Logo

صفحه اصلي > گزارش > صف آرایی دغدغه های نمایندگان شورا درباره تیم داری شهرداری کرج

صف آرایی دغدغه های نمایندگان شورا درباره تیم داری شهرداری کرج


23 اردیبهشت 1394. نويسنده: monshi
صف آرایی دغدغه های نمایندگان شورا درباره تیم داری شهرداری کرج


خرید یا تاسیس تیم یا باشگاه ورزشی برای مجموعه مدیریت شهری کرج، موضوع داغ جلسه دیروز کمیسیون فرهنگی بود که موافقان و مخالفانی را داشت. با این همه در بررسی ابعاد این طرح، کمتر نماینده ای از اعضای پارلمان شهری با صراحت به مخالفت قطعی با آن پرداخت.
تیم سایپا در حالی از حضور در کرج اعلام نارضایتی کرده و انصراف داده که شهر دو میلیون نفری ایران کوچک به دلایل متعددی، مستعد و شایسته بهره مندی از یک تیم حرفه ای و قدرتمند در زمینه انواع رشته های ورزشی است. شاهد این ادعا نیز تعدد ورزشکاران و قهرمانان کرجی و البرزی در رشته های مختلف ملی و بین المللی است؛ از پهلوانان و قهرمانان قدیم در رشته باسابقه کشتی گرفته تا قهرمانان رشته های مختلف در رقابت های المپیک و پارالمپیک و مسابقات آسیایی و جهانی و ... سایپا می خواهد بار خود را از البرز ببندد و علت این خروج را کم توجهی مسئولان به ارائه وعده های گذشته و در عین حال نگاه قلک گونه برخی دستگاه ها و بخش ها به باشگاه فرهنگی ورزشی سایپا به عنوان یک باشگاه حرفه ای و نامدار در رشته های مختلف از جمله فوتبال و والیبال عنوان می کند. این در حالی است که مسئولان ورزش استان معتقدند، باشگاه فرهنگی ورزشی سایپا چنان که از نام آن بر می آید، عملکرد قابل قبولی در زمینه انجام فعالیت های فرهنگی و ورزشی در سطح استان نداشته و عملکرد این باشگاه به صرف برگزاری مسابقات و رقابت های ورزشی در شهر محدود شده است. تعیین اینکه به راستی کدام دیدگاه در خصوص حضور تیمی که نام البرز را در سطح کشور مطرح می کند، صحیح یا غلط است در این مقال نگنجیده و در حوزه بررسی کارشناسان و تحلیلگران ورزشی قرار می گیرد. اما زمزمه های خروج سایپا از البرز، حساسیت و غیرت اعضای کمیسیون فرهنگی ورزشی شورای شهر کرج را برای توجه بیشتر و تامین نیازهای ورزشی شهر بیش از گذشته برانگیخته و سبب شده است موضوع اختصاص یک تیم به مدیریت شهری و تقویت آن برای حضور در رقابت های ملی و حتی بین المللی در این پارلمان تصمیم گیر شهری از همیشه پررنگ تر شود. همین موضوع بیش از نیمی از وقت جلسه روز گذشته کمیسیون را به خود اختصاص داد و نمایندگان شورا در کمیسیون فرهنگی ورزشی، تاکید و اصرار خود برای انتخاب جایگزینی مناسب برای تیم سایپا که بتواند ضمن برآورده کردن اهداف کلان مدیریت شهری در عرصه ورزش، نام و آوازه این شهر را در کشور مطرح کند، عنوان کردند. در این خصوص نظرات و دیدگاه های مختلفی مطرح شد که از این جمله نظرات نماینده شورا در هیئت عالی سرمایه گذاری شهرداری کرج بود. وی این موضوع را بیشتر از زاویه اقتصادی مورد بررسی قرار داد و با اعلام اینکه با اصل خرید تیم یا احداث باشگاه مخالف نیستم، تاکید کرد: تیم داری اقدامی بسیار سخت و پیچیده است و بدون در نظر گرفتن همه حواشی و جوانب آن، نمی توان در این عرصه به موفقیت رسید. غفور قاسمپور با تاکید بر اینکه تمامی سود و ضررهای ناشی از این اقدام باید پیش از اجرا بررسی شود، اضافه کرد: در حال حاضر بخش قابل توجهی از تیم ها در حال واگذاری به بخش های خصوصی هستند و حرکت ورزش به این سمت می باشد. از این حیث نباید در موضوع خرید یا احداث تیم یا باشگاه با عجله و بدون برنامه حرکت کرد.
زیرساخت ها آماده نیست
وی به نبود زیرساخت های لازم در خصوص این اقدام شورای شهر و شهرداری کرج نیز اشاره کرد و افزود: خرید تیم تنها به موضوع خرید خلاصه نمی شود و باید زیرساخت های مورد نیاز آن را نیز تامین کرد که از این جمله برخورداری از حداقل یک زمین اختصاصی است که این امکان هم اکنون در شهر کرج موجود نیست. قاسمپور یادآور شد: حتی در شهر کرج هتلی مناسب برای اسکان تیم ها و باشگاه هایی که به این شهر سفر خواهند کرد، موجود نیست و این ها همه جزء زیرساخت هایی است که باید پیش از خرید تیم به آنها اندیشیده و به تامین موضوعات مورد نیاز بپردازیم تا بتوانیم امکان و درصد موفقیت در تیم داری یا تاسیس باشگاه را تا حد قابل توجهی افزایش دهیم.
تعیین هدف، گام نخست حرکت
رئیس مرکز پژوهش ها و مطالعات راهبردی شورای اسلامی شهر کرج نیز در این خصوص مطالبی را عنوان کرد و موضوع خرید تیم را بیشتر از جنبه هدف گرایی و برنامه ریزی مورد سنجش قرار داد.
مجید کاویانی خرید یا تاسیس تیم یا باشگاهی برای شهرداری و شورای اسلامی شهر را نیازمند انجام کار کارشناسی و بررسی تمامی ابعاد آن دانست و تصریح کرد: باید در وهله نخست هدف مجموعه مدیریت شهری را از انجام چنین اقدامی مورد بررسی قرار داده و بر اساس آن به خریداری تیم یا ایجاد باشگاه اقدام کنیم. وی بیان داشت: برای مثال اگر هدف ما از انجام چنین کاری، تقویت برندسازی شهری با استفاده از امکانات و دارایی های یک تیم ورزشی از جمله فوتبال، به عنوان یک رشته ورزشی تاثیرگذار باشد، باید تمامی ابعاد و کیفیت تیم مورد نظر را مورد بررسی قرار دهیم.
کاویانی از موارد مورد بررسی را میزان طرفداران آن تیم، مقدار هزینه ها، قدرت تاثیرگذاری و نظایر آن اعلام کرد و ادامه داد: خرید بی محابای یک تیم یا تاسیس باشگاهی به نام مدیریت شهری، بدون سنجش و بررسی تمامی جوانب و موضوعات مربوطه اقدامی است که ممکن است مانند برخی دیگر از کلانشهرها ما را نه تنها تقویت کرده، که به تضعیف جایگاه و عدم نیل به اهداف مد نظر بیانجامد.
امکان اداره "مقاومت بسیج" با یک دهم هزینه های رایج
در عین حال رئیس کمیسیون فرهنگی، ورزشی و بانوان پارلمان تصمیم گیر شهری به همراه عضو اسبق تیم ملی والیبال از موافقان و مدافعان جدی طرح خرید یا اختصاص تیمی به مدیریت شهری کرج بودند که مهمترین علت آن را وجود تیمی به نام «مقاومت بسیج» در شهر با برخورداری از ظرفیت های بسیار آن در عین اندک بودن هزینه های مورد نیاز برای اداره آن می دانستند. سعید فیروزگاه؛ رئیس کمیسیون فرهنگی، با بیان اینکه امکان خرید و تامین تیم مقاومت بسیج با اختصاص مبلغ اندکی برای مدیریت شهری کرج میسر است، اظهار داشت: امکان جذب سرباز قهرمان در این تیم، هزینه های مربوط به خرید بازیکن و نظایر آن را تا حد بسیار زیادی کاهش داده و سبب می شود با هزینه ای اندک، به اهداف مد نظر مدیریت شهری در زمینه برخورداری از یک تیم، دست یابیم. وی خروج تیم سایپا از استان البرز را مایه تاسف برای ورزش شهر ارزیابی کرد و بیان داشت: هزینه های تامین و نگهداری تیمی به بزرگی سایپا بسیار زیاد است؛ حال آنکه تامین تیمی همچون مقاومت بسیج به دلیل امکاناتی که در اختیار دارد و نیز با توجه به امکان حضور سربازانی که علاقمند به شرکت در این تیم هستند، به صرف هزینه بالایی نیازمند نیست.
هیچ تبلیغی اندازه قهرمانی در رقابت های ورزشی موثر نیست
بهنام محمودی، دیگر عضو شورا نیز با تایید گفته های ریاست کمیسیون، به دفاع قاطع از خرید این تیم و اختصاص آن به مدیریت شهری پرداخت و اظهار داشت: با این اقدام می توانیم با حداقل هزینه، بیشترین میزان سود را به شهر تزریق کنیم. این سود می تواند در حوزه تبلیغات و برندسازی شهری بوده یا شامل تقویت و ارتقای فضاهای ورزشی و شناسایی استعدادها و توانمندی های موجود باشد. وی تصریح کرد: هر میزان تبلیغات و اطلاع رسانی به اندازه قهرمانی یا شرکت یک تیم ورزشی در رقابتی مهم تاثیرگذار نیست و نباید از ظرفیت تیم مقاومت بسیج به عنوان یک امکان بسیار مناسب و کم هزینه در شهر غافل بمانیم.
تقلیل هزینه های خرید تیم مقاومت به یک دهم
محمودی تصریح کرد: با یک دهم هزینه های مربوط به اداره یک تیم، قادر به تامین خرید و نیازهای تیم مقاومت بسیج خواهیم بود. عضو شورای اسلامی شهر کرج با یادآوری اینکه بسیاری از سربازان برای شرکت در تیم های مختلف ورزشی در دوران سربازی خود تلاش می کنند و مقاومت بسیج این امکان را در اختیار آنان خواهد گذشت که ضمن گذر دوران مقدس سربازی، به فعالیت بدنی و انجام تحرکات ورزشی بپردازند. این سربازان بدون هزینه در تیم بازی خواهند کرد و همین امر هزینه های مربوط به خرید بازیکن و نظایر آن را تا حد بسیار زیادی کاهش می دهد که از این منظر خرید و اختصاص تیم مقاومت به مدیریت شهری، نفع قابل توجهی برای ما به همراه دارد. وی با یادآوری اینکه بسیاری افراد علل مخالفت خود با تیم داری را در شکست برخی کلانشهرها با این اقدام مطرح می کنند، حال آنکه شهرهای کوچکی در کشور حضور دارند که حتی دارای دو تیم بوده و به خوبی از عهده نگهداری و تامین آن بر می آیند، تصریح کرد: نباید با تکیه بر این شواهد اندک، از اصل موضوع غفلت کرده و کلانشهرهای ناموفق را به عنوان الگوی تصمیم گیری در نظر بگیریم. بازیکن اسبق تیم ملی والیبال کشور، سوء مدیریت و زیاده خواهی ها در تیم داری را از عوامل عدم موفقیت برخی کلانشهرها در انجام این مهم دانست و اذعان داشت: آنچه در سال های گذشته روی داده است نیز نباید مانع از اجرای طرح جدید و اقدامی تازه در این خصوص باشد. وی البته با خرید تیمی برای یک رشته ورزشی مخالفت کرد و بیان داشت: معتقدم باید در 10 رشته ورزشی تیم تشکیل داده و فعال شویم. در پایان بیان این دیدگاه ها و ارائه نظرات مختلفی که از سوی اعضای حاضر در جلسه مطرح شد، بررسی بیشتر موضوعات مربوط به طرح با دستور رئیس کمیسیون به معاون فرهنگی، ورزشی شهرداری کرج محول شد تا ظرف مدت تعیین شده نتایج بررسی های کارشناسی را به کمیسیون ارائه دهد.
بازگشت