Logo

صفحه اصلي > گفتگو > بی ثباتی مدیریت و مدیران وارداتی مانع پیشرفت البرز شده است

بی ثباتی مدیریت و مدیران وارداتی مانع پیشرفت البرز شده است


18 خرداد 1399. نويسنده: monshi
بی ثباتی مدیریت و مدیران وارداتی مانع پیشرفت البرز شده است


نماینده مردم کرج، فردیس و آسارا با انتقاد از نبود ثبات مدیریتی در این استان گفت: مادامی که ما یک اکثریتی از مدیرانمان به سرعت بخواهد تغییر بکند و اغلب آن‌ها هم مدیران وارداتی باشند طبیعتا مانع بزرگی بر سر راه پیشرفت استان خواهد بود.

مهدی عسگری نماینده مردم کرج، فردیس و آسارا از جمله نمایندگان نسبتا جوان این دور از فعالیت مجلس به شمار می آید.کاندیدایی که بر خلاف برخی از رقبایش در کل استان البرز فقط یک ستاد تبلیغاتی داشت، حتی یک برگ پوستر چاپ نکرد و بدون وابستگی به هیچ حامی مالی با هزینه ناچیز شخصی وارد کارزار انتخابات شد و همان هزینه‌های ناچیز را هم به مردم اعلام کرد و قدم اول شفافیت را برداشت.
عسگری 44 ساله سابقه تدریس در دانشگاه، مشاور استاندار البرز بودن و ریاست اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان کرج را در کارنامه دارد. افرادی که با او از نزدیک کار کرده اند عسگری را فردی خلاق، پرتلاش و البته سخت‌گیر می دانند. گفت و گو با این نماینده مجلس را از نظر می‌گذرانیم.
فارس: برخی اعتقاد دارند نماینده مجلس باید فردی با تجربه و دارای سابقه طولانی کار اجرایی باشد و بر خلاف دولت که به نیروهای جوان نیاز دارد حضور جوانان در مجلس نتیجه مطلوبی ندارد. نظر شما چیست؟
عسگری: مجلس باید یک ترکیب متوازنی داشته باشد. همانطوری که مجلس نیاز به تخصص های مختلف دارد و این تخصص ها وقتی در کنار هم قرار می گیرند همدیگر راتکمیل می کنند، به لحاظ سن و سال هم باید اینگونه باشد. چون ما می‌خواهیم درباره همه اقشار و آحاد جامعه تصمیم بگیریم نیاز داریم ترکیب، یک پوشش مناسبی داشته باشد که مسائل همه نسل‌ها را بتواند به درستی ببیند و در مورد آن ها تصمیم بگیرد.
متوسط سنی مسؤولین ما حدود 60 سال است

فاصله متوسط سنی جامعه با متوسط سنی مسئولین خودش موضوعیت دارد. متوسط سنی جامعه ما حدود 31 سال است در حالی که متوسط سنی مسئولین ما حدود 59 سال تا قبل از این مجلس بوده است و این فاصله قدری زیاد است. این فاصله اگر از یک حدی زیاد شود تفاهم و درک متقابل از بین می رود. مسئله یک جامعه 30 ساله را یک بدنه مدیریتی 60 ساله دیرتر و دورتر می تواند چاره اندیشیکند.مبتنی بر روایتی که از حضرت امیرالمومنین (ع) داریم ما در ساخت تصمیم دو مرحله داریم: تصمیم سازی و تصمیم گیری. آنجایی که می‌خواهیم تصمیم بسازیم و گزینه ها و سناریوهایی متعددی طراحی کنیم فکر نسل جوان، خلاق‌تر، پویاتر، بی‌ملاحظه تر و شجاع تر است و او می تواند در طراحی سناریوها بهتر عمل کند.بعد برای اینکه این که این ایده و سناریو را به نتیجه نهایی برسانیم باید برویم سراغ با تجربه‌ها و افرادی که سرد و گرم روزگار را بیشتر چشیده اند. حضرت آقا هم در پیامی که برای آغاز به کار مجلس یازدهم صادر کردند در بخشی از بیانات خودشان فرمودند: «همکاری نمایندگان با یکدیگر، درهم‌تنیدگی تجربه‌ی مجرّبان با شور و حرارت جوانان و تازه‌واردان، مسابقه در عمل پاکیزه و نیکو و عدم مسابقه در احراز این یا آن جایگاه، و.... توصیه‌های دیگر اینجانب به شما نمایندگان ملّت است.»بنابراین ترکیب مجلس باید یک ترکیب متوازنی باشد و به نظرم اوایل 40 سالگی به بنده در این سن قرار دارم سن چندان جوانی هم برای نمایندگی مجلس محسوب نمی‌شود و این چهار دهه حاوی تجربه های علمی، پژوهشی و اجرائی بوده است.
فارس: عزل و نصب‌های حاشیه داری در استان اتفاق می افتد و یک بی ثباتی کاملا مشخصی در این حوزه وجود دارد. موضع شما در رابطه با این موارد چیست؟
عسگری: یکی از لوازم پیشرفت، داشتن ثبات مدیریتی است. باید در سیستم اداری ما شایسته سالاری در بدنه مدیریتی و شناخت مناسب مدیران نسبت به مسائل استان وجود داشته باشد. مادامی که ما یک اکثریتی از مدیرانمان به سرعت بخواهد تغییر بکند و این نوسانات بخواهد بیش از حد باشد و اغلب آن‌ها هم مدیران وارداتی باشند و آن تعلق خاطر و اشراف لازم را نسبت به لایه های مسائل استان نداشته باشند طبیعتا مانع بزرگی بر سر راه پیشرفت استان خواهد بود.
استان البرز از نبود ثبات مدیریتی و مدیران وارداتی صدمه خورده است

ما در سال های اخیر از این بابت به صراحت صدمه خورده ایم. انتصابات وقتی دچار تغییرات سریع می‌شود این بیشتر از اینکه به آن مدیری که تعویض می شود برگردد به کسانی مربوط می‌شود که هنگام انتصاب دقت و بررسی لازم را نکردند. ما ظرفیت‌های خوبی داخل استان داریم که با وجود این ظرفیت ها چه لزومی دارد که بخواهیم از جاهای دیگر مدیری بیاوریم. حالا در موارد خاصی ممکن است نیاز به مدیر خارج از استان هم باشد اما باید ارزش افزوده قابل توجهی در این موضوع وجود داشته باشد.
فارس: نظر شما در مورد پروژه انتقال آب کرج به تهران چیست؟ این پروژه با اعتراض جمعی از کارشناسان محیط زیست و اغلب دستگاه‌های اجرائی استان مواجه است و همچنان با اصرار آب منطقه ای تهران در حال اجرائی شدن است.
عسگری: یکی از اولویت‌هایی که در آینده نزدیک با آن مسئله خواهیم داشت و همین الان هم در برخی مناطق مشکل جدی داریم مشکل آب است. سطح متوسط آب‌های زیرزمینی ما در 20 سال اخیر که منتهی به سال 97 می شود یک متر کاهش داشته است که اگر زودتر برایش تدبیر نشود شاید دیگر فرصت جبران وجود نداشته باشیم.
یکی از بحث های مهم استان اختصاص حق آبه متناسب با نیازهای استان و سرعت رشد جمعیت استان در اثر افزایش جمعیت مهاجر است. ما دو سد مهم امیرکبیر و طالقان را در استان داریم که میزان برداشت استان تهران از این دو سد و حتی استان قزوین از سد طالقان بیشتر از البرز است.
نگاه ما به موضوع آب ملی است اما باید نیاز البرز را هم تامین کنند

نگاه ما به آب نگاه ملی است و ما نمی‌خواهیم آب را در یک محدوده جغرافیایی و محلی محصور بکنیم اما حرف ما این است که استان البرز هم جز ایران است و نیاز مبرم به آب دارد و حق مردم این حوزه هم از ذخایر استانی باید لحاظ شود. ما در این رابطه به وزیر نیرو تذکر کتبی دادیم تا در اختصاص حق آبه متناسب به استان در وضعیت فعلی تجدید نظر کنند.
کسی حق ندارد بدون ملاحظات زیست محیطی تصمیمی برای انتقال آب به تهران بگیرد

در بحث خط لوله ای انتقال آب هر تصمیمی گرفته می شود باید با یک نگاه جامعی همه مسائل زیست محیطی آن دیده شود و حفظ زیست بوم منطقه و جاده کرج- چالوس و رودخانه کرج یکی از اولویت هایی است که نباید نادیده گرفته شود و کسی نمی‌تواند بدون توجه به این اولویت تصمیمی را راجع به این مسئله بگیرد و به این زیست بوم بخواهد لطمه بزند. خط قرمز این طرح حیات رودخانه کرج و طبیعت همجوارش و حجم آب روخانه کرج برای تغذیه سفره های زیر زمینی است.
فارس: با این دولت در این یک سال چه باید کرد؟ می شود امیدوار بود که این مجلس بتواند قدری دولت را به تحرک بیشتری برای حق مشکلات مردم وادار کند؟
عسگری: ما نمی خواهیم دولت ستیزی کنیم. اولویت ما حل مسائل مردم است. دولت هرچقدر دراین مسیر همراه شود همراهی خواهیم کرد و هرچقدر هم از این مسیر دور بشود از ابزارهای مختلف نظارتی باید استفاده شود تا با سرعت و توان بیشتری به میدان بیاید و موثرتر عمل کند. با توجه به شرایطی که در کشور داریم و مسائل مختلف اقتصادی که داریم ما تحرک بیشتری در بدنه مدیریتی دولت نیاز داریم.
دولت سعی کند با خاطره خوشی دستگاه اجرائی را تحویل دهد

مجلس باید کمک کند شتاب حرکت در دولت افزایش پیدا کند و دولت هم تلاش کند در این سال آخر با یک خاطره خوشی دستگاه اجرائی را تحویل دهد و یک فرود مناسب و آرامی داشته باشد، دولت به جای پرداختن به حواشی با مجلس همراهی کند و این یکسال آخر را تبدیل به فرصتی برای حل مشکلات مردم کند.
فارس: شما بلافاصله بعد از انتخابات با کاندیداهای رقیب جلسه گذاشتید و در رابطه با اولیویت بندی مشکلات استان تبادل نظر کردید. یا مثلا اندیشکده ای را برای رصد مسائل استان تشکیل دادید. این ها حرکت جدیدی است. در این رابطه توضیح دهید.
عسگری: ما اگر دنبال این هستیم که مجلس به راس امور برگردد باید ببینیم چه رسالت هایی برای نماینده مجلس بیان شده و برای تحقق آن رسالت ها ما باید چه روش هایی را بکار ببریم.
نگاه ما به آب نگاه ملی است و ما نمی‌خواهیم آب را در یک محدوده جغرافیایی و محلی محصور بکنیم اما حرف ما این است که استان البرز هم جز ایران است و نیاز مبرم به آب دارد و حق مردم این حوزه هم از ذخایر استانی باید لحاظ شود.نقش نظارتی که یک نماینده مجلس دارد حتما نیاز به یک هیات های اندیشه ورز دارد که بتوانند بازوهای فکری باشند برای احصا مسائل، اولویت بندی آن ها و تدبیر و چاره اندیشی برای حلشان. چون حیطه موضوعاتی که یک نماینده در مجلس برای آن ها تصمیم گیری می کند بسیار متنوع و متکثر است وبرای پرداختن به همه این ها راهی نداریم جز اینکه به خرد جمعی و نیروهای تخصصی و گروه هایی که تولید فکر دارند و به اندیشکده ها و ظرفیت های استانی خودمان مراجعه کنیم.
اید برای رصد مسائل و مشکلات نگاه سیستمی داشته باشیم

یک بخشی از این ظرفیت هم کاندیداهایی هستند که در انتخابات خودشان رادر معرض رای مردم قرار دادند و حتما یک ایده ای داشتند و یک تیمی داشتند که ما می توانیم از این ظرفیت ها استفاده کنیم. انقدر حجم مسائل زیاد است که اگر بخواهیم به شکل جزئی‌نگر سراغ مسائل برویم هر چقدر هم تلاش کنیم باز حجم زیادی از مسائل باقی می ماند. بنابراین باید آن گلوگاه ها را پیدا کنیم تا جلوی ایجاد این مسائل جزئی گرفته شود و حجم بالایی از مشکلات رسیدگی شود. باید با یک نگاه سیستمی متغیرهایی که بیشترین تاثیر را در تغییر فضا دارند را شناسایی کنیم.دولت هم تلاش کند در این سال آخر با یک خاطره خوشی دستگاه اجرائی را تحویل دهد و یک فرود مناسب و آرامی داشته باشد، دولت به جای پرداختن به حواشی با مجلس همراهی کند و این یکسال آخر را تبدیل به فرصتی برای حل مشکلات مردم کند.پیشرفت کشور، نیازمند زیرساخت‌های متعددی است، اما به نظر می‌رسد مهمترین لازمه‌ی پیشرفت، تولید اندیشه‌ها و ایده‌های راهگشاست، ایده‌هایی که برای حل مسائل واقعیِ مردم، چاره‌اندیشی کنند و به روند تصمیم‌سازی مسئولین، یاری رسانند. ایده‌هایی که تبدیل به طرح و برنامه عملیاتی شوند.در دنیای امروز مراکزی که برای تحقق این هدف، فعالیت می‌کنند «اندیشکده» نامیده می‌شوند. این عنوان در ادبیات رایج ما، با عبارتی همچون «هیأت اندیشه‌ورز» و اتاق فکر قرابت مفهومی دارد. اندیشکده‌ها نقش بسیار مهمی در نحوه‌ی حکمرانی دولت‌ها دارند.
خردورزی نخبگانی حلقه مفقوده تصمیم‌گیری در حکمرانی ماست

اندیشکده، حلقه‌ی واسطی است میان نخبگان و اندیشمندان با سیاست‌ورزان و دولتمردان. اندیشکده محفلی است برای تصمیم‌سازیِ بهتر و حکیمانه‌تر. تنوع و پیچیدگی روزافزون مسائل اجتماعی، ضرورت افزایش دقت و اعتبار تصمیمات را دوچندان نموده‌است. نمونه‌هایی از تصمیم‌گیری‌های پر هزینه، توسط دولت و مجلس در سالیان اخیر پیش روی ماست؛ از تصویب بیست دقیقه‌ای برجام تا ماجرای بنزین.امروزه اندیشکده‌ها (Think Tanks) با هدف بهینه‌سازی فرآیند تصمیم‌سازی مورد توجه ویژه قرار گرفته‌اند. به بیان ساده، اندیشکده محلی است برای ساماندهیِ خِرد جمعی در جهت حل مسائل مردم.
در این راستا اندیشکده ای که ما ایجاد کرده ایم تحت عنوان«اندیشگاه رویش» با ایجاد کارگروه‌های مطالعاتی، تلاش خود را برای شناخت مسائل واقعی مردم و چاره اندیشی برای آنها، آغاز کرده است. امید داریم با همیاری نخبگان و استعدادهای جوان، بتوانیم گام مؤثری در این مسیر مهم برداریم.

فارس: شهرداری‌ها و شورای شهر برخی شهرهای کرج دچار برخی حاشیه های عجیبی هستند و نتیجه برخی کشمکش‌ها و اختلافات محروم شدن مردم از ابتدایی ترین حقوق شهروندی است. آیا فضای این شهرها را رصد می‌کنید؟

عسگری: عملکرد مسئولین و تمام اعضای شورای شهرها درسطح حوزه انتخابیه به دقت زیر نظراست. شورای شهر باید طبق قاعده و قانون حرکت کرده و از کنش‌های سیاسی و سلیقه ای پرهیز کنند تا امور شهر معطل نماند و مردم متضرر نشوند.
تنوع و پیچیدگی روزافزون مسائل اجتماعی، ضرورت افزایش دقت و اعتبار تصمیمات را دوچندان نموده‌است. نمونه‌هایی از تصمیم‌گیری‌های پر هزینه، توسط دولت و مجلس در سالیان اخیر پیش روی ماست؛ از تصویب بیست دقیقه‌ای برجام تا ماجرای بنزین.
ورود مسئولین دولتی هم در مسائل شهری باید به گونه‌ای باشد که به حل مسائل کمک کند، نه اینکه مشکلی بر مشکلات بیفزاید. اعضایی که از طرف شورای شهر در کمیته انطباق شرکت می‌کنند باید منافع مردم و شهر را در نظر داشته باشند و حافظ کیان شورای شهر باشند.
طی جلساتی مجزا مسائل اخیر پیش آمده‌ در این شهرها بررسی شد و در این جلسات تاکید کردم همه اعم از استانداری و فرمانداری و شورای شهر باید فارغ از سلایق، ملتزم به قانون باشند و اینطور نیست که هرکس ساز خودش را بزند و مردم معطل بمانند.
فارس: برای شما در مسیر خدمت به مردم آرزوی موفقیت داریم.
عسگری: من هم برای شما آرزوی موفقیت دارم.





بازگشت