18 اردیبهشت 1402
شماره خبر: 284338

غربالگری تیرویید و معاینه گردن را جدی بگیرید!

سپیدار‌آنلاین: گروه گفتگو



یک متخصص جراحی گفت: مثل همه دنیا سرطان تیرویید در ایران رو به افزایش است به همین دلیل مردم باید به این عضو و غربالگری دوره‌ای آن توجه کنند. متاسفانه در مقایسه با سایر سرطان‌ها و معاینات پزشکی، مردم برای معاینه گردن به پزشک مراجعه نمی‌کنند یا دیر اقدام می‌کنند.
عمل پیوند پاراتیرویید برای نخستین بار در ایران و پس از سال‌ها تحقیق و کار مستمر با هدف کاهش رنج بیماران و افزایش کیفیت زندگی آنها توسط متخصص ایرانی انجام شد.
دکتر نسیم سوداگری فلوشیپ جراحی سرو گردن که موفق به انجام این پیوند شده گفت: تاکنون از این نوع جراحی، سه پیوند در جهان و در ایران برای اولین بار محقق شده است و هدف از آن کاهش رنج این بیماران و کمک به بهبود آنها بوده است.
جذب کلسیم بدون پاراتیرویید دچار مشکل جدی می‌شود
وی ادامه داد: پاراتیرویید یک عضو بسیار کوچک است که در پشت تیرویید قرار دارد و در تامین و متعادل نگه داشتن کلسیم بدن- که عامل مهمی در عملکرد ماهیچه های بدن است-، نقش حیاتی دارد. افرادی که پارا تیروییدشان آسیب می‌بیند در تامین کلسیم دچار مشکل جدی می شوند و روزانه مجبور به مصرف تعداد بالای قرص یا آمپول کلسیم هستند از این رو کیفیت زندگی آنها به شدت تغییر می‌کند و نمی‌توانند بدون قرص کلسیم فعالیتی داشته باشند و در صورت قطع کلسیم با خفگی و تشنج و حتی مرگ مواجه هستند.این متخصص جراحی عمومی در خصوص چگونگی آغاز تحقیقات مربوط به این پیوند گفت: در نتیجه آگاهی از مشکلات این بیماران، سال‌ها به فکر یافتن راه حلی برای آنها بودم که نهایتا اولین ایده های آن در دوره فلوشیپی به ذهنم رسید و در حین مطالعه در مورد پیوند اعضا متوجه شدم که شاید بتوان از راه پیوند این بیماری را درمان کرد. متاسفانه با آغاز دوره همه‌گیری کرونا تحقیقات و ارایه پروپوزال متوقف شد.وی ادامه داد: تا اینکه سال گذشته یکی از بیماران که از درمان پاراتیرویید خود مستاصل شده و از یکی از اساتید فلوشیپ شنیده بود که درباره این موضوع کار کرده‌ام و متقاضی انجام این پیوند شد. لذا با یکی از بیمارانم که قرار بود تیروییدش را جراحی کنیم در میان گذاشتم و به اندازه یک سوم از چهار غده پاراتیروییدش را برداشته و در بازوی بیماری که پارا بود پیوند شد.وی افزود: خوشبختانه پس از پنج هفته نتایج درخشانی مشاهده شد و کلسیم بیمار افزایش یافت و حتی نیاز به مصرف مداوم قرص کلسیم قطع شد و بیمار مثل یک فرد عادی به زندگی اش ادامه می دهد.
دکتر سواداگری در خصوص علت های آسیب پاراتیرویید گفت: ممکن است فرد به علت مادر زادی غده پاراتیرویید نداشته باشد که البته خیلی نادر است. افرادی هم هستند که متاسفانه زمینه اتوایمیون یا رماتیسم هاشیمتو دارند. در اتوایمیون سیستم ایمنی بدن به اشتباه به خودش حمله می کند. در این بیماری آنتی بادی ها به سمت تیرویید روانه شده و آن را تخریب می کند که در پی آن ممکن است پاراتیرویید هم تخریب شود و یا ممکن است حین عمل تیروییدی که سرطانی شده یا گواتر داشتند به پاراتیروییدشان آسیب رسیده باشد.
جراحی تیرویید ممکن است به از دست رفتن پاراتیرویید منجر شود
وی ادامه داد: پاراتیروییدها بسیار کوچک هستند و چشم جراح باید خیلی تیزبین باشد و محل آناتومی آنها را به خوبی تشخیص دهد و بتواند آنها را حین عمل حفظ کند. در بسیاری از جراحی‌ها، پزشک این غدد را حفظ می کند اما چون خون رسانی غدد تیرویید و پاراتیرویید تقریبا مشترک است ممکن است بعد از جراحی تیرویید، عضو کم خون شده و پاراتیرویید از بین برود.
وی در خصوص اینکه چه کسانی کاندید پیوند پاراتیرویید محسوب می شوند گفت: باید حداقل یکسان از عمل کسانی که تیروییدشان جراحی شده گذشته و عملکرد پاراتیرویید و هورمون شان برنگشته و کلسیم بدن شان پایین و تنها با خوردن دارو نرمال می شود و یا مبتلا به خود ایمنی شده باشند. این افراد هیپوپارا محسوب می شوند و پس از تشخیص کاندید پیوند هستند.
این فلوشیپ جراحی سر و گردن در خصوص جراحی تیرویید و ضرورت مهارت پزشکی در آن گفت: تعریف جراح تیرویید در جهان پزشکی کاملا مشخص است .کسی می تواند جراحی تیرویید انجام دهد که تعداد زیادی از این جراحی را با موفقیت انجام داده باشد و به عبارتی حداقل در سال بالای ۵۰ عمل جراحی تیرویید را محقق کرده باشد. اما جراحی تیرویید کار حساسی است و جراح باید آناتومی گردن و انشعابات آن را خوب بشناسد؛ تبحر داشته و حتی با شناسایی به موقع بیماری های تیرویید و پاراتیرویید از پیشرفت آن پیشگیری و درمان کند.
وی ادامه داد : جراح باید بتواند با کمترین میزان خون ریزی با ظرافت هرچه تمام تر و صبر بسیار در بافت های نزدیک به تیرویید کار کند و در مواردی که با سرطان مواجه است بتواند وقتی غدد لنفاوی را بر دارد و بتواند بافت ها را طوری بردارد که به پاراتیرویید آسیبی نرسد .
سرطان تیرویید رو به افزایش است/غربالگری تیرویید و معاینه گردن را فراموش نکنید
وی با اشاره به اینکه اساتید و راهنمایی های علمی و استقبال و حمایت مردم از این جراحی و اعتماد به جراح از موفقیت های این رویداد پزشکی است ادامه داد: دغدغه من به عنوان یک پزشک این است که بسترهای مناسب برای پاسخگویی به نیازهای بیماران ایجاد شود و در خصوص تشخیص و پیشگیری و درمان بیمار با بررسی تمام جوانب پزشکی اقدام شود. مثل همه دنیا سرطان تیرویید در ایران رو به افزایش است و لازم است مردم به این عضو و غربالگری دوره ای آن توجه کنند. متاسفانه در مقایسه با سایر سرطان ها و معاینات پزشکی مردم برای معاینه گردن به پزشک مراجعه نمی کنند یا دیر اقدام می کنند. باید کمپینی در این زمینه راه اندازی کنیم که به این بیماری و چکاپ دوره ای گردن و غدد آن توجه شود.دکتر سوداگری ادامه داد: برای معاینه و شناسایی بیماری های سر و گردن لازم است ارتباط آسان و مستقیم با پزشکان امکان پذیر شود وقتی بیماری در مرحله ابتدایی معاینه و شناسایی شود قطعا عارضه کمتری خواهد داشت و اجازه گسترش و آسیب به تیرویید پاراتیرویید داده نمی شود.سرطان تیرویید کاملا قابل پیشگیری است با غربالگری و معاینات دوره ای می توانیم آن را تشخیص داده اقدام به موقع انجام دهیم.
علائم اختلال تیرویید
وی افزود: وقتی بیمار فقر آهن، تیرویید کم کار یا پرکار پنهان و استرس بالا دارد دچار کاهش یا افزایش وزن شده اما خودش به این علایم آگاه نیست، اینها زنگ خطری هستند که باید بدانیم تیرویید خوب عمل نمی کند و در صورت غربالگری دوره ای است که می تواند درمان مناسب و به موقع را دریافت کند.وی در ادامه تاکید کرد: استادان متبحر زیادی در راه پیشرفت علم پزشکی سعی و تلاش کرده اند.لذا با الگو گرفتن از این اساتید به نام معتقدم هر پزشکی باید بر روی یک عضو و بیماری های آن، سال‌ها کار وتحقیق پزشکی انجام دهد و نه برای افزایش ثروت بلکه برای گسترش علم پزشکی و کمک به انسان ها عمر خود را صرف تحقیق و کسب دانش بر روی یک عضو از بدن کند.

منبع ایسنا

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود