Logo

صفحه اصلي > گزارش > البرزی‌ها از برچسب‌های تبلیغاتی شکایت کنند و خسارت بگیرند

البرزی‌ها از برچسب‌های تبلیغاتی شکایت کنند و خسارت بگیرند


21 تیر 1393. نويسنده: monshi
البرزی‌ها از برچسب‌های تبلیغاتی شکایت کنند و خسارت بگیرند


شهروندان البرزی می‌توانند مطابق ماده ۹۲ قانون شهرداری‌ها، از نصب برچسب های تبلیغاتی بر در و دیوار منازل مسکونی خود شکایت و طلب خسارت کنند.
یکی از معضلات شهری در تمام استان های کشور، خسارت زدن برخی از صاحبان مشاغل به در و دیوار واحدهای مسکونی است که نه تنها با حقوق شهروندی مغایرت دارد بلکه چهره شهر را زشت و نازیبا کرده و شهروندان و شهرداری را متحمل هزینه هایی برای پاکسازی این تبلیغات می‌کند. آگهی های تخلیه چاه، تاکسی تلفنی و قالیشویی بیشترین آمار برچسب های تبلیغاتی نصب شده بر در و دیوار شهر را به خود اختصاص داده است. این برچسب ها با چسبندگی بسیار قوی، دیوار منازل و تاسیسات شهری را به اشغال خود درمی آورد.
هزینه‌های مردم برای پاکسازی برچسب ها
یکی از شهروندان کرجی ساکن خیابان انوشیروان در این باره می گوید: در و دیوار مجتمع مسکونی ما مملو از برچسب های تبلیغاتی است که بیشتر آنها به تخلیه چاه و لوله بازکنی ها مربوط می شود. چندین بار با مشارکت ساکنان مجتمع، هزینه هایی برای پاکسازی این آگهی ها پرداخت کرده ایم اما مجددا برچسب های جدید جایگزین می شود. وی می افزاید: قدرت چسبندگی این برچسب ها آنقدر بالا است که نمی توان با دست یا تیغ، آنها را پاک کرد و بارها هنگام پاکسازی، به در و دیوار آسیب و خسارت وارد شده است.
نصب هرگونه آگهی پیگرد ندارد!
شهروند دیگری که در خیابان کوکب گلشهر سکونت دارد اظهار می کند: یک متن هشدار دهنده روی دیوار مجتمع نصب کرده ایم که "نصب هرگونه تبلیغات، پیگرد قانونی دارد." اما این هشدار به هیچ وجه بازدارنده نیست و ما هر ماه هزینه هایی از محل صندوق مجتمع بابت پاکسازی تبلیغات متحمل می شویم. البته خودمان نیز می دانیم که از نظر قانونی، دستمان به جایی نمی رسد و امکان دریافت خسارت نداریم اما با این حدس و احتمال که شاید آگهی دهندگان دچار ترس و هراس شوند، چنین متنی را روی دیوار مجتمع نصب کردیم که فایده ای هم نداشت. وی تصریح می کند: به نظر من صاحبان مشاغل به خوبی می دانند که قانون محکمی برای ممانعت از چسباندن برچسب های تبلیغاتی روی در و دیوار منازل وجود ندارد و به همین علت بدون هراس از پیام هشدار ما، به کار زشت خود ادامه می دهند و چهره مجتمع مسکونی، کوچه، خیابان و شهر را نازیبا می کنند. این شهروند در پاسخ به اینکه آیا تا به حال برای شکایت از نصب برچسب های تبلیغاتی اقدام کرده اید، می گوید: چندبار به صاحبان مشاغلی که برچسب تبلیغاتی آنها روی دیوار مجتمع ما نصب شده بود تماس گرفتیم اما بسیاری از آنها به کلی از فضای حقوق شهروندی دور هستند و اصلا این چیزها را درک نمی کنند. البته نمی توان از برخی مشاغل انتظار داشت که فرهنگی با عنوان حقوق شهروندی را رعایت کنند چون نه آموزش خاصی از سوی اتحادیه یا نهاد مشخصی به آنها داده می شود و نه اینکه فضای کار و نوع فعالیتشان چنین زمینه ای را ایجاد می کند. متاسفانه بیشتر برچسب های تبلیغاتی هم متعلق به یک حرفه و شغل خاص است.
برچسب تبلیغاتی روی آیفون تصویری!
شهروند دیگری که ساکن بلوار هوشیار است با گلایه از محل هایی که صاحبان مشاغل برای نصب برچسب های تبلیغاتی انتخاب می کنند اظهار می دارد: یک روز صبح مشاهده کردم که دقیقا روی آیفون تصویری ما برچسب تبلیغاتی تخلیه چاه نصب شده است. البته در و دیوار و علمک گاز ما پر از برچسب های تبلیغاتی است و در طول این سال ها آنقدر زیاد شده است که حساسیت من را از بین برده است و تقریبا بی خیال شده ام اما نصب برچسب روی آیفون تصویری را نمی توانم درک کنم. مرد میانسالی که در خیابان شهید قلندری زندگی می کند نیز به خبرنگار تسنیم می گوید: چندسال قبل به شهرداری و شورای شهر کرج مراجعه کردم تا از مصوبات احتمالی آنها درباره برچسب های تبلیغاتی مطلع شوم چرا که شنیده بودم مدیریت شهری برخی شهرها مصوباتی در این باره دارند. اما به من گفتند در کرج تاکنون مصوبه ای در زمینه برچسب های تبلیغاتی که بر در ودیوار منازل و شهر چسبانده می شود، وضع نشده است.
سخنگوی شورای شهر: ورود می کنیم
داوود وحیدی سخنگوی شورای اسلامی شهر کرج معتقد است: نصب برچسب های تبلیغاتی اقدامی نادرست است و متاسفانه کمتر منزل یا مجتمع مسکونی را می توان یافت که روی در و دیوار آن نشانی از برچسب های تبلیغاتی نباشد. علت چنین معضلی را می توان اینگونه عنوان کرد که فرهنگ صحیح تبلیغات در جامعه و شهر ما نهادینه نشده است.
وی می افزاید: تنها عاملی که منازل زیبای شهروندان را خیلی زود خراب و نازیبا می کند همین برچسب های تبلیغاتی است که هیچ پشتوانه کارشناسی و قانونی ندارد و حتی مغایر قانون است. بررسی ها نشان می دهد که برخی از افراد که اقدام به تبلیغات از طریق نصب برچسب می کنند، هیچ مجوزی برای فعالیت ندارند. وحیدی در پاسخ به این سئوال که آیا شورای شهر کرج مانند برخی شهرهای دیگر مصوبه ای برای کاهش این معضل دارد؟ می گوید: خیر! ما مصوبه ای نداریم اما به نظر می رسد این دغدغه ابتدا باید در شهرداری کرج ایجاد شود و لایحه ای را به شورای شهر ارسال کند. ما هنوز چنین لایحه ای را از شهرداری دریافت نکرده ایم. سخنگوی شورای اسلامی شهر کرج ادامه می دهد: شهروندانی که برچسب های تبلیغاتی روی در و دیوار منازل آنها چسبانده شده است می توانند به مراجع قضایی مراجعه و اعلام شکایت کنند. من مطلع هستم که با برخی متخلفان برخورد قانونی شده است. پیشنهاد می‌کنم شهروندان کرجی از ظرفیت های موجود در قانون استفاده کنند و ما نیز به عنوان شورای شهر حتما این موضوع را در دستور کار قرار می‌دهیم تا ظرفیت های قانونی بیشتری در اختیار شهروندان و شهرداری باشد.
شهروندان می توانند خسارت بگیرند
در ماده 92 قانون شهرداری‌ها آمده است:"نوشتن هر نوع مطلبی یا الصاق هر نوشته‌ای بر روی دیوارهای شهر که مخالف مقررات انجمن شهر باشد ممنوع است مگر در محل‌هایی که‌ شهرداری برای نصب و الصاق اعلانات معین می‌کند و در این محل‌ها فقط باید به نصب و الصاق آگهی اکتفا کرد و نوشتن روی آن نیز ممنوع است‌. متخلف علاوه بر تأدیه خسارت مالکین به پرداخت جریمه محکوم خواهد شد." بنابراین نصب برچسب های تبلیغاتی روی تاسیسات شهری و مکان هایی که اصولا جای مناسبی برای تبلیغات نیست مطابق قانون شهرداری ها ممنوع است و متخلفان از این قانون باید نسبت به پرداخت خسارت وارده به منازل شهروندان و تاسیسات شهری اقدام کنند. با این حال هرچند شهروندان می توانند به خاطر نصب برچسب های تبلیغاتی شکایت کنند اما واقعیت این است که تعداد این آگهی ها و برچسب ها آنقدر زیاد است که نه تنها شهروندان وقت و فرصت کافی برای طرح تعداد زیادی شکایت ندارند بلکه نداشتن ضمانت اجرایی این قانون و مشخص نبودن نهادی که متولی رسیدگی به این نوع شکایت ها باشد، کار را پیچیده‌تر می‌کند. احتمالا به همین دلایل است که صاحبان مشاغل نیز هراسی از نصب برچسب های تبلیغاتی در مکان های عمومی و متعلق به مردم ندارند. گویا آنها به خوبی از ضعف های قانونی و نبود ضمانت اجرایی کافی در این زمینه آگاه هستند. تاکنون رقم دقیق و حتی تقریبی از میزان خسارت وارد شده بر شهر کرج به واسطه نصب برچسب های تبلیغاتی اعلام نشده است اما سازمان زیباسازی شهرداری تهران 3 سال قبل اعلام کرد فقط برای یک دوره پاکسازی 123 ناحیه شهرتهران از برچسب‌های تبلیغاتی حدود یک میلیارد تومان هزینه شده است. با توجه به برجای ماندن خسارت های میلیاردی، به نظر می رسد شهرداری و شورای شهر کرج باید مصوباتی برای مقابله با نصب برچسب های تبلیغاتی داشته باشند تا صاحبان مشاغلی که از این طریق اقدام به تبلیغات می‌کنند، از سایه و حاشیه امنیت خارج شوند و خود را در برابر قانون، شهروندان و مدیران شهری پاسخگو بدانند.





منبع:تسنیم
بازگشت