4 خرداد 1402
شماره خبر: 285509

دخل و خرج نانوایان همخوانی ندارد حتی با آرد مجانی!

سپیدار‌آنلاین: گروه گزارش



رئیس اتحادیه نانوایان کرج گفت: اگر به نوعی بگوییم که آرد را مجانی دریافت می‌کنیم باز هم با لحاظ هزینه‌های اجاره بها، دستمزد کارگر و سایر فاکتورهای تولید که ‌در قیمت نان تأثیرگذار است نانوا دچار مشکل خواهد بود و متاسفانه در این خصوص تصمیمی گرفته نمی‌شود.
حجت‌الله نصیری گفت: افزایش هزینه‌های تولید برای نانوایان از سویی و عدم اعلام به موقع قیمت تمام شده نان از سوی دیگر در کنار مشکلات سهمیه‌ای شدن آرد کار تولید نان را برای نانوایان دشوار کرده است.نصیری افزود: ‌هزینه‌های تولید در نانوایی‌ها با توجه به تورم افزایش چند برابری پیدا کرده است از طرف دیگر قیمت تمام شده نان هم به موقع در سال اعلام نمی شود. در حالی که بهای آرد ثابت نگه داشته شده اما سایر هزینه‌ها برای تولید نان بالا رفته است.وی بیان کرد: از زمان طرح هدفمندسازی هوشمند فروش نان که تحت عنوان نانینو اجرا شده و در راستای شناور شدن سهمیه آرد و نان است، ۳۰ درصد کارمزد و کمک هزینه روزانه توسط دولت به نانوایی ‌ها پرداخت می‌شود. این مبلغ تنها ۳۰درصد از افزایش چند برابری هزینه‌های تحمیلی به یک واحد نانوایی را پوشش می‌دهد در حالی که باید پرسید یک نانوا مابقی هزینه‌های تولید را چگونه می‌تواند تامین کند؟وی ادامه داد: در بدترین شرایط راه حلی که برای جبران هزینه‌ها ممکن است به ذهن نانوا خطور کند گران فروشی است که آن هم با توجه به مشخص بودن قیمت نان در دستگاهای پوز هوشمند برای نانوا امکان پذیر نیست. احتمال دوم کم فروشی در نان است که با توجه به رصدهای بازرسی و جریمه‌های سنگین تعزیراتی این امر هم از نانوایان دور از ذهن خواهد بود.
نانوایان تحت فشار افزایش هزینه‌ها هستند
نصیری اظهار کرد: در حالی که دولت سال گذشته دستمزد کارگران را با ۵۷ درصد و امسال ۲۷ درصد افزایش اعلام کرد ولی قیمت مصوب نرخ نان برای سال ۱۴۰۰ است و از منطق قانون و عرف خیلی فاصله دارد در صورتی که نانوا بابت افزایش هزینه هایش تحت فشار قرار دارد.نصیری اظهار کرد: در قانون نظام صنفی آمده است اگر قیمت یکی از پارامترهای محصولی که توسط تولیدکننده تولید می‌شود، تغییر کرد باید قیمت گذاری جدید توسط مسئولین برابر آنالیز ارائه شده توسط اتحادیه و کارشناسان در نظر گرفته شود، اما متاسفانه بازرسین جهاد کشاورزی و سایر ارگان‌های نظارتی با در نظر گرفتن نرخ سال ۱۴۰۰ نانوایان را جریمه می‌کنند که این امر دور از انصاف است. اگر به نوعی بگوییم که آرد را مجانی دریافت می‌کنیم باز هم با لحاظ هزینه‌های اجاره بها، دستمزد کارگر و سایر فاکتورهای تولید که ‌در قیمت نان تأثیرگذار است نانوا دچار مشکل خواهد بود و متاسفانه در این خصوص تصمیمی گرفته نمی‌شود.رئیس اتحادیه نانوایان اظهار کرد: هیچ مدیریتی برای بررسی محاسبه هزینه‌های نانوایان نمی‌شود در حالی که هزینه‌های نانوایی هر سال افزایش پیدا می‌کند و کسی جوابگو نیست.
خمیرمایه ۶۰ هزار تومانی را باید از بازار سیاه کیلویی ۱۶۰ هزار تومان بخریم
وی ادامه داد: یکی از بزرگترین مشکلات نانوایان در حال حاضر تهیه خمیر مایه است. خمیر مایه موادی حیاتی در تولید نان محسوب می‌شود که بر روی کیفیت نان تاثیر بسیاری دارد. در حال حاضر این موضوع سراسری است و به مشکلات کارخانه‌های تولید کننده خمیرمایه در کشور مربوط است که باید پیگیری شود. در حال حاضر قیمت خمیر مایه در بازار آزاد به کیلویی ۱۶۰هزار تومان رسیده در حالی که خمیر مایه سهمیه‌ای به مبلغ ۶۰ هزار تومان تهیه می‌شود. نانوا برای تهیه نان مجبور به تهیه خمیرمایه از بازار آزاد شده و خود این امر یک ضرر و زحمت چند برابری را به نانوا تحمیل کرده است. از طرفی برای نانوا این سوال پیش می‌آید چرا خمیر مایه در بازار سیاه به وفور پیدا می‌شود و نظارتی بر آن توسط دستگاهای نظارتی نیست.وی با اشاره به پیگیری اتحادیه برای دریافت سهمیه بیشترخمیرمایه استان گفت: در این خصوص اقداماتی صورت گرفته و امیدواریم با پیگیری‌های اداری و نامه‌های دریافتی سهمیه استان از کارخانجات تولیدی تامین شود. با توجه به ضرورت استفاده از خمیرمایه در تولید نان، فراوانی و در دسترس بودن آن برای نانوایان ضروری است.رئیس اتحادیه نانوایان کرج اظهار کرد: سهمیه بندی آرد به صورت شناور هم یکی دیگر از مشکلات صنف نانوایی است. در شناور شدن سهمیه آرد، سهمیه براساس عملکرد ماهانه و تراکنش فروش نان ماه قبل نانوایان محاسبه می‌شود که در صورت فروش کمتر نان، سهمیه آرد نیز کم خواهد شد. یعنی هر چقدر نان بپزند بر اساس آن آرد می گیرند. در حالی که اگر نانوا به دلایلی نظیر تعطیلی و... آردش از قبل اضافه بیاید و آن را پخت کند سهمیه اش کم می‌شود چون می‌گویند نان زیاد پخت کرده است. در حالی که در ایام تعطیلات عید به دلیل مسافرت مردم نانوایی ها خلوت بودند و نان کمی پخت کردند و به این دلیل بازخواست و سهمیه آردشان کم شد در حالی که پس از تعطیلات صف های طولانی مردم در نانوایی ها ایجاد شد و مصرف و تقاضای نان بالا رفت.
گرایش خانوار به مصرف نان بیشتر شده است
وی ادامه داد: این موضوع تعادل در سیستم پخت نان و نانوایی را بر هم زده است در حالی که با توجه به تورم و حذف مواد غذایی از سبد خانوار، گرایش به مصرف نان بیشتر شده و نانوایی‌ها با سهمیه پخت محدود با صف طولانی از مردم مواجه می شوند.وی با اشاره به اینکه بر اساس طرح هوشمند، نانوایان حق فروش نان بدون کارت بانکی را ندارند، عنوان کرد: برای کسانی که کارت بانکی در اختیار ندارند یک کارت خرید نان به نانوایان داده شد، البته مشکلی که در این خصوص وجود دارد تهیه نان توسط اتباع است. این شهروندان چون کارت بانکی ندارند یا کارت را از صاحب‌کارشان می‌گیرند یا از سوپرمارکت‌هایی که از آنها خرید می‌کنند و چون مصرف نانشان بالاست کارت بانکی آنها تکراری محسوب شده و از این جهت نانوا متخلف شناخته می شود در حالی که نانوا قادر به شناسایی کارت تکراری نیست. نانوا ملزم شده بیش از سه بار از یک کارت استفاده نکند و بیشتر از حد متعارف نان به مشتری ندهد.
ضایعات نان کیلویی ۱۳ هزار تومان
وی با اشاره به موضوع ضایعات نان تاکید کرد: در حال حاضر ضایعات نان کیلویی ۱۳هزار تومان خریداری می شود بر این اساس دیده شده این افراد به عنوان مشتری معمولی ایستاده در صف، اقدام به خرید نان از چند نانوایی می کنند نان تازه پخت نانوایی را به تعداد خریداری نموده و سپس به عنوان ضایعات با واحد کیلو می فروشند. این موضوع جدی است که با توجه به اهمیت نان نیاز به پیگری دارد.

منبع ایسنا

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود