صفحه اصلي > گزارش > مشکلات پروژه همت تمامی ندارد
مشکلات پروژه همت تمامی ندارد10 شهریور 1394. نويسنده: monshi |
استان البرز در مجموع نیم درصد از کل راههای کشور را در خود جای داده ولی نزدیک به یک پنجم بار ترافیکی آن را به دوش میکشد. طی چند سال گذشته با افزایش جمعیت و تعداد خودروهای عبوری از محورهای استان، البرزنشینان به ویژه کرجیها ناچار به تحمل ترافیکی شدهاند که بخش زیادی از آن به خودروهای آنها مربوط نمیشود. از میان محورهای پرتردد البرز، محور تهران – کرج به نسبت بقیه در وضعیت وخیمتری دارد. روزانه بیش از 300 هزار خودرو از این محور عبور میکند و دود این تردد به چشم شهروندانی میرود که ناچارند بخش زیادی از دقایق عمرشان را در کلاف ترافیکی که به آنها تحمیل شده تلف کنند. از اواخر دهه 70 که کرج گامهای نخستین خود را برای تبدیل شدن به کلانشهری بیسر و ته برداشت، بحثهایی برای حل مشکلات ترافیکی این شهرستان مطرح شد. طرحها و بحثهایی که تا استانی شدن البرز هم ادامه یافت ولی هیچ کدام عملی نشد. از همان سالها بحث دو طبقه شدن آزادراه تهران – کرج، شش خطه و 10 خطه شدن این آزادراه، مسیر زیرزمینی و... بارها مطرح شد اما در نهایت بعد از گذشت دو دهه اجرای پروژه ادامه اتوبان همت، نقطه امید شهروندانی شد که از ترافیک تحمیلی به ستوه آمده بودند. این پروژه یکی از طرحهایی بود که کورسوی امیدی دردل البرزنشینان ایجاد کرد و به آنها رهایی از کلاف سر در گم ترافیک تهران – کرج را نوید داد. اتصال اتوبان شهید همت به کرج پروژهای بسیار مهم و حیاتی است به طوریکه مسئولان از آن به عنوان پروژهای ملی یاد میکنند. اما علیرغم این نگاه ویژه، به دلیل برخی مشکلات تکمیل این پروژه به کندی پیش میرود. وجود 130 پلاک بدون سند در مسیر پروژه افشين پيرنون، مدیر ساخت و توسعه راه های استان البرز گفت: مسئولیت ساخت این بزرگراه به عهده شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور است و اداره کل راه و شهرسازی استان دخالتی دراجرای این پروژه ندارد . وی افزود: بزرگراه همت از پروژه هایی است که از بعد استانی فراتر رفته و جنبه ملی دارد. پیرنون اضافه خاطرنشان كرد:با تکمیل این پروژه بدون شک حجم زیادی از ترافیک ورودی به کرج کاهش مییابد و قفل ترافیکی این شهرستان به خصوص در ساعات اولیه صبح و اواخر عصر باز میشود. این مسئول ادامه داد: این پروژه با مشکلات زیادی مواجه است که وجود معارضین تنها بخشی ازآنها است. وی گفت: درمسیر ساخت این پروژه(محدوده شهرک المهدی ) 130 پلاک وجود دارد که فاقد سند مالکیت هستند و همین تملک آنها را با مشکل مواجه کرده است . وی يادآورشد: دولت تا کنون برای تملک واحدهای سندداری که در مسیر این پروژه قرارگرفتهاند با مشکل مواجه بود وحالا تملک واحدهای مسکونی بدون سند نیز به مشکلات اضافه شده است. مدیرساخت و توسعه راه های استان البرزگفت: هنوز راه کارقانونی برای تملک واحدهای بدون سند در مسیر این پروژه اتخاذ نشده است. پروژه همت معارض دولتی هم دارد وی درادامه با اشاره به نارضایتی اغلب مالکان درخصوص قیمت گذاری واحدهای سنددار يادآورشد: هرچند برای قیمت گذاری واحدهای مسکونی که در مسیرساخت این پروژه قرار گرفتهاند از نظر چند کارشناس دادگستری استفاده میشود ولی مالکان اغلب به قیمتگذاری نهایی رضایت نمیدهند و پول بیشتری مطالبه میکنند. پیرنون افزود: معارضان این پروژه تنها مردم نیستند بلکه درمسیرساخت این بزرگراه معارضین مختلفی وجود دارد که باید رضایت آنها را نیز جلب کرد. وی اظهار كرد: در مسیر این پروژه پادگانهای نظامی،خطوط فوق توزیع برق استان، راه های ارتباطی پدافندهای هوایی، اراضی ملی و... قرار گرفته است. وی ادامه داد: برای پیشبرد ساخت این بزرگراه باید با همه دستگاههای معارض دراین مسیر جلسه برگزار کرد تا بتوان با جلب رضایت آنها بخشی از پروژه را پیش برد . سال گذشته بودجهای برای همت اختصاص نیافت وی کمبود اعتبار را از دیگر مشکلات این پروژه دانست و گفت: سال گذشته برای تکمیل این پروژه عملا هیچ بودجه تخصیص نیافت و هرچه هزینه شد آورده پیمانکار بود . پیرنون اضافه كرد: امسال هم با رایزنیها و تلاشهای صورت گرفته در مجموع 70 میلیارد تومان برای این پروژه در نظرگرفته شده که مشخص نیست تا آخر سال چه مقدار ازآن تخصیص یابد. وی ادامه داد: مسئولان وزارت راه و شهرسازی طی بازدیدهایی که از این پروژه داشتند قول تخصیص حداکثری این اعتبار را دادند. پنج ونيم کیلومتراز بزرگراه زیربار ترافیک رفته است این مسئول تغییر مسیر بخشی از این بزرگراه را یکی دیگر از دلایل کندی پیشرفت فیزیکی این پروژه دانست و يادآورشد: تا چندی پیش قرار بود بخشی از مسیر این بزرگراه به میدان امام حسین (ع) کرج متصل شود که این کار نتیجهای جز قفل ترافیکی در این محدوده را درپی نداشت. معاون راه سازی اداره کل راه و شهرسازی استان البرز گفت: با بررسیهای انجام شده و برای جلوگیری از وقوع این مشکل بناشد مسیر پیش بینی شده در امتداد کمربند شمالی کرج ادامه یابد و به محدوده حصار وارد شود. پیرنون ادامه داد: تا کنون 5/5 کیلومتر از این بزرگراه تا محدوده گرمدره تکمیل و زیربار ترافیک رفته و 70 درصد از سه کیلومتری که قرار است به جهان نما متصل شود نیز به اتمام رسیده است. شش کیلومتر آخر همت 10 درصد پیشرفت داشته است وی گفت: علاوه براین، شش کیلومتر آخر این پروژه نیز به دلیل مشکلاتی که به بخشی از آن اشاره شد تا کنون 10 درصد پیشرفت فیزیکی داشته است. همت صرفا یک پروژه استانی نیست حميد طهايي، استاندارالبرز نیزگفت: تکمیل این پروژه نقش به سزایی درکاهش ترافیک محور کرج- تهران دارد و باعث میشود زمان سفر ازتهران به کرج به 30 دقیقه برسد. وي افزود: برای تکمیل این پروژه امسال اعتبارات ویژهای درنظرگرفته شده که امید است طبق زمان بندی و به طور کامل تخصیص یابد. طهايي خاطرنشان كرد: با توجه به برخی مشکلات مانند وجود معارضین و محدودیتهای مالی تکمیل این پروژه آسان نیست ولی همه مسئولان باید تلاش کنند تا قطعههای دوم و سوم این پروژه هرچه زودتر بهرهبرداری و زیر بارترافیک برود. وی ادامه داد: این پروژه تنها به البرزنشینان مربوط نمیشود و به نوعی پروژهای ملی محسوب میشود بنابراین مسئولان نیز باید به آن نگاه ملی داشته باشند و فراهم آوردن شرایط مناسب برای تکمیل آن را در اولویت قرار دهند. بودجه تخصیص یافته به پروژه همت کافی نیست عزیزاکبریان، نماینده مردم کرج درمجلس شورای اسلامی نيز اظهار كرد: ترافیک سنگین آزاد راه تهران – کرج یکی از معضلات و مشکلات مردم تهران و کرج شده است. وی افزود: تعداد زیادی از البرزنشینان هرروزه به تهران سفر میکنند و برای رفت وآمد ناچارند ساعتها ترافیک محور تهران – کرج را تحمل کنند. اکبریان خاطرنشان كرد: در ساعات اولیه روز، در باند غرب به شرق و در هنگام غروب در باند شرق به غرب آزادراه تهران – کرج شاهد بار سنگین ترافیک هستیم و همین مسئله باعث شده تا چندین طرح برای مهار ترافیک این محور در دستور کار مسئولان قرار بگیرد. وی ادامه داد: امتداد بزرگراه همت تا کرج که فاز نخست آن به بهرهبرداری رسیده است یکی از این طرحها بوده است. نماینده مردم کرج در مجلس شورای اسلامی اظهار كرد: در حال حاضر برای احداث و بهرهبرداری فاز دوم این طرح شاهد فعالیتهای مستمری از سوی مدیران و مسئولان استان تهران و البرز هستیم. وی ادامه می د: بدون شک بودجهای که برای کل پروژه در نظر گرفته شده است نمیتواند پروژه را به طور کامل به سرانجام برساند و برای اتمام پروژه نیازمند تخصیص اعتبارات جدید هستیم. بازگشت |