمللی یونسکو درباره پیشرفت ایران در زمینه باسوادی، گفت: میزان باسوادی کشور از ۴۱ درصد پیش از انقلاب به ۹۷.۹ درصد رسیده و در استان البرز نیز این رقم به ۹۸.۷ درصد افزایش یافته است.به گفته وی، تعداد افراد بیسواد در البرز – با وجود مهاجرپذیری بالا – به کمتر از ۲۵ هزار نفر کاهش یافته است. برنامههای اجرایی نهضت سوادآموزی در البرز معاون سوادآموزی استان البرز اظهار کرد: در زمان حاضر ۲۵ پایگاه سوادآموزی در مناطق و نواحی آموزشوپرورش استان فعال هستند و تمامی خدمات آموزشی، از جمله کتاب، دفتر، مداد و سایر لوازمالتحریر، به صورت رایگان در اختیار سوادآموزان قرار میگیرد.وی از مردم، معلمان، ائمه جمعه، فعالان بسیج، نهادهای مردمی و دستگاههای اجرایی خواست با معرفی افراد بیسواد در هر محله به پایگاههای نهضت، برای تحقق کامل اهداف این حرکت همگانی یاریرسان باشند.خدامرادی افزود: امسال رویکرد کلاسهای سوادآموزی از «محلهمحور» به پایگاهمحور در مدارس استان تغییر یافته است و آمار جذب سوادآموزان در دستگاههایی مانند بهزیستی، کمیته امداد و زندانها بهصورت جداگانه محاسبه میشود.وی گفت: در استان البرز ۶ مرکز یادگیری محلی فعال است که در کنار آموزش سواد پایه، دورههای مهارت زندگی، سواد مالی و رسانهای، فرزندپروری و همسرداری را براساس منابع تألیفی داخلی ارائه میکنند. ۲ مرکز از این مراکز در زندانهای استان فعالیت دارند و نتایج مطلوبی در آموزش زندانیان به دست آوردهاند. دعوت به مشارکت عمومی و تقویت زیرساختها خدامرادی با اشاره به نیاز استان البرز به ۹۰ آموزشدهنده در کلاسهای نهضت سوادآموزی گفت: از معلمان شاغل، بازنشستگان و کارکنان دستگاهها برای همراهی در این امر دعوت میشود و برای آنان حقالزحمه آموزشی در نظر گرفته شده است.وی تاکید کرد: تحقق اهداف نهضت سوادآموزی استان نیازمند حمایت شورای پشتیبانی به ریاست استاندار البرز در زمینه تجهیز مراکز یادگیری، تأمین مالی و ترویج فرهنگی است. البرز در آستانه جشن ریشهکنی بیسوادی معاون سوادآموزی استان البرز در پایان با اعلام اینکه این استان آماده برگزاری جشن ریشهکنی بیسوادی به عنوان نخستین استان موفق کشور است، گفت: همه ما در برابر افراد بیسواد مسئولیت اجتماعی داریم و باید برای چشاندن طعم شیرین خواندن و نوشتن، دست به دست یکدیگر دهیم تا البرز به عنوان استان پیشگام در ریشهکنی بیسوادی شناخته شود. از کلاس نهضت تا مدیریت مدرسه؛ روایت تحولآفرین «معصومه صفرعلی» در البرز معصومه صفرعلی، سوادآموز موفقی که اکنون سکان مدیریت یک واحد آموزشی در آموزش و پرورش ناحیه سه کرج را بر عهده دارد، با اشاره به آغاز مسیر تحصیل خود از ۲۳ سالگی و در اوج مسوولیتهای سنگین خانوادگی، قدرت تحولآفرین سوادآموزی را در جامعه و بهویژه زنان ایرانی به نمایش گذاشت.وی که در کانون خانوادهای با مسوولیتهایی چون تربیت سه فرزند از جمله دوقلوها، رسیدگی به پدر روشندل حافظ قرآن و همسر جانباز، وارد کلاسهای نهضت سوادآموزی شد، بنیانگذار این حرکت را نعمت با ارزش انقلاب اسلامی دانست.او تأکید کرد: پیروزی انقلاب اسلامی به جایگاه و منزلت زن در خانواده و اجتماع معنا بخشید و ارزش زن ایرانی بالا رفت؛ این دیدگاه در من تأثیر گذاشت که من هم میتوانم و باید در مسیر درس خواندن حرکت کنم. این بانوی فرهنگی با تکیه بر تشویق پدر و مدیریت زمان بین وظایف مادری، همسری و تحصیل، موفق شد به ترتیب دیپلم، لیسانس و فوق لیسانس خود را اخذ کند. صفرعلی با شکرگزاری از فرصت معلم شدن، تصریح کرد: از بچگی علاقمند به این شغل شریف بودم و شکرگزار خداوند هستم که فرصت معلم بودن را با شرکت در کلاسهای نهضت سوادآموزی برای من بوجود آورد. خانم صفرعلی که اکنون مدیر مدرسه محشون ماهدشت است، اصلیترین دغدغهی خود را پیگیری وضعیت سواد والدین دانشآموزان میداند. وی با اشاره به «طعم تلخ مادر بیسواد بودن» که خود پس از بزرگ شدن فرزندان چشیده است، تاکید کرد که سواد را چراغ روشنکننده زندگی میداند.او تاکنون تعداد زیادی از والدین بیسواد را به کلاسهای نهضت هدایت کرده است.وی معتقد است بیسوادی در خانوادهها، زنجیرهای از محدودیتها را ایجاد میکند که اثرات آن در نسلهای بعدی مشهود خواهد بود. معلمی که با سوادآموزی، مسیر موفقیت خود را ساخت " خدیجه قنبریها " آموزش دهنده موفق عرصه سواد آموزی آموزش و پرورش استان البرز است که اکنون به عنوان معلم چند پایه در آموزش و پرورش شهرستان ساوجبلاغ مشغول به کار است که در این نشست به نقش مهم سواد در زندگی فردی و اجتماعی اشاره کرد و افزود: تا ۲ سال قبل در کلاس های نهضت سواد آموزی مسوولیت آموزش به خانم های بی سواد را بر عهده داشتم و خودم به تنهایی دختران و زنان بی سواد را شناسایی می کردم و با طی کردن مراحل سختی چون مخالفت همسران و یا والدین برای حضور زنان و دخترانشان در کلاس، موفق به تشکیل کلاس درس شده و آموزش را شروع می کردم و در این سالها برای اینکه شاگردانم از کلاس خروج پیدا نکنند حتی مجبور بودم به رفع مشکلاتشان کمک کنم.وی بیان کرد: ازدوران کودکی معلم بودن را دوست داشتم چون ۲ برادرم معلم بودند و پدر و مادرم این آرزوی من را در بین ۶ فرزندی که خداوند به آنان هدیه کرده بود را خوب حس کرده و می دانستند لذا همیشه در کنار برادر دومم مشوق من بودند در این راه سخت بویژه مادرم که مرا تشویق می کرد و می گفت در معلم مهربونی هستی پس چون در نهضت سوادآموزی موفق هستی به آرزویت در معلمی مدرسه هم می رسی و فراموش نکن که تو به این هدفت خواهی رسید.وی با بیان اینکه پدرش کارگر بوده و سال ۷۷ فوت کرد، افزود: پدرم از نظر اقتصادی ضعیف بود و تحت حمایت کمیته امداد امام خمینی (ره) قرار داشت؛ پس از فوت پدر و مادرم ، من نیزتحت پوشش کمیته امداد بودم تا سال ۱۴۰۲ که معلمی قبول شدم.وی تصریح کرد: از سال ۱۳۹۵ با مدرک لیسانس وارد آموزش در نهضت سواد آموزی شدم و برادر دوم من در این راه خیلی مشوقم بود و حتی برای پیدا کردن شاگرد با من همراهی میکرد. که الان آسمانی شدند واگر تا حالا به این مرحله از نظر شغلی و تحصیلی رسیده ام حاصل حمایت خانواده بخصوص برادر بزرگم می باشد. آموزش دهنده موفق البرزی ادامه داد: سال ۹۸ ارشد دانشگاه شهید بهشتی قبول شدم و دی ماه سال ۱۴۰۰ دفاع کردم و همه مراحل تحصیل خود را در کنار آموزش دادن به سوادآموزان در کلاس های نهضت سواد آموزی سپری کردم ؛ به رغم اینکه شرایط بسیاردشواری بود اما به لطف الهی و دعای شاگردانم انجام شد.وی یادآورشد: تا سال ۱۴۰۲ نهضت سواد آموزی بودم که همین سال دکتری دانشگاه شهید بهشتی با رتبه ۲ و آزمون استخدامی آموزش و پرورش با بالاترین امتیاز قبول شدم.وی با بیان اینکه پدر و مادرم سواد نداشتند اما همیشه دوست داشتند بچه هایشان با سواد باشند، خاطرنشان کرد: پدر و مادر به رغم همه مشکلاتی که در زندگی داشتند، حمایت خود را در راه تحصیل فرزندانشان به کار بردند و قبل از آسمانی شدن حاصل آن را دیدند. قنبریها یادآورشد: از سال ۱۴۰۲ به جمع معلمان استان البرز در شهرستان ساوجبلاغ پیوستم و وارد مدارس شدم و اکنون معلم چند پایه در مدرسه شهید رضائیان ( مهتاب) روستای رضا آباد آموزش و پرورش شهرستان ساوجبلاغ یعنی کلاس اول و دوم ابتدایی هستم که کلاس درسم را در قالب بازی، مهارتی و تربیتی برای دانش آموزانم برگزار می کنم.وی بخشی ازانگیزه آموزشی و تحصیلی خود را مرهون کلاس های نهضت سواد آموزی دانست و عنوان کرد: شاگردانم در این کلاس ها به من انگیزه تلاش برای یادگیری بیشتر را یادآوری کردند که برای آموختن هیچگاه دیر نیست و باید تلاش کرد تا به هدف مورد نظر در زندگی دست پیدا کرد.آموزش دهنده موفق البرزی در ادامه به همه افرادی که سواد ندارند توصیه کرد در کلاس های نهضت سوادآموزی ثبت نام کنند تا شاهد تحولی بزرگ در زندگی شوند. برنامه های ویژه هفته سوادآموزی در البرز با شعار سواد آموزی در محول تحول رییس اداره سواد آموزی آموزش و پرورش استان البرز هم در این زمینه گفت: به مناسبت چهلوششمین سال تأسیس نهضت سوادآموزی با شعار " سوادآموزی در محور تحول " از اول تا هفتم دیماه در این استان تدوین و برای اجرا به ابلاغ شد." مرتضی کاظمی " افزود: برنامههای هفته سوادآموزی امسال در ادارات آموزشوپرورش، مراکز یادگیری محلی و پایگاههای سوادآموزی استان به اجرا درآمد.وی با اشاره به تغییر رویکرد سواد آموزی به سمت فعالیتهای مدرسهمحور، بیان کرد: ایجاد نگرش جدید، شناسایی دقیق مأموریتها و پیگیری مستمر برنامهها تا حصول نتیجه از اقدامات اساسی در این حوزه به شمار میرود.وی از تجلیل از آموزش دهندگان و فعالان عرصه سوادآموزی، دیدار با خانواده شهید عباسعلی البرزی، دیدار با مسئولان و ارایه گزارش از عملکرد سوادآموزی استان، برپایی میز خدمت در نماز جمعه و غبار روبی و ادای احترام کارکنان حوزه سوادآموزی استان و مناطق ، آموزش دهندگان سوادآموزان به مقام شامخ شهدا را از جمله برنامه های سواد آموزی در البرز عنوان کرد.کاظمی یادآورشد: برگزاری نمایشگاه دست سازه های سواد آموزان در مراکز یادگیری محلی سوادآموزی ، دیدار با ائمه جمعه و ارایه گزارش از عملکرد و دستاورد های سوادآموزی، برگزاری جلسه شورای پشتیبانی سوادآموزی در استان، بازدید از مرکز یادگیری محلی مشارکتی امید واقع در ندامتگاه مرکزی ، صدور تقدیر نامه برای تمامی همکاران فعال در عرصه سوادآموزی توسط مدیرکل آموزش و پرورش استان الرز را از دیگر برنامه های هفته سواد آموزی در البرز برشمرد.وی ادامه داد: حضور در برنامه های صدا و سیما و تشریح دستاوردهای سازمان نهضت سوادآموزی و عملکرد سوادآموزی در سال گذشته و برنامه های پیش رو را از برنامه های دیگر این هفته ذکر کرد.رئیس اداره سواد آموزی آموزش و پرورش استان البرز تصریح کرد: انعقاد تفاهم نامه همکاری با معاونین آموزش متوسطه، ابتدایی و پرورشی و فرهنگی استان و همچنین دیدار با رئیس ستاد نماز جمعه استان و برگزاری نشست خبری با اصحاب رسانه را از دیگر برنامه های انجام شده در هفته سواد آموزی البرز نام برد. هنوز ۲۵ هزار نفر در البرز بی سواد هستند مدیرکل آموزش و پرورش البرز هم از نهضت سواد آموزی به عنوان یکی از برکات و دستاوردهای مهم انقلاب اسلامی با تدبیر حضرت امام خمینی (ره ) یاد کرد و گفت: آمار بالای افراد با سواد در جامعه حاصل ارزشمند پیروزی انقلاب اسلامی است که افراد جامعه از این نعمت ارزشمند که همانند سلامتی برای هر فردی در زندگی فردی و اجتماعی مهم می باشد برخور دارشده اند. " فرزاد شعبانی " با اشاره به اینکه از زمان تشکیل نهضت سواد آموزی به فرمان امام راحل تا کنون درصد با سوادی در استان البرز به ۹۸.۷ رسیده است، اظهار کرد: از جمعیت ۱۰ تا ۴۹ سال استان هنوز بیش از ۲۵ هزار نفر بی سواد هستند که باید برای جذب آنها در کلاس های نهضت سواد آموزی تلاش کنیم.وی تصریح کرد: امسال شاهد تحولی تازه در نهضت سواد آموزی هستیم که برای تحقق اهداف ترسیم شده دراین تحول همه باید پای کار باشیم تا بتوانیم در این الگوی نوین به نتیجه مطلوب که همان تشکیل کلاس های درس با رویکرد مدرسه محوری، کیفیت بخشی و عدالت گستری آموزشی است دست پیدا کنیم.وی یادآورشد: در استان البرز ۲۵ پایگاه سواد آموزی در مدارس در نظر گرفته شده است که باید برای جذب افراد بی سواد در هر محله با نگاه و تفکر بسیجی وارد میدان شویم تا بتوانیم افراد محروم از سواد خواندن و نوشتن را زیر پوشش ببریم.شعبانی با بیان اینکه افراد بی سواد در هر محله نیاز به روشنگری در حوزه سواد و چرایی نیاز هر فردی حتی در سن بالا به آموختن سواد دارند، اضافه کرد: همچنین بر اساس دستورالعمل اجرایی جدید، همه مدیران موظف هستند تا در شناسایی و معرفی افراد بیسواد با پایگاههای سوادآموزی همکاری داشته باشند. وی ادامه داد: با اجرای طرح پایگاههای سوادآموزی در واقع آموزش بزرگسالان در مدارس متمرکز میشود تا فرآیند تعلیم و تربیت به متولیان اصلی خود بازگردد.وی با بیان اینکه تعریف سواد در جهان امروز دیگر به خواندن و نوشتن محدود نیست،عنوان کرد: فرد باسواد کسی است که بتواند از دانش و مهارت خود برای بهبود زندگی استفاده کند.مدیرکل آموزش و پرورش البرزافزود:هرچند در سالهای گذشته آموزش مهارتهای زندگی در کنار تحکیم سواد اجرا شده، اما این برنامهها پاسخگوی نیازهای امروز جامعه نبوده و باید تقویت شود لذا استان البرز نیاز به توسعه مراکز یادگیری محلی دارد تا افراد در کنار آموزش سواد به مهارت های زندگی و شغلی نیز دست پیدا کنند.وی آموزش سوادهای جدید از جمله سواد رسانهای، عاطفی و حقوقی را برای مردم در البرز ضروری دانست و بیان کرد: بخش قابل توجهی از اختلافات و پروندههای قضایی ناشی از نبود مهارت در این زمینهها است و همچنین آموزش مهارت ها منجر به کاهش آسیب های اجتماعی در جامعه می شود. شعبانی گفت: این پایگاهها در مناطق دارای تراکم بیسوادی جانمایی شدهاند و ضرورت دارد همه مدارس با مدیران پایگاهها در ارتباط باشند تا افراد بی سواد جذب کلاس های نهضت سواد آموزی شوند.وی از آموزش به عنوان فرآیندی مداوم یاد کرد و افزود: هرچه بتوانیم مهارتهای فردی و اجتماعی را در جامعه گسترش دهیم، از هدررفت سرمایههای انسانی جلوگیری کردهایم. مدیرکل آموزش و پرورش البرز برای امسال ۲۵ پایگاه سوادآموزی با رویکرد کیفیت بخشی در استان راه اندازی شده است که برای پوشش حداکثری افراد محروم از سواد و کم سواد دراین پایگاه ها باید دغدغه مند باشیم.وی هدف از تشکیل این پایگاه ها را شناسایی، جذب و آموزش افراد محروم از سواد به ویژه در مناطق محروم و حاشیه ای شهرها و روستاهای استان البرز ذکر کرد. شعبانی از شناسایی افراد محروم از سواد ۱۰ تا ۶۰ سال و تسهیل دسترسی به آموزش ، کیفیت بخشی و توسعه عدالت آموزشی را از دیگر اهداف راه اندازی پایگاه های سواد آموزی دراستان البرز عنوان کرد.وی بیان کرد: مشارکت مردمی و همراهی دستگاه های اجرایی نقش بسزایی در موفقیت این طرح دارد و امیدواریم با هم افزایی موجود، گام های موثرتری در مسیر ریشه کنی بیسوادی و ارتقای کیفیت زندگی شهروندان استان برداشته شود.مدیرکل آموزش و پرورش البرز در ادامه حجم ابلاغی امسال البرز را ۵۷۹ نفر اعلام کرد و گفت امسال این تعداد باید در مدارس البرز جذب شوند. دایر شدن ۶ مرکز یادگیری محل سواد در البرز مدیرکل آموزش و پرورش البرزبا اشاره به اینکه استان البرز در سال ۹۵ به عنوان پایلوت راه اندازی طرح ملی یادگیری محلی سواد انتخاب شد ، اضافه کرد: نخستین مرکز یادگیری محلی در این استان به نام مرکز یادگیری محلی به نام " شهید عباسعلی البرزی" تنها معلم شهید سواد آموزی استان در آموزش و پرورش ناحیه یک کرج راه اندازی شد.شعبانی خاطرنشان کرد: تاکنون ۶ مرکز یادگیری محلی سواد دراستان البرز دایر شده است در حالی که با توجه به بافت مهاجرت پذیری و حاشیه نشینی آن نیاز به گسترش این مراکز برای سوادآموزان هستیم تا در کنار خواندن و نوشتن با کارآفرینی و مهارت های زندگی آشنایی پیدا کنند.وی یادآورشد:سواد و مهارت در کنار یکدیگر برای پویایی اجتماعی است که در این سال ها شاهد حرکت آن به سمت علم و فناوری به برکت انقلاب در ایران اسلامی هستیم.وی تصریح کرد: مراکز یادگیری محلی منجر به توسعه مهارت ارتباطات اجتماعی و بهبود معیشت خانواده ها می شود که راه اندازی این مراکز، زمینه ای برای فراگیری مهارت های زندگی، مهارت ارتباط با جامعه و یادگیری حقوق شهروندی است که در استان البرز برای تجهیز و راه اندازی مراکز بیشتر در مناطق کم برخوردار و پر جمعیت نیاز به حمایت مسوولان داریم. مدیرکل آموزش و پرورش البرز ادامه داد: در این مراکز نه تنها برای آموزش خواندن و نوشتن برنامه ریزی می شود بلکه هدف اصلی بالابردن و ارتقای سطح آگاهای های فردی برای توسعه اجتماعی و اقتصادی درجامعه است.وی افزود: مراکز یادگیری محلی علاوه بر آموزش می توانند بستری برای فراگیری مهارت های اجتماعی و حقوق شهروندی باشند که این مهم با مشارکت سازمان های مردم نهاد و سایر دستگاه ها محقق می شود.شعبانی تاکید کرد: استان البرز در مناطق با تراکم جمعیت بالا و کم برخوردار نیاز به توسعه مراکز یادگیری محلی سواد دارد و همچنین تامین تجهیزات مورد نیاز در ۶ مرکز یادگیری فعال دراستان دارد. بازگشت |