Logo

صفحه اصلي > گزارش > ایده های ناب؛ فرش قرمز زیر پای مدیریت شهری کرج

ایده های ناب؛ فرش قرمز زیر پای مدیریت شهری کرج


28 آبان 1392. نويسنده: monshi
ایده های ناب؛ فرش قرمز زیر پای مدیریت شهری کرج


ایده های ناب و بدیع شهروندان برای اداره بهتر شهرمان به مثابه فرش قرمزی زیر پای مدیریت شهری است تا مدیران با پلکانی از جنس ایده آل های شهروندان به سمت توسعه و پیشرفت قدم بردارند و در عمل شعار «شهر خوب را شهروند خوب می سازد» را محقق سازند؛ راه اندازی نخستین بانک ایده کرج گامی در این راستا است.
در جهان امروز که عصر ارتباطات و فناوری اطلاعات نام گرفته و قبل از دست جنباندن مدیران برای تحریر برنامه ها و اهداف روی تنِ رنجور کاغذ، غول اطلاعات از فضای مجازی سر بیرون می آورد و انبوهی از ایده های ناب و جذاب را روی برکه اندیشه شناور می سازد، اداره شهرها با روش های سنتی و بعضا ناکارآمد شدنی نیست و راه به جایی نمی برد. صرفِ انداختن بیل و کلنگ به جان شهر و زخمی کردن طرح ها و پروژه های عمرانی و خدماتی چیزی نیست که "شهروند سالاری" را تامین کند و لبخندی بر چهره شهروندان بنشاند؛ این واقعیتی است که شهرهای مترقی جهان درکش کرده و البته راه های پیشگیری از آن را به کار بسته اند؛ شهرهای بزرگ جهان امروزه خود را به سمت "شهر الکترونیک" هول می دهند و با دوری جستن از کارهای غیر ضروری، تمام انرژی خود را معطوف نظارت بر اجرای صحیح پروژه ها ساخته اند. شورای چهارم شهر کرج با نگاهی به گذشته، تاملی در جایگاه امروز و سیری در افق های آینده به سلسله تفکرات جدیدی برای مدیریت بهتر شهرمان دست یافته و قصد دارد تار و پود شهری پیشرفته توام با مشارکت تمامی آحاد جامعه را رج زند؛ انتخاب شهرداری بومی و پایبند به کار گروهی و خرد جمعی نخستین گام مهم برای تحقق اهداف بوده است. اخیرا نیز در راستای ارج نهادن به جایگاه شهروندان در خروجی مجموعه مدیریت شهری و بهره گیری از نظرات مثبت مردم و تشویق نخبگان جامعه به ایده پروری و نظردهی، از نخستین بانک ایده کرج رو نمایی شد، طرحی که اگر مورد استقبال مردم قرار گیرد و در طرف مقابل، ایده های شهروندان در کفه ترازوی تصمیم گیریها وزنی داشته باشد، می تواند نخستین سکانس از سناریو به صحنه کشاندن مردم برای اداره بهتر شهرمان کرج باشد.
نسخه ای برای درمان دردهای کرج
پسندیده است گاهی جای زدن یک جوالدوز به دیگران یک سوزن هم به خود بزنیم و جای غر زدن و انتقاد از زمین و زمان و بستن بد و بیراه به ریش مسئولان، خودمان را جای مدیران بگذاریم و بیندیشیم که برای دردهای کرج در حوزه های ترافیک، عمرانی، فرهنگی و اجتماعی، ورزشی و هنری، خدماتی و... چه نسخه ای می توان تجویز کرد؛ ابتدا حرف را در دهان خودمان مزمزه کنیم و اگر عاقلانه بود، آن را با مدیران شهری در میان بگذاریم و برای نیل به این مقصود چه فضایی بهتر از؛ «نخستین بانک ایده شهر کرج...» همچنین در طرف دیگر گود، آینه چون نقش تو بنمود راست - خود شکن آئینه شکستن خطاست...، بر مدیران نیز فرض است چنانچه ایده ای مطرح شد که هزینه کمتر، بهره وری بیشتر و ظرفیت اجرایی داشت، تخته پاک کنی به دست گیرند و ضمن پاک کردن روش های ناکارآمد گذشته، روش های نوین و علمی تر را در دستور کار قرار دهند.
ایده های نو و بدیع؛ فرصتی برای تحول
شهردار کرج که زیر مجموعه اش برای بهره گیری از ایده های نو و بدیع شهروندان پیش قدم شده، راه اندازی نخستین بانک ایده شهر کرج را فرصتی برای تحول می داند. علی ترکاشوند با تصریح بر اینکه ایده های نو می تواند تهدیدهای شهری را به فرصت های مثبت برای تحول کرج بدل سازد، خاطر نشان کرد: ایده های نو و جدید زمینه ساز شکل گیری افکار مثبت و کارآمدی در ذهن مدیران و مسئولان می شود که می تواند در نهایت به ایجاد ساختارهای نوین و بهینه ای که شهر به آن نیاز دارد، منتهی می شود. وی با بیان اینکه، راه اندازی بانک ایده اقدامی موثر برای ایجاد مشارکت شهروندان است، افزود: راه اندازی این پایگاه فرصتی مغتنم برای مدیریت شهری به منظور ایجاد تعامل و مشارکت فعال شهروندان در ارائه طرح های نوآورانه در حوزه های زیرمجموعه شهرداری است.
تبلور شهری زیبا با همکاری شهروندان
مدیر عامل سازمان فناوری اطلاعات ارتباطات شهرداری کرج ، هدف از راه اندازی این بانک را افزایش نشاط اجتماعی و استفاده از پتانسیل های موجود در شهر عنوان کرد. حمیدرضا محمدی ادامه داد: سازمان فناوری اطلاعات ارتباطات شهرداری کرج به عنوان نهاد پشتیبان فرآیندهای فناوری محور در شهرداری کرج اقدام به طراحی و راه اندازی
بازگشت