30 اردیبهشت 1402
شماره خبر: 285085

نقره ای ماندگار از دخت ایران زمین؛ کیانا فاطمی افتخاری از جنس علم و حجاب

سپیدار‌آنلاین: گروه گفتگو



کیانا فاطمی، دانش آموز مخترع کرجی با ساخت «حسگر هوشیاری تعادلی» ضمن کسب مدال نقره مسابقات جهانی معتبر «ایفیا»، نویدبخش یک تحول بزرگ در پزشکی شده است؛ اختراع او می تواند وضعیت سلامت افراد مسن، بسیاری از بیماران و حتی ورزشکاران را در شرایط خاص به صورت لحظه به لحظه کنترل کند و در صورت مشاهده هرگونه مورد اضطراری، به صورت خودکار با اورژانس و نزدیکان فرد تماس بگیرد.
خبرنگار- فرزانه سید اسحاقی-/ مسابقات جهانی ایفیا همه ساله در ژنو سوئیس با حمایت رسمی مرکز مالکیت‌های معنوی سازمان ملل متحد و همچنین انجمن جهانی اختراعات و بسیاری از مراکز معتبر علمی، تحقیقاتی و صنعتی اتحادیه اروپا برگزار می‌شود. امسال نیز هیئت داوران پس از بررسی اختراعات در حوزه‌های مختلف از کشاورزی، فناوری‌ نانو، علوم کامپیوتر، اپتیک، هوانوردی و محیط‌زیست پرداختند. در این میان، کیانا فاطمی، دانش آموز پایه دوازدهم کرجی موفق شد مدال نقره این مسابقات را از آن خود کند.به بهانه کسب این موفقیت غرورانگیز، چند ساعتی با کیانا فاطمی و خانواده او هم کلام شدیم.
برای خانواده فاطمی، کسب مدال نقره جهانی، دور از دسترس و غیرقابل باور نبود. از حرف‌ها و درد و دل‌های پدرکیانا متوجه‌ می‌شویم که کسب مدال با برنامه ریزی مدون چندساله اتفاق افتاده. وی‌ می‌گوید: شرکت در رقابت های علمی انگیزه و روند تلاش علمی دانش آموزان را به طرز چشمگیری ارتقا‌ می‌بخشد؛ مسئله محیط زیست، کمک به سالمندان و کارآفرینی از اهدافی است که کیانا در اختراعات و مطالعات خود به دنبال آن است.کیانا فاطمی در پاسخ به این سوال که چرا وارد مقوله ایفیا شد، می‌گوید: با توجه به برنامه‌ای که داشتم نتیجه هم گرفتم. البته نه اینکه هرکاری دلم‌ می‌خواست انجام دهم. قطعا بعضی چیز‌های را از دیگران یاد‌ می‌گرفتم. موفقیت‌های دیگران را از رسانه ها، مجلات و … دنبال‌ می‌کردم. از آن‌ها آگاه‌ می‌شدم و بهترین را انتخاب‌ می‌کردم. من فکر‌ می‌کنم اگر بچه‌ها خودشان توانایی شان را بسنجند، هرکسی‌ می‌تواند بهترین مشاور خودش باشد.
وی از ثبت اختراعش به نام «حسگر هوشیاری تعادلی» خبر داد و گفت: این حسگر هوشیار که از چند جز تشکیل شده و قطعه اصلی تشکیل دهنده آن از گوشی همراه نمونه برداری شده، همیشه همراه سالمندان و بیماران و افرادی که دارای عصب حرکتی ضعیف هستند خواهد بود و در مواقعی که نیاز به کمک باشد، این حسگر هوشیار با هشداری که نواخته‌ می‌شود به اطرافیان اطلاع‌ می‌دهد.کیانا به مزیت‌های این حسگر اشاره کرده و‌ می‌گوید: جامعه آماری این اختراع، افراد مسن، بیماران ام اس، افرادی که دارای عصب حرکتی ضعیف و در نسخه صنعتی، ورزشکارانی هستند که در اردو‌های طولانی حضور دارند، کوهنوردان و سالمندانی که هوشیاری ندارند و افرادی هستند که به بیماری صرع دچارند‌.
وی می گوید: این دستگاه کوچک با توجه به ارتعاش سیستم تنفسی و ضربان قلب برای کوهنوردان در ارتفاعات، زمانی که دیگر اکسیژن را تنفس‌ نمی‌کنند هشدار‌ می‌دهد؛ همچنین در مکان‌هایی که امکان مرگ خاموش و گازگرفتگی وجود دارد، سالمندانی که هوشیاری ندارند و افراد دارای بیماری صرع می‌توانند با زدن دکمه تماس‌های ضروری که شامل اورژانس و ۴ نفر از نزدیکان فرد است، لوکیشن ارسال کرده و امداد رسانی‌ می‌شوند.کیانا فاطمی‌ می‌گوید: با توجه به اینکه جمعیت جهان رو به پیرشدن است، افرادی که پیر‌ می‌شوند و توان ادامه زندگی را دارند، ولی به دلیل دغدغه‌های زندگی امروز نمی توانند به صورت مستمر از سلامتی شان مراقبت کنند، این دستگاه حسگر هوشیاری تعادلی کمک‌ می‌کند آزادانه به زندگی روزمره برسند.وی همچنین درمورد مسابقات جهانی ایفیا که در آن شرکت کرد، می گوید: اختراعات کشورهای شرق آسیا عمدتا ربات بود، عرب ها روی اکوتوریسم، فضای سبز و درختکاری کار کرده بودند، مخترعان کشورهای سردسیر شمال اروپا بیشتر روی انرژی و ذخیره انرژی اختراعاتی داشتند و کشورهای اروپای مرکزی نیز اختراعات خود را بیشتر به خوزه ترابری اختصاص داده بودند.این دانش آموز ادامه می دهد: مخترعان ایرانی بیشتر در حوزه درمانی و دارو کار کرده بود که البته تاثیر تحریم ها نیز روی کار آنها مشهود بود. مثلا من برای ساخت تکنولوژی ارتباطی دستگاه حسگر باید از سیم 800 استفاده می کردم اما به خاطر عدم دستری به آن از موبایل نوکیا 1100 که سبک و مقاوم است، بهره بردم.
وی درمورد حجاب خود در زمان شرکت در این رویداد گفت: من با هزینه شخصی خودم در این مسابقات حاضر شدم اما به خاطر دور ماندن از مسائل سیاسی و پیشبرد هدف علمی خود با حجاب و طبق مقررات جمهوری اسلامی در مسابقات ظاهر شدم. هدفم پیشبرد مسئله ای علمی بود و نمی خواستم به خاطر شرایط اجتماعی کشورم، مشکلی در این زمینه به وجود آید.این دانش آموز موفق کرجی در پاسخ به سئوال ما که رمزموفقیتش را در چه چیزی‌ می‌داند گفت: پشتکار خودم و همراهی خانواده ام. اینکه خانواده از هیچ لحاظی برای من کم نگذاشتند، چه از لحاظ مشاوره روحی و چه از لحاظ درسی.گروه مصاحبه برای خانواده فاطمی آرزوی پیشرفت های روزافزون می کند و امید دارد روزی را با کیانا به گفت و گوبنشیند که یک پژوهشگر و مخترع برتر جهانی باشد. به امید آن روز.

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود