صفحه اصلي > گفتگو > مدیریت شهری با سرعت به سمت «شهر الکترونیک» در حرکت است
مدیریت شهری با سرعت به سمت «شهر الکترونیک» در حرکت است24 اسفند 1393. نويسنده: monshi |
سال 1393 با دستاوردهای بسیار زیادی که برای سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری کرج به همراه داشت، فراز و نشیب هایی را نیز پیش روی سازمان قرار داد، در همین راستا و به منظور تشریح جزییات این طرح ها گفت و گویی با مدیرعامل این سازمان داشته ایم که در ادامه می خوانید. به عنوان نخستین پرسش، شاید بهتر باشد که به تشریح کلی حوزه وظایف و خدمات سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری کرج بپردازیم. این سازمان در زیرمجموعه چارت سازمانی شهرداری کرج قرار دارد یا به طور مستقل عمل می کند؟ شهرداری کرج، 7 معاونت و 14 سازمان را در زیرمجموعه خود دارد که وظایف شهرداری را در سطح شهر انجام می دهند. در مورد سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری کرج باید خاطر نشان کنم که برخی این سازمان را با سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات کشور اشتباه می گیرند که زیر مجموعه دولت است و وظایف دیگری دارد. فاوای شهرداری، به مجموعه شهرداری کرج خدمت رسانی می کند و تابع قوانین شهرداری است. ساختار سازمانی در مجموعه فاوا به چه صورت است؟ این سازمان از مجموعه 3 معاونت و 5 مدیریت تشکیل شده است. معاونت ها شامل معاونت مالی و اداری، فنی و اجرایی و برنامه ریزی و توسعه شهر الکترونیک هستند که هر کدام تعدادی از مدیریت ها را در زیرمجموعه خود جای داده اند. به عنوان نمونه، مدیریت شبکه و پشتیبانی فنی در زیر مجموعه معاونت فنی و اجرایی قرار دارد. حوزه عملکردی مدیریت شبکه و پشتیبانی فنی چیست؟ حوزه مدیریت شبکه و پشتیبانی به طور کلی وظیفه پشتیبانی سخت افزاری، نرم افزاری و سرویس دهی به شهرداری کرج و ارگان های تابعه را بر عهده دارد. بر اساس اساسنامه سازمان، سرویس دهی به ستاد مرکز، شهرداری های مناطق و معاونت ها جزء وظایف ذاتی است و برخی تعاملات با دیگر سازمان ها بر اساس تفاهم نامه های منعقد شده بین سازمان ها انجام می شود. سرویس دهی واحد پشتیبانی شامل پشتیبانی نرم افزاری و سخت افزاری از بیش از 3 هزار دستگاه کامپیوتر، 500 دستگاه پرینتر و 100 دستگاه اسکنر در شورای اسلای شهر کرج، 12 منطقه، معاونت ها و ستاد مرکز است. شارژ کارتریج ها، سرویس و نگهداری پرینترها و اسکنرها و تمام عملیات مرتبط در مورد آنها توسط این مدیریت انجام می گیرد. علاوه بر این در کلیه ساختمان های شهرداری شبکه فعال داریم که مدیریت و نظارت بر آنها بر عهده این واحد است. از دیگر بخش هایی که توسط این واحد مدیریت می شود، مدیریت ارتباطات بی سیم(وایرلس) است. ارتباطات شبکه بین سازمان و ستاد مرکز و معاونت ها و مناطق از طریق شبکه بی سیم و دکل هایی که بر روی تمامی ساختمان های شهرداری نصب شده اند برقرار شده است. این ارتباط، بین مناطق دوازده گانه شهرداری کرج، ستاد مرکز و سازمان ها با پهنای باند مناسب برقرار شده است. با اجرای پروژه فیبر نوری به طور کامل در سطح شهر، ارتباطات بی سیم به صورت پشتیبان مورد استفاده قرار خواهد گرفت. 2 دکل مرکزی که یکی از آنها در سازمان فاوا و دیگری در ستاد مرکز نصب شده که ارتباط با دیگر ساختمان ها را امکان پذیر کرده اند. مدیریت و نظارت بر سرورهای مستقر در دو اتاق سرور شهرداری کرج نیز بر عهده این واحد است. ما در مجموعه شهرداری کرج در حال حاضر 2 اتاق سرور داریم. اتاق سرور اصلی در سازمان فاوا احداث شده و دیگری در ستاد مرکز قرار دارد. در آینده اتاق سرور ستاد مرکز به عنوان اتاق سرور بک آپ مورد استفاده قرار میگیرد و تمامی سرورهای اصلی به سازمان انتقال پیدا می کنند. با این کار احتمال قطع شدن ارتباطات و از بین رفتن اطلاعات به طور کامل از بین می رود. در تشریح وظایف حوزه مدیریت شبکه تا حدودی نیز به پروژه های در دست اجرا در این واحد اشاره کردید، اما در حال حاضر چه پروژه هایی در دست دارید و برنامه های آینده سازمان چیست؟ در حال حاضر تمامی ساختمان های شهرداری های مناطق به شبکه مجهز هستند اما به واسطه تغییرات فیزیکی که در چیدمان واحدها صورت می گیرد، تغییراتی در شکل شبکه نیز لازم خواهد بود، لذا اجرایPassive همچنان در دستور کار ما قرار دارد. تا پیش از تشکیل سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات، شرکت های پیمانکاری پروژه های Passive را در حوزه شهرداری کرج اجرا می کردند. اما با تشکیل این سازمان، این کار اکنون توسط نیروهای سازمان انجام می شود. اجرای تمامی پروژه های Passive ، فرایند اجرای Active را نیز به دنبال دارد. تمامی شبکه هایی که به تازگی راه اندازی شده اند به شبکه بی سیم متصل هستند و از طریق سیستم مانیتورینگ شبکه به صورت لحظه به لحظه و آنلاین کنترل می شوند. مانیتورینگ سرورها از لحاظ حرارت، رطوبت و برق هرگونه مشکل فیزیکی توسط سیستم هایی که درون اتاق سرور نصب شده اند انجام می شود و این سیستم امنیتی در صورت بروز مشکل، با ارسال پیام های امنیتی سازمان را مطلع می کند. پشتیبانی و به روز رسانی دائمی آنتی ویروس ها از اهمیت ویژه ای برخوردار است. نرم افزار آنتی ویروس مورد استفاده در شهرداری کرج تحت شبکه بوده و به صورت خودکار نسبت به اسکن و پاکسازی سیستم ها اقدام می کند. بررسی مشکلات سیستم ها در این خصوص و نظارت بر نحوه اسکن و حفاظت سیستم ها از لحاظ امنیتی بر عهده تیم شبکه است. از جمله دیگر پروژه هایی که امسال به طور خاص اجرایی شده، خرید و توزیع سیستم های جدید کامپیوتری و تجهیز ستاد مرکز و مناطق با 400 دستگاه سیستم All in one بوده است. این کار با تلاش و همت شبانه روزی تیم شبکه و پشتیبانی فنی میسر شد که رویدادی بزرگ به شمار می آید. خرید تجهیزات ذخیره سازی با حجم بالا در سازمان جهت نگهداری و ذخیره سازی اطلاعات، تبدیل شکل ارتباطات شبکه از point to point به صورت شبکه mesh بی سیم، اجرای Hosting (میزبانی) پورتال شهرداری و سایر سایت های وابسته درون سازمان و بر روی سرورهای داخل سازمان، ارایه خدمات اینترنت، پشتیبانی فنی از تمامی سیستم های مجموعه شهرداری کرج، اجرای پروژه مایکروسافت سیستم سنتر، خرید تجهیزات امنیتی هاست و و به روز رسانی سیستم برق اضطراری (UPS) جزء برنامه هایی بود که برای امسال در نظر داشتیم و خوشبختانه تمامی آنها محقق شد. اجرای این طرح ها قطعی شبکه را به صفر می رساند و سرعت خدمت رسانی را به طور چشمگیری افزایش می دهد. علاوه بر این، ایجاد درآمد پایدار برای شهرداری، از دیگر مزایای اجرای این طرح ها است. در خصوص برخی از این طرح ها لازم است بررسی های کارشناسی در مورد عدم وجود موانع قانونی صورت پذیرد که با هماهنگی مدیریت سازمان و واحدهای ذیربط، این طرح ها اجرایی می شوند. از آنجا که سازمان ما از جنس خود شهرداری است، باید ارگان های شهرداری ملزم شوند خدمات را از ما بگیرند و خدمات را از پیمانکاران خارج سازمان دریافت نکنند. مزیت سرویس دهی ما به سازمان های تابعه شهرداری، در دسترس بودن به صورت دائمی، کیفیت بالاتر خدمت رسانی و ارایه ارزان تر این خدمات نسبت به پیمانکاران است. ما در مجموعه سازمان فاوا بهترین نیروهای متخصص را در اختیار داریم و تعداد 25 کارشناس پشتیبانی شبکه و خدمات Passive و Active را بر عهده دارند. پیشنهاد شما برای بهبود و ارتقاء کیفیت خدمت رسانی در سازمان چیست؟ عمده ترین راهکار ارتقاء و بهبود در شرایط موجود، ایجاد الزام برای تمامی مناطق شهرداری کرج و سازمان ها است که خدمات خود را در زمینه IT از ما دریافت کنند چون در نهایت تمامی سازمان ها مکلفند تابع شهرداری مرکز باشند و زمانی که بخشی از خدمات را از دیگر شرکت ها دریافت می کنند، هنگام هماهنگی و یکپارچه سازی با سیستم های مستقر در سازمان دچار دوگانگی و تضاد شده و دوباره کاری هایی انجام می شود. لذا تمامی تلاش ها باید به سمت انعقاد قرارداد و تفاهم نامه با نهادهای تابعه شهرداری معطوف شود تا علاوه بر ایجاد درآمد، از اتلاف وقت و هزینه جلوگیری شود. علاوه بر این، از آنجا که به کار گیری استانداردها، به بهبود رویه ها و فرایندهای کاری منجر می شود، باید نسبت به استفاده از دستورالعمل های مدون در کارها اقدام کنیم. رعایت استانداردها در عمل کار دشواری است هرچند به صورت تئوریک در تلاشیم نسبت به پیاده سازی استانداردها اقدام کنیم. امید ما این است که از بهترین استانداردها و تجهیزات و جدیدترین متد برای چینش شبکه و راه اندازی سیستم ها استفاده کنیم تا بتوانیم بهترین نوع خدمت رسانی با کیفیت بالا را شاهد باشیم. با عنایت به اینکه داده ها در شهرداری کرج، ابزار اصلی تمامی کارها هستند، حفاظت از این داده ها حیاتی به نظر می رسد. در همین راستا، چه سیاست هایی در سطح سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات به عنوان متولی حفاظت از داده ها در شهرداری کرج در این خصوص اتخاذ شده است؟ از آنجا که سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات به نسبت سایر سازمان های دیگر زیرمجموعه شهرداری کرج، نوپا و تازه تاسیس است، بسیاری از پروژه های زیرساختی در این سازمان در مراحل نخستین اجرایی قرار دارند. در حوزه امنیت اطلاعات و مرکز داده، پروژه های متعددی تاکنون تعریف شده است که مدیریت و نظارت بر ایجاد شبکه فیبرنوری شهرداری کرج، مناطق و سازمان ها، مدیریت و نظارت بر پروژه مشاوره امنیت اطلاعات در شهرداری کرج، پروژه مدیریت و نظارت بر دیتاسنتر شهرداری کرج از جمله آنها است. حوزه امنیت اطلاعات پس از تاسیس سازمان و در اوایل سال 92 شکل گرفت و از آن زمان تاکنون، فعالیت های چشمگیری برای بهبود و ارتقاء سازمان در مقوله امنیت و احداث زیرساخت های لازم صورت گرفته است. یکی از این اقدامات، همان طور که ذکر شد، پروژه اتصال شهرداری کرج، شهرداری های مناطق و سازمان های تابعه به شبکه فیبرنوری بوده است. در فاز نخست این پروژه، بخشی از مناطق و سازمان ها شامل مناطق یک، دو، 5، 6، 8، 9، سازمان عمران و نوسازی، سازمان مدیریت پسماند، استانداری و ستاد مرکز به شبکه متصل شدند. طول شبکه در این مناطق بیش از 50 کیلومتر بوده است. سایر مناطقی که تا کنون به شبکه متصل نشده اند نیز در فاز دوم و تا آخر سال جاری به این شبکه متصل خواهند شد. با توجه به توضیحاتی که دادید، پروژه احداث دیتا سنتر در چه وضعیتی قرار دارد؟ برای پروژه احداث دیتاسنتر نیز بودجه ای در سال گذشته اختصاص یافته بود و مکاتبات برای به کارگیری مشاور فاز 2 انجام گرفت. قابل توجه اینکه در فاز صفر و یک پروژه مطالعات صورت گرفت و نقشه های معماری تهیه شد. در فاز دوم نقشه های اجرایی تهیه می شود و مطالعاتی در حوزه ژئوتکنیک انجام می گیرد. در پروژه راه اندازی سیستم های مدیریت امنیت اطلاعات نیز برنامه پیاده سازی سیستم های امنیتی در دستور کار قرار خواهد گرفت. این سیستم با یک استاندارد خاص کار می کند و ما به دنبال اخذ گواهینامه نیستیم و تنها قصد پیاده سازی سیستم امنیت را داریم. با توجه به نکاتی که گفتید، اقدامات امنیتی در این میان چه جایگاهی دارند؟ مقوله امنیت اطلاعات برای پیشگیری از مخاطرات و صدمات احتمالی است که می تواند به سازمان وارد شود،پس ذات و ماهیت آن پیشگیرانه بوده و از اتلاف سرمایه جلوگیری می کند. از طرفی ساخت دیتاسنتر، یعنی یکپارچه سازی تمامی سرورها و این اقدام از خریدهای اضافی و ساخت چندپاره اتاق سرور جلوگیری می کند. با این روش می توان نظارت بیشتر و دقیق تری بر سرورها داشت و امنیت اطلاعات بیش از پیش تضمین می شود. تست نفوذ هم ماهیتی امنیتی دارد. به منظور جلوگیری از هزینه های آتی و از دست رفتن اطلاعات است. فیبرنوری سرعت انتقال اطلاعات را افزایش می دهد و علاوه بر این کیفیت ارتباطات نیز افزایش می یابد. از طرفی هزینه های نگهداری فیبرنوری ارزان تر از ارتباطات بی سیم است و مشکل قطعی شبکه نیز تقریبا به صفر می رسد. پروژه ISMS هم درحوزه امنیت فرهنگ سازی می کند و هم از اتلاف هزینه و از بین رفتن اطلاعات جلوگیری می کند. پروژه هایی که در این حوزه تعریف می شوند به چه شکل می توانند برای سازمان درآمد زایی ایجاد کنند؟ در صورتی که سازمان فناوری اطلاعات بهره برداری کاملی از پروژه فیبرنوری داشته باشد، امکان درآمدزایی قابل توجهی در این حوزه ایجاد می شود. امکان اتصال تمامی ادارات و دوایر دولتی به یکدیگر و در شبکه فیبرنوری وجود دارد و این قابلیت در قالب قراردادهای بین سازمانی امکان پذیر می شود. در شرایطی که مخابرات با هزینه های بسیار زیادی سرویس فیبرنوری را ارایه می کند، سازمان فاوا می تواند با هزینه کمتر، سازمان ها و ادارات را به انعقاد قرارداد با سازمان تشویق کند. اتصال به شبکه فیبرنوری مزایای بسیار زیادی خواهد داشت. طبق تعریف ما از سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات، این سازمان وظیفه فراهم سازی زیرساخت های ارتباطی را برای مجموعه شهرداری کرج به عهده دارد اما بخشی از خدمات در قالب وظایف تعریف نشده اند بنابراین می توانند به در قالب قراردادهایی به درآمد زایی منجر شوند. در حوزه مدیریت داده های مکانی چه فعالیت هایی داشته اید؟ فعالیت ها و خروجی های این حوزه چه کاربرد و مزایایی برای شهرداری خواهند داشت؟ با وجود قدمت بسیار زیادی که حوزه داده های مکانی (GIS) دارد، این حوزه برای بسیاری از همکاران ناشناخته است. حوزه اطلاعات مکانی یکی از مهمترین و حساس ترین عوامل تصمیم گیری به خصوص در تصمیمگیری های مدیریت شهری است. به همین دلیل بسیاری ازنیازها، اهداف و فعالیت های سازمان زمانی امکان پذیر است که دسترسی به داده های مکانی مناسب و یکپارچه میسر باشد. این موضوع به خصوص برای برنامه ریزی های کلان بسیارحائز اهمیت است. یکی از وظایف این حوزه به نوعی تبدیل المان های فیزیکی به نقشه است. یا نوعی تبدیل واقعیت فیزیکی به دیتا و اطلاعات. به این ترتیب می توان این اطلاعات را در تمامی پروژه های شهری مدنظر قرار داد و از آنها بهره گرفت. به عنوان نمونه، لایه های اطلاعاتی که در Web GIS وجود دارند، قابل ارایه به سازمان های مختلف مانند سازمان زیباسازی، معاونت حمل و نقل و ترافیک، معاونت فرهنگی و ورزشی، سازمان پارک ها و دیگر سازمان ها است. تمامی المان های شهری از جمله سطل های زباله، مبلمان شهری، تابلوهای ترافیکی و هرآنچه که در شهر به صورت فیزیکی مشاهده می شود در این لایه های اطلاعاتی به ثبت رسیده است. چه پروژه های دیگری در حوزه مدیریت داده های مکانی اجرایی شده است؟ در این حوزه تاکنون پروژه های بسیار زیادی اجرایی شده که برخی از آنها در مرحله پشتیبانی، توسعه و ارتقاء قرار دارد. از جمله این پروژه ها می توان به پروژه سامانه موقعیت یاب خودروهای شهرداری کرج (AVL)، پروژه Web GIS شهر کرج، پروژه محله بندی، ناحیه بندی، پروژه پایگاه داده اطلاعات جغرافیایی، تهیه نقشه های موضوعی، پروژه نرم افزار خدمات شهر و پروژه نرم افزار شهر پویا شهروند پویا اشاره کرد. پروژه سامانه موقعیت یاب چه مزایایی دارد و روند اجرایی آن چگونه بوده است؟ از آنجا که قسمت عمده ای از تصمیمات اخذ شده توسط مدیران اجرایی به نوعی به اطلاعات مکانی و توصیفی ثابت و متحرک مرتبط می باشد و در واقع نحوه حرکت، سرعت و زمان حرکت متحرک جهت تصمیم گیری های به موقع و سریع مورد نیاز می باشد، لذا طراحی و اجرای سیستم مدرن جهت نمایش و کنترل این وسایل جهت تصمیم گیری سریع و برنامه ریزی مدرن ضروری می نماید. در این راستا، شهرداری کرج جهت پیاده سازی مدیریت الکترونیک ناوگان خودروهای خود اقدام به به تعریف پروژه پروژه سامانه موقعیت یاب خودروهای شهرداری کرج (AVL) نموده است. به کمک این سامانه امکان تعیین نزدیک ترین خودرو خدماتی جهت اعزام به محل خدمات مورد نظر و اعمال مدیریت و نظارت بر عملکرد خودروها وجود خواهد داشت. همچنین تعیین بهترین مسیر برای مسافران جهت جا به جایی در ایستگاه ها، تعیین بهترین مسیر برای خودروهای آتش نشانی جهت اعزام به محل حادثه، توزیع بهینه اتوبوس ها و تاکسی ها در سطح شهر جهت سرویس دهی به شهروندان، توزیع بهینه خودروهای خدمات موتوری در سطح شهر جهت سرویس دهی مناسب به پروژه ها، کنترل اتوبوس ها ، تاکسی ها، خودروهای سنگین خدمات موتوری و ... به منظور عدم ورود به منطقه ممنوعه و یا عدم خروج از منطقه تعریف شده از دیگر مزایای استفاده از سامانه موقعیت یاب خودوروها است. در واقع هدف اصلی از AVL (Automatic vehicle location) یا ردیابی ناوگان به صورت اتوماتیک، مدیریت وقایع و عملیات آتش نشانی و شهرداری است. چه تعداد از خودروهای شهرداری کرج تا کنون به این سامانه مجهز شده اند؟ قابل توجه اینکه، با تجهیز بیش از 56 خودرو در شهرداری کرج به سیستم اتوماتیک موقعیت یاب، پروژه پشتیبانی از این سیستم آغاز شده است. سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات به عنوان مجری پروژه ردیابی خودروها، با کمک مشاورین بیش از 56 خودرو را در مجموعه شهرداری به این سیستم مجهز کرد. خودرورهای انتخابی از مجموعه آتش نشانی، خدمات شهر و دیگر خودروهای خدمت رسان در شهرداری به صورت تصادفی و از تمامی مناطق انتخاب شدند تا نحوه ردگیری خودروها در تمامی مناطق ارزیابی شود. ضمنا شهرداری کرج در نظر دارد پس از فاز پایلوت پروژه ردیابی و مسیریابی خودروهای آتش نشانی ، در این مرحله پروژه ردیابی خودروهای مورد نظر کلیه سازمان های شهرداری را انجام دهد. علاوه بر این، همان طور که گفته شد، در پروژه سامانه Web GIS شهر کرج بیش از 142 لایه اطلاعاتی است که در 5 گروه طبقه بندی شده اند. این لایه ها شامل، لایه اسامی و طبقه بندی معابر، بانک ها، مراکز درمانی و داروخانه ها، عوارض مهم شهری( از قبیل ادارات، موسسات و ... )، ساختمان های شهر (کاربری طرح تفصیلی، کد نوسازی و ...) ، پیاده روها و مناطق 12 گانه می باشند و هر کدام دارای تعداد زیادی لایه فرعی هستند. اطلاعات موجود در لایه ها بر اساس تغییراتی که در شهر صورت می گیرد، به روز رسانی می شوند. از همه پروژه ها گفتیم، اما پروژه ای که این روزها بحث در باب آن حسابی داغ است و تقریبا شهروندان در تمامی مناطق تا حدودی با آن درگیر هستند، پروژه بزرگ ممیزی املاک شهر کرج است. در حال حاضر این پروژه در چه مرحله ای قرار دارد؟ از 12 منطقه شهر کرج، تا کنون 7 منطقه درگیر پروژه ممیزی شده اند. منطقه 5 که به عنوان منطقه پایلوت طرح انتخاب شده بود و سال گذشته ممیزی آن انجام گرفت. در سال جاری پروژه ممیزی ابتدا در منطقه 7 کلید خورد و پس از آن نیروهای ممیزی، برداشت اطلاعات املاک منطقه 6 را آغاز کردند. با اتمام کار برداشت اطلاعات در این 2 منطقه، پروژه در مناطق یک و 8 به طور همزمان آغاز شد. در حاضر نیروهای ممیزی در حال برداشت اطلاعات املاک مناطق 11، 9، 2 هستند و کار در بخش هایی از این مناطق تمام شده است. اجرای پروژه ممیزی چه کمکی به مدیریت شهری خواهد کرد؟ هدف از اجرای پروژه ممیزی املاک شهر کرج تهیه و گردآوری بانک اطلاعات جامع املاک و اراضی به منظور اجرای برنامه ریزی های کلان و بلند مدت شهری بوده است. لازم به ذکر است، بیش از 240 آیتم در جریان برداشت اطلاعات نیروهای ممیزی به ثبت می رسد. از این اطلاعات و داده ها به منظور بهبود شبکه حمل و نقل و ترافیک و اجرای طرح های ترافیکی در مناطق مختلف شهر، افزایش سرانه فضای سبز، افزایش سرانه های فرهنگی و ورزشی، پیاده سازی سیستم های الکترونیکی در شهرداری کرج به منظور رفاه حال شهروندان و کاهش مراجعات حضوری به شهرداری و مواردی از این دست استفاده خواهد شد.لذا همکاری صادقانه و صمیمانه شهروندان محترم با نیروهای ممیزی املاک شهر کرج، کمک شایان توجهی به سرعت بخشی روند اجرایی پروژه و صحت اطلاعات ارایه شده و ارتقاء سطح کیفی خدمات شهرداری کرج خواهد کرد. در پروژه ممیزی، اطلاعات کلیه زمین های بایر محصور و غیر محصور، کشاورزی، مسکونی، تجاری، باغات و ساختمان های اداری برداشت می شود. نیروهای ممیزی که به درب منازل مراجعه می کنند موظف به برداشت اطلاعات مشاعات شامل حیاط، پیلوت، پشت بام، آسانسور، طول اضلاع و بر ملک، انباری، خرپشته و تعداد و مساحت طبقات، مشخصات مندرج در سند، اطلاعات فردی مالک، هستند و ورود به حریم شخصی منازل نیز ممنوع است. برداشت اطلاعات در خصوص صنوف و فضاهای تجاری شامل اطلاعات شخصی مالک و بهره بردار، فیش های آب و برق و گاز، اطلاعات مندرج در سند در صورت وجود و اطلاعات پروانه کسب است. بازگشت |