صفحه اصلي > گزارش > چهره کرج در معرض تاخت و تاز سودجویان تبلیغاتی
چهره کرج در معرض تاخت و تاز سودجویان تبلیغاتی11 بهمن 1393. نويسنده: monshi |
امروزه اهمیت سیمای شهری تا آنجاست که مجموعه های مستقل با نام سازمان های زیباسازی در شهرها راه اندازی شده، لیکن عده ای سودجو، بی توجه به این موضوع، همچنان با چسپاندن کاغذ و مخدوش کردن دیوارهای کلانشهری همچون کرج، گوی سبقت را از هم ربوده اند. اگرچه با گسترش دنیای رسانه ای وسیستم های مختلف تبلیغاتی این انتظار وجود دارد که تبلیغات به فراخور زمان تغییرشیوه دهد اما برخی حاضر نیستند روش قدیمی و نادرست چسپاندن کاغذ تبلیغاتی بر در و دیوارها را رها کنند. اواخرهر سال با زمزمه نزدیکی فصل بهار وعید نوروز، این کارگران سخت کوش خدمات شهری هستند که جور، خانه تکانی سیمای شهری را بردوش می کشند، اما دست برتر تبلیغات چی ها، تمام زحمت آنان را بیهوده می کند. مشتری یابی یا کسب سود آن هم با مخدوش کردن در و دیوارهای شهر کرج بدون رخصت ازاین وآن، ماهیت غلط روش قدیمی و بدوراز اخلاق مداری تبلیغات دیواری را بیشترآشکار می کند. تبلیغات برای شرکت های تخلیه چاه تا مراکز آموزشی و قالیشویی این روزها در و دیوارهای کرج را مخدوش و نارضایتی مردم را بیشتر کرده است. کمتر در و دیواری از تبلیغ درامان مانده لیکن،آنطور که شهروندان می گویند شکایت ها از این دست افراد و شرکت ها ، راه به جایی نبرده است. 'رضا یوسفی ' از مغازداران شهرک اوج کرج می گوید: بسیاری از مردم در هفته چند بار دیوارهای ورودی خانه های خود را می شویند تا شاید ازاین وضعیت خلاصی یابند اما غافل ازاینکه تبلیغات چی ها، تمیزی دوباره را فرصتی برای تبلیغ تازه می یابند. او گفت: برخی شرکت های خدماتی و آموزشی با بکارگیری تعدادی نوجوان و جوان شبانه در و دیوارها را تبلیغاتی می کنند. یوسفی بیان داشت: هیچ مرجع و دستگاهی تاکنون نتوانسته مانع این همه تبلیغات کاغذی شود. این شهروند افزود: تبلیغات کاغذی از چند جهت برای کشور، شهر و مردم خسارت بار است ، مخدوش کردن سیمای منازل و دیوارهای شهر، مصرف آب برای شستشوی دیوار و بکارگیری کارگران با هدف زدودن تبلیغات کاغذی همه و همه هزینه بر است. 'مهران عاطفی ' شهروند دیگرگفت: از مسوولان شهری انتظارمی رود مکان های ویژه تبلیغات برای شرکت ها در محله ها و مکان های عمومی اختصاص دهند. او افزود: اگرچه خدمات هریک از شرکت ها نیاز مردم است اما اطلاع رسانی و تبلیغات می تواند با شیوه های بهتر انجام شود. عاطفی ، همراهی و همکاری اصناف برای زیباسازی سیمای شهری را ضروری دانست وگفت: این واقعیت که شهرما ، خانه ماست باید به فرهنگ غالب در ذهن مردم تبدیل شود لیکن بسترها هم باید فراهم کرد. به گفته این شهروند، هنوز فرهنگ مشارکت عمومی برای پاکیزه نگه داشتن شهر محیط زیست در ذهن بسیاری از مردم ریشه دار نشده و برخی حتی از ریختن زباله ها در جداول و معابر هیچ احساس پشیمانی نمی کنند. عاطفی افزود: واقعیت این است هم مردم و هم مسوولان شهری به وظایف خود درقبال سیمای شهری و محیط زیست عمل نمی کنند و باید این تفکر در همه به وجود آید که خدشه وارد کردن به چهره شهر، نادیده گرفتن هویت عمومی خود است. 'الهام باقری'معاون فنی اجرایی سازمان زیباسازی شهرداری کرج در این زمینه گفت: کنترل و پیشگیری از تبلیغات کاغذی در سطح کلانشهرکرج نیازمند همکاری دستگاههای اجرایی و قضایی است. وی اظهار کرد: یکی از راه های کنترل تبلیغات کاغذی، قطع تلفن های ثابت و سیار شرکت های خدماتی است که این رویه درسال های اخیر اجرایی شده است. باقری بیان داشت: سازمان زیباسازی شهرداری کرج به مناطق دوازدهگانه این شهرداری اعلام کرده تا فهرست شرکت ها و مراکز متخلف تبلیغاتی را به این سازمان اعلام کنند. وی گفت: به رغم اینکه مکان های مختلف از جمله بلیبورد ، استند، فضای تبلیغاتی مختلف در سطح کرج فراوان است اما سودجویان ارزان ترین روش یعنی استفاده از کاغذ تبلغاتی بر روی دیوارها را انتخاب می کنند. معاون فنی اجرایی سازمان زیبا سازی شهرداری کرج بیان داشت: این رویه سبب آسیب به سیمای شهری شده و هزینه زیادی بر شهرداری و مردم تحمیل می کند. وی گفت: طبق قانون شهرداری می تواند پس از سه بار اخطار به شرکت ها ی متخلف ، شماره تلفن های آنها را از طریق مخابرات قطع کند اما این شیوه هم تاکنون کارساز نبوده است. باقری با بیان اینکه در این بخش با محدودیت قانونی مواجه هستیم ، افزود:با این حال سازمان زیبا سازی شهرداری بخشی از وقت و نیروی انسانی خود معطوف به پاکسازی دیوارها و امحاء تبلیغات غیر مجاز می کند. وی اظهار داشت: با توجه به نزدیک شدن به پایان سال، طرح ضربتی و جهادی برای پاکسازی دیوارها و امحاء تبلیغات غیرمجاز درکرج آغاز شده است. وی افزود: به تازگی با رنگ های مناسب بخشی از دیوارهای سطح شهر، رنگ آمیزی شده است. 'علی اصغر نصیری ' قائم مقام خدمات شهری شهرداری کرج گفت: مهم ترین گام برای زیباسازی سیمای شهری مشارکت مردم به ویژه شرکت های خدمات رسان است . وی اظهار داشت: هر چند بخشی از امکانات و نیروی انسانی شهرداری به زیباسازی و پاکسازی شهر از تبلیغات کاغذی اختصاص یافته اما برخی با تجاوز به حقوق عمومی مرتکتب تخلف دراین بخش می شوند. نصیری گفت : طبق بند 27 ماده قانون 55 شهرداری ها، تبلیغات کاغذی بر روی در و دیوار ها بدون مجوز قانونی، ممنوع است . وی ادامه داد: همچنین طبق بند پنج این قانون باید مکان های ویژه برای تبلیغات شرکت ها و مراکز مختلف در سطح شهرهاایجاد شود که شهرداری کرج هم دراین زمینه اقداماتی انجام داده است . وی با بیان اینکه اکنون امکانات و فضاهای متعددی برای تبلیغات در سطح شهر وجود دارد ،افزود: شهرداری کرج از ایده های جدید برای تغییر شیوه های تبلیغاتی یا بستر سازی برای تبلیغات استقبال می کند. با این حال کارشناسان معتقدند که برای کاهش تبلیغات کاغذی،دستگاه های اجرایی و قضایی با همکاری یکدیگر ضمن برخورد قاطع با متخلفان، فضاهای جدیدی برای این گونه تبلیغات به وجود آورند. بازگشت |