صفحه اصلي > گفتگو > حال و روز تئاتر کرج خوب نیست
حال و روز تئاتر کرج خوب نیست16 تیر 1398. نويسنده: monshi |
یک کارشناس ادبیات نمایشی گفت: اولین مسئله تئاتر استان کمبود مخاطب نیستند بلکه بحث کیفیت ادبیات نمایشی و کمبود نمایشنامه و محتوای خوب است که حال روز تئاتر استان را اینگونه کرده است. هنرهای نمایشی در کشور ما سابقه ریشه داری دارد و تعزیه به عنوان شاخص ترین هنر نمایشی تاریخ ایران شناخته می شود. یکی از هنرهای شاخص نمایشی در ایران و دنیا تئاتر است که علی رغم وجود ظرفیت های بسیار در این هنر فاخر، حال و روز آن در کشور ما و به ویژه در استان البرز چندان خوب نیست. تئاتر در استان البرز به صورت جدی مخاطب مردمی ندارد و تنها قشر خاصی هستند که تولیدات این هنر برجسته را دنبال می کنند. بخشی از مشکلات مربوط به حوزه تئاتر در استان البرز، مربوط به مسائل ملی و فراگیر است و بخشی از مشکلات هم مربوط به چالش های داخل استان است. ایمان اردی زاده مسؤول دفتر هنرهای نمایشی استان البرز و از فعالین حوزه ادبیات نمایشی است که حرفهای زیادی برای گفتن در رابطه با تئاتر دارد.گفت و گوی فارس با این استاد هنرمند و کارشناس حوزه نمایش در ادامه از نظرتان میگذرد: فارس: به عنوان اولین سوال بفرمایید مشکل اصلی تئاتر استان کرج چیست؟ چرا این هنر در استان ما بیننده ای ندارد؟ ارادی زاده: واقعیت این است که اولین مسئله و مشکل تئاتر استان کمبود مخاطب نیستند بلکه بحث کیفیت ادبیات نمایشی و کمبود نمایشنامه و محتوای خوب است که حال روز تئاتر استان را اینگونه کرده است. این نمایشنامه است که یک اجرا یا یک تولید نمایشی را به مخاطب می رساند. فارس: مشکل نمایشنامه ها چیست؟ ارادی زاده: واقعیت جامعه باید در متن نمایشنامه منعکس شود که متاسفانه نمی شود یا کمتر دیده می شود. ما می بینیم که بچه های تئاتر سراغ متون نمایشی خارجی میروند و یا به سمت تئاتر طنز، آن هم نه طنز فاخر، بلکه مبتذل کشیده می شوند یا سراغ تئاترهای مذهبی مساله دار می روند که این ها همه بیراهه است چرا که برخی تئاترهای مذهبی با واقعیت فاصله دارند؛ قوی و محکم نیستند. در آثار مذهبی باید دقت شود چون مستقیما با اعتقادات مردم ارتباط دارد. فارس: چه فرایندی برای تولید آثار اجتماعی خوب در استان باید طی شود؟ ارادی زاده: در هنر تئاتر یکی بحث محتوا خیلی مهم است که باید درد و مساله جامعه را مطرح کند، و دیگر بحث زیر ساختی و سخت افزاری یک تئاتر است که باید به آن به طور دقیق پرداخت.تئاتر خوب باید به گونه ای باشد که بتواند اوضاع اجتماعی را نقد کند و مخاطب با دیدن آن بتواند به معضلات و آسیب های جامعه ی خود پی ببرد و در واقع تلنگری برای عموم مردم باشد. متاسفانه این اتفاق خیلی کم در تئاترهای ما دیده می شود. با توجه به اینکه مسائل و آسیب های اجتماعی در این استان خیلی زیاد است می شود به خوبی به آنها پرداخت. بخش دیگری که در تئاتر البرز داریم بحث زیر ساخت ها است. ما سالن خوب، پلاتو خوب و حداقل جایی که بشود یک گروه به راحتی و با کیفیت خوب تمرین و اجرا داشته باشند را نداریم. اکثر پلاتو های موجود استان در ادارات فرهنگی و هنری به لحاظ کیفی بسیار ضعیف هستند و صرفا برای تمرین جوابگو است نه اجرا. این معضل همیشه وجود داشته است؛ بچه های تئاتر البرز در کرج تمرین میکنند و برای اجرا به تهران می روند، چرا که امکانات سالن مهیا نیست،بحث نور و صدا و راحتی تماشاچی هنوز حل نشده است. فارس: وضعیت درآمد بچه های تئاتر چطور است؟ ارادی زاده: بالاخره تئاتر یک بخش اقتصادی هم دارد و باید چرخ اقتصاد هم بچرخد. باید کارگردان و یا بازیگر البرزی برایش بصرفد که تاتر کار کند و بخشی از این به دولت ربط دارد. واقعیت این است که نمی شود گفت اداره ارشاد و حوزه هنری کمک نمی کنند ،کمک کرده اند و می کنند. آن ها به اندازه بضاعتشان کمک و همراهی میکنند ولی باید گفت که الان یک تئاتر خوب هزینه اش بیست تا پنجاه میلیون است و این هزینه ها در واقع نه تنها در استان البرز بلکه در بسیاری از شهرستان ها و حتی در تهران به سختی قابل تامین است. حمایت از تئاتر در کشورهای دیگر برعهده شهرداریهاست، اما ما فقط یک اداره ارشاد و معاونت هنری داریم که یک بودجه مشخصی را برای تئاتر در نظر گرفته است و اگر غیر از بودجه مورد نظرشان باشند از پس آن بر نمی آیند در نتیجه تئاتر بیکیفیت می شود و به لحاظ ساختاری ضعیف دیده می شود. فارس: درخصوص تامین سالن پیشنهاد شما چیست ؟ ارادی زاده: ما در کرج زمین کم نداریم، جا و مکان کم نداریم. با یک نگاه کارشناسی با هزینه کم می شود سالن با کیفیتی ساخت. مثلا سالن حافظ بنیاد رودکی تهران تمام آن سالن با قطعات پر تابلو ساخته شده است. همان طور که میدانید بر پا کننده ی اصلی این اجراها و مراسمات فرهنگی و هنری مدیریت شهری است. مسئولین شهر چطور میشود یک سیرک را با تمام مشکلاتی و هزینه های بالایی که ممکن است داشته باشد می آورند ولی برای یک سالن تئاتر خوب و با کیفیت هزینه نمیکنند؟! فارس: آیا کاری هم برای آشنایی جوانان و نوجوانان و شناسایی علاقه مندان به این رشته هنری در استان انجام شده است؟ اردی زاده: در این سالهای اخیر حوزه هنری با ارتباطی که با آموزش و پرورش دارد تلاش کرده است با تئاتر دانش آموزی ارتباط بر قرار کند و کارهای خوبی هم خوب تولید شده است. سال 96 یک تفاهم نامه ای با آموزش و پرورش منعقد شد و اجازه داده شد که ما یک سری تئاتر استاندارد درقالب تئاتر دانش آموزی تولید کنیم و یک سری متون را در زمینه های مختلف با موضوعات روز جامعه انتخاب کردیم. ابتدا شورایی از مربیان آموزش و پرورش و هنرمندانی که دراین حوزه کار می کردند.تشکیل شد که نهایت در سال 96 این هم اندیشی آغاز شد و ثمره آن را یک سال بعد دیدیم.این نمایشها رتبه هایی در تئاتر دانش آموزی استان کسب کردند و برگزیده شدند و ما افتخار میکنیم که این کارها با نگاه حوزه ی هنری تولید شد. فارس: از ظرفیت مساجد هم در زمینه گسترش تئاتر استفاده شده است؟ ارادی زاده: در حال حاضر حوزه هنری در دفتر هنرهای نمایشی در دو بخش بیشتر تمرکز دارد یکی تئاتر مساجد است که با نوجوانان علاقه مند تمرین و کار می شود و یکی هم تئاتر دانش آموزی است که هم بخش کودک دارد و هم بخش نوجوان. درکنار اینها بحث آموزش را بصورت متمرکز درحوزه دنبال می کنیم. نوجوانان و علاقه مندان به تئاترمی توانند در حوزه هنری آموزش بینند این آموزش ها توسط جناب آقای تاج دولتی و خانم حسینی مدیریت می شود و در ایام تابستان هم طبق برنامه ادامه خواهد یافت. فارس: قدری بیشتر در رابطه با تئاتر مساجد توضیح دهید. ارادی زاده: تئاتر مساجد یک تئاتر نوپا است که نه دکور آنچنانی دارد و نه هیچگونه تجهیزاتی که نیاز به هزینه ای باشد. به لحاظ کارکرد ما یک سری از مساجد فعال را انتخاب میکنیم که قبلا کارهای فرهنگی خوبی داشته اند. با مساجد صحبت رایزنی میکنیم و از طریق کانون های فرهنگی، هیئات امنا و ... بچه های علاقه مند مسجد را پای تولید تئاتر می آوریم.در سال گذشته 8 کار در حوزه تاتر مساجد در مساجد نظرآباد، فردیس و رزکان تولید شد.در تئاتر مساجد هدف ما این نیست که بازیگر ، نویسنده و کارگردان حرفه ای از این تئاتر ها بیرون بیاوریم بلکه ما می خواهیم بچه هایی تربیت کنیم که کارکردهای تئاتر را به لحاظ فرهنگی و اجتماعی با توجه به دغدغه و مشکلات مردم و جامعه ی خود بشناسند. فارس: آیا اثر برجسته ای از ابتدای سال تا کنون در البرز تولید شده است؟ ارادی زاده: از ابتدای سال هنوز کار شاخصی ندیدم جز نمایشنامه خوانی «مسعود بیگلری» که بنظرم کار خوبی است. نمایشنامه «بر پهنه دریا مرو ژوک» یک کار گروتسک بسیار قوی است و به لحاظ فضای کاری است که به موضوعات امروز کشور مرتبط است . فارس: برای بهتر شدن حال و روز تئاتر شهر کرج چه باید کرد؟ ارادی زاده: به عقیده ی من تئاتر کرج نیاز به یک خانه تکانی دارد. یک نیروی جدید و یک خون تازه نیاز دارد.البته در استان جوانانی هستند که واقعا خوب و خلاقانه کار میکنند. مسعود بیگلری، محمد اسماعیل زاده ها، سینا شفیعی، علی بابایی و... که می توانند جهشی در فضای استان ایجاد کنند. بازگشت |