صفحه اصلي > گزارش > خرید اقساطی خودرو؛ سود یا ضرر
خرید اقساطی خودرو؛ سود یا ضرر12 دی 1394. نويسنده: monshi |
b]وام 25 میلیون تومانی خرید خودرو حال و هوای بازار اتومبیلهای داخلی را بعد از دورهای رکود متحول کرد. تحولی که برای برخی خوشایند و برای بسیاری ناخوشایند بود. [/b] طرح خرید اقساطی خودرو طرحی بود که پس از کمپین «نه به خرید خودروهای ایرانی» اجرایی شد. اجرای این طرح باعث شد درکمتر از دوهفته بیش از 130 هزار خودرو که سالها در پارکینگهای خودروفروشان ایرانی خاک میخورد به فروش برسد. خودروهایی که معلوم نیست کی به دست خریداران برسند... [b]برای بسیاری از مردم پس انداز 25 میلیون تومان کارسادهای نیست[/b] علی محبی، یکی از شهروندان کرجی که از طرح فروش اقساطی خودرو استقبال کرده و برای خرید خودرو اقدام کرده است، به خبرنگار ایسنا گفت: واقعیت این است درشرایط فعلی، درآمدهای درصد قابل توجهی ازمردم به قدری نیست که بتوانند پول پس انداز کنند. وی افزود: بیش از70درصد جامعه ما را اقشار متوسط به پایین تشکیل میدهند، یعنی کسانی که به زحمت از پس مخارج و هزینههای روزمره خود برمیآیند. این شهروند کرجی خاطرنشان کرد: بدون شک برای این افراد پس انداز 25 میلیونی برای خرید خودرو کار سادهای نیست. وی ادامه داد: نرخ سود تسهیلات خرید خودرو که از طریق بانکها در اختیار مردم قرار میگیرد، به قدری بالاست که کمتر کسی میتواند برای دریافت وام خودرو اقدام کند. وی یادآورشد: طرحی که اخیرا برای خرید خودرو اجرا شد، شرایط ماشین دارشدن کسانی را فراهم کردکه رانندگی با خودروی شخصی را جزو اهداف بلند مدت زندگی خود قرارداده بودند. محبی اظهار کرد: با این طرح تعداد زیادی از متقاضیان خرید خودرو توانستند با چهار یا پنج میلیون تومان صاحب خودرو شوند. وی اضافه کرد: از آنجا که نرخ سود وامی که در این طرح برای خرید خودرو به متقاضیان داده شده، پایین است، مردم به راحتی میتوانند وامی را که دریافت کردهاند، در بازه زمانی چهار ساله پس بدهند. طرح فروش اقساطی خودرو به سود مردم نبود یکی از مخالفان طرح فروش اقساطی خودرو نیز به گفت: این طرح به هیچ وجه به نفع مردم نبود و فقط جیب خودروسازان را پر کرد. سینا کرمی ادامه داد: بانک مرکزی با ارائه تسهیلات خرید خودرو صرفا زمینه رونق بازار فروش دو خودروساز بزرگ کشور را فراهم کرد. وی اضافه کرد: قرار بود مدت زمان پرداخت تسهیلات دریافتی برای خرید خودرو هفت ساله باشد که درنهایت به چهار سال تقلیل یافت. این شهروند کرجی یادآورشد: علاوه بر این قرار نبود اجرای این طرح درکمتر از یک هفته متوقف شود. وی افزود: با اجرای این طرح خودروسازان توانستند، خودروهایی را که چند سال در انبارهایشان مانده بود، به فروش برسانند. کرمی گفت: تعداد زیادی از این خودروها به دلیل رکود بازار، بیش از دو سال در انبار و پارکینگ خودروسازان مانده بودند و همین موضوع باعث استهلاک بسیاری از قطعات آنها از جمله لاستیک شده است. وی اضافه کرد: اگر وضعیت کسانی را که از این طرح استقبال کردهاند، بررسی کنیم متوجه میشویم که بیشتر نمایشگاه داران و کسانی که وضع مالی خوبی دارند متقاضی این طرح بودهاند. کرمی ادامه داد: اکثر کسانی که از این طرح استقبال کردهاند خودروی شخصی دارند و میخواهند بعد از مدتی خودرویی را که خریداری کردهاند، با قیمت خوب به فروش برسانند و از این طریق 25 میلیون تومان پول نقد گیرشان بیاید. وی گفت: برخی از مردم برای ثبت نام در این طرح خودروی قدیمی خود را فروختند تا بتوانند با پول آن برای خرید خودروی نو اقدام کنند اما این طرح در یک هفته به اتمام رسید. این شهروند کرجی تصریح کرد: حالا تکلیف این افراد چیست که هم خودروی قدیمی شان از دستشان رفته و هم نمیتوانند خودروی نو داشته باشند؟ [b] خرید و فروش در بازار اتومبیل به صفر رسید[/b] یکی از فعالان صنف نمایشگاهداران اتومبیل کرج نیز گفت: با اجرای این طرح، رکود حاکم بر وضعیت این صنف بیشتر شده است. محمد کلامی ادامه داد: شرکتهای بزرگ خودروسازی با این طرح در عرض چند روز بیش از 110 هزار خودرو را به فروش رساندند و میلیاردها تومان سود نصیب خود کردند. وی اضافه کرد: با اجرای این طرح خرید و فروش در بازار اتومبیل به صفر رسیده و وضعیت فعالان این صنف بدتر شده است. وی گفت: بسیاری از کسانی که در این طرح ثبت نام کردهاند تا زمانی که خودروی نو خود را تحویل نگیرند، خودرو قدیمی خود را به فروش نمیرسانند به همین دلیل باید منتظر باشیم تا زمان تحویل خودروهای جدید برسد تا شاید وضعیت فعالان صنف نمایشگاهداران اتومبیل قدری بهتر شود. [b]اجرای طرح خرید اقساطی خودرو مشکلات ساختاری دارد[/b] مرتضی کریمی، عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی و کارشناس ارشد مسائل خودرو نیز گفت: اعطای وام با اعتبار ۲۵ میلیون تومان با هدف شکستن رکود حا کم در بازار خودرو و کمک به فروش تولیدات داخلی خودرو در ابتدا واکنش مثبت مصرف کنندگان خودرو که با کمبود نقدینگی جهت تامین خودرو مورد نیاز روبرو بودند را در پی داشت. وی افزود: الگوی خرید خودرو در بسیاری از کشورها پرداخت تا سقف ۸۰ درصد قیمت خودرو بصورت وام است که مصرف کننده ایرانی هم با این رویکرد دراین طرح شرکت کردتا بتواند با مبلغ کمی و به کمک این اعتبارات صاحب خودرو شود. کریمی خاطرنشان کرد: طرح فروش اقساطی خودرو درظاهر طرحی کارآمد بود ولی پس از اجرایی شدن مشکلات ساختاری زیادی دراجرای آن ایجاد شد. کارشناس ارشد مسائل خودرو ادامه داد: اولین اشکال این طرح نقض شدن هدف اصلی این طرح بود که حمایت از تولید داخلی و خروج نسبی رکود بخش تولید خودرو بود؛ چرا که با تخصیص این وام به خودروهای چینی که در عمل بخش عمده آن وارداتی است، اعتبارات بانک مرکزی که حدود یک میلیارد دلار تخمین زده میشود، جهت حمایت از تولید کنندگان خودروهای چینی صرف شد. عضو هیات علمی دانشگاه آزاد کرج گفت: در اجرای این طرح به نوعی عدم شفافیت کافی مالی از میزان سود بازپرداخت و سردرگمی مصرف کنندگان درخصوص دوره بازپرداخت که از هفت سال به چهارسال کاهش پیداکرد، وجود داشت. کریمی افزود: نگاه آماری به میزان فروش انواع خودروها این واقعیت را مشخص میکند که توان مالی نزدیک به ۸۰ درصد خریداران در حد ارزان ترین و به طبع آن کیفیتهای پایینتر خودروهای تولیدی است. وی توضیح داد: این مساله چالش پیش رویی را گوشزد میکند که همان آینده و تضمین بازپرداخت اقساط این وام است. کریمی یادآورشد: با تزریق این حجم اعتبار نه مشکل کیفیت پایین خودروهای داخلی که عامل تاثیرگذاری در رضایت مندی بلند مدت مشتری های این بازار است، حل شده و نه راه حلی بلند مدت برای خروج ازباراز رکودی خودرو ارائه شده است. وی در پایان گفت: باید پذیرفت این طرح تنها مسکنی مقطعی برای خروج ۱۱۰ هزار خودروی تولیدی انبار شده در پارکینگهای کارخانههای خودروساز بود. بازگشت |