صفحه اصلي > گزارش > توزیع سفر یا گرفتاری در ترافیک سنگین جاده کرج - چالوس
توزیع سفر یا گرفتاری در ترافیک سنگین جاده کرج - چالوس15 تیر 1395. نويسنده: monshi |
جمعیت 12 میلیونی تهران، 3 میلیونی البرز و مسافرانی از سراسر کشور در تعطیلات، سیل آسا به سمت جاده کرج - چالوس سرازیر شده و گاهی اوقات ساعات ها در ترافیک سنگین این جاده گرفتار می شوند، در حالی که می توان با توزیع مناسب سفر از جای جای ایران زیبا بهره برد. شاید این سوال در ذهن بسیاری همواره نقش بسته باشد که چرا بیشتر سفرها به جاده کرج - چالوس ختم می شود، در حالی که بسیاری از نقاط دیدنی کشور کمتر به عنوان مقصد گردشگری انتخاب می شوند. جاده کرج-چالوس 150 کیلومتر مسافت دارد که نیمی از آن در حوزه استحفاظی استان البرز و مابقی در استان مازندران قرار دارد. جاده کرج-چالوس یکی از مسیرهای پرتردد و پر حادثه کشور محسوب می شود. گرچه جاده کرج - چالوس مناظر چشم نواز کوهستان، رودخانه و جنگل را در خود دارد، اما گرفتار شدن در ترافیک قفل شده آن در روزهای تعطیلات، پرده ای بر زیبایی های این جاده می کشد و رنج سفر را صد چندان می کند. از سوئی هنوز بسیاری از جاذبه های ایران عزیز به خوبی معرفی نشده و مغفول مانده و ضرورت دارد مسئولان امر گردشگری تلاش های خود را برای بازشناساندن هزاران نقطه دیدنی کشور را به طور جدی در دستور کار قرار دهند و علاوه بر این در خصوص توزیع سفر فرهنگ سازی صورت گیرد. ایجاد ترافیک های سنگین در جاده کرج - چالوس علاوه بر اینکه مسافران را به ویژه در فصل گرم تابستان گرفتار می کند، زحماتی برای اهالی و ساکنان روستاها و شهرهای این مسیر ایجاد کرده و باعث حبس آنان می شود. علاوه بر این، در مواقع بروز حوادث غیرمترقبه نیز امدادرسانی را با دشواری مواجه می کند که نمونه آن را تیر ماه سال گذشته در سیل منطقه سیجان در جاده کرج - چالوس مشاهد کردیم. مهدی مهرور مدیرکل مدیریت بحران استانداری البرز با اشاره به اینکه جاده کرج-چالوس چهارمین جاده زیبای جهان است، در این باره گفت: وجود رودخانه در حاشیه این جاده و نزدیکی آن به دریا و همچنین ترددآسان به خصوص با خودرو در این مسیر سبب شده تا گردشگران و مسافران این مسیر را برای رفتن به شمال انتخاب کنند. وی ادامه داد: برای دیدن نقاط گردشگری مانند کیش و قشم می بایست اغلب از هواپیما استفاده کرد. وی با بیان اینکه مسافران در اغلب اوقات می دانند که ممکن است در ترافیک ساعت ها معطل شوند، اما حاشیه زیبای این جاده سبب شده است تا از این مسیر استفاده کنند، گفت: یکی دیگر از دلایل حجم بالای ترافیک جاده کرج- چالوس وجود جمعیت زیاد استان های تهران و البرز است. وی گفت: اکنون استان تهران با حداقل 12 میلیون نفر و البرز با سه میلیون نفرجمعیت در صورتی 30 درصد مسافران این دو استان ها جاده کرج-چالوس را برای مسافرت انتخاب کنند، ترافیک سنگینی را برای این جاده به وجود می آورند. این مسئول با بیان اینکه برای برون رفت از این مشکل راهکارهای مختلف مانند زوج و فرد کردن تردد، اصلاح پیچ ها و تعریض جاده چالوس پیشنهاد شده است، افزود: نباید این موضوع را نادیده گرفت که تردد از جاده کرج- چالوس برای مسافران و گردشگران به عادت تبدیل شده است.وی بیان داشت: در صورتی که بزرگراه تهران- شمال به بهره برداری برسد می توان بستر سازی کرد تا مسافران جاده های دیگر را برای مسافرت انتخاب کنند و از بار ترافیکی این جاده کاسته شود.احمد ترکاشوند معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری 2 عامل را برای ترافیک سنگین در ایام پیک سال در جاده کرج –چالوس عنوان کرد و گفت: اولین عامل اهمیت مواصلاتی این جاده است، چرا که نقطه اتصال بین استانهای غربی و شمالی کشور است و همین امر سبب شده تا ترافیک در این جاده بالا باشد. وی افزود: اگر ترافیک جاده های البرز را توزیع کنیم، باز هم تغییر چندانی در کاهش ترافیک این جاده نخواهد داشت و سهم جاده کرج- چالوس به لحاظ بار ترافیکی کمتر از وضعیت موجود، نمی شود. ترکاشوند اظهار کرد: تمام جاذبه های استان البرز که شامل بناهای تاریخی، تپه ها و آبشارها است هر گردشگر و مسافر می تواند درمدت زمان یک روز مراجعه کند.وی بابیان اینکه استان البرزفاقد مکان های تفریحی مانند باغ موزه، باغ وحش، شهربازی و غیره است، افزود: نبود استراحتگاه های موقت و جاذبه های اقامتی و پارک های بزرگ در استان البرز از دیگر دلایلی است که مسافران جاده چالوس را برای تردد انتخاب می کنند. معاون اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی البرز خاطرنشان کرد: اقداماتی برای معرفی جاذبه ها صورت گرفته و بخشی از برنامه ها نیز معرفی جاذبه ها و توزیع کتاچه راهنما در این خصوص است. وی با اشاره به اینکه آثار تاریخی مانند کاخ شمس اگر بر روی گردشگران باز بود می توانست تاثیر گذار باشد، بیان داشت: گناه مسافر نیست که جاده کرج- چالوس را برای مسافرت انتخاب می کند، مگر یک مسافر چند ساعت می تواند در البرز برای گردش صرف کند. وی با بیان اینکه استانداری البرز، بحران و دیگر دستگاه ها نیز می بایست در این زمینه ورود کنند و فضاهایی که می توان مسافر را در البرز نگه داشت احداث شود، اظهار کرد: اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری برای معرفی جاذبه های گردشگری استان البرز به تفکیک، نقشه شهرستان، راه ها و غیره را به صورت کتابچه تهیه کرده است و بیلبوردهایی نیز در نقاط مختلف نصب کرده که این اقدام به تنهایی برای جذب مسافر و گردشگر در البرز کفایت نمی کند و می بایست برنامه داشته باشیم. سرهنگ رضا اکبری رئیس پلیس راه البرز نیز در این باره گفت: هرساله شاهد رشد سه الی چهار درصدی سفر نسبت سال گذشته در استان البرز هستیم که میانگین روزانه آن بیش از یک میلیون تردد است.وی اضافه کرد: استان البرز فقط نیم درصد از مساحت راه های کشور را به خود اختصاص داده درحالی که 18 درصد تردد کشور در این استان انجام می شود که برنامه ریزی خاصی را برای مناسب سازی زیرساخت های آن باید انجام شود. وی گفت: سفرهایی که دراستان البرز انجام می شود از تهران آغاز و به 14 استان کشور ختم می شود و به عبارتی استان البرز شاهراه ارتباطی پایتخت با استان های شمالی و غربی کشور است، اما اعتبار برای توسعه زیرساخت ها متاسفانه استانی دیده می شود. وی افزود: نیاز است با توجه به اینکه استان البرز شاهراه اصلی کشور است، اعتبارات ملی بیشتری دراین زمینه اختصاص داده شود. اکبری خاطرنشان کرد: حجم ترافیک بالا در راه های این استان سبب گره ترافیکی می شود که بیش از چند ساعات درروزهای تعطیلی ترافیک ادامه دارد. اکبری گفت : جاده کرج -چالوس یکی از پرجاذبه ترین جاده های کشور و دنیا است که تقاضا سفر دراین محور بسیار زیاد است و ازطرفی دیگر نزدیک ترین راه به استان مازندران و گیلان است که باید اصلاحات زیادی برای مهارگره ترافیکی دراین محور انجام شود. وی افزود: جاده 150 کیلومتری چالوس نیاز به یک اصلاح هندسی است چراکه این جاده مانع فیزیکی برای جداسازی تردد خودرو ها ندارد و چنانچه یک خودرویی مقداری به خط وسط تجاوزکند موجب ترافیک سنگین و تصادف می شود. رئیس پلیس راه استان البرز درخصوص وضعیت آسفالت در جاده کرج -چالوس نیز گفت: اداره کل راه و شهرسازی استان البرز در6 ماه گذشته از منطقه خوزنکلا تا آدران که حدود هشت کیلومتر را آسفالت از جنس الیافی کردند که جنس آن با آسفالت های قبلی متفاوت بود و براین عقیده هستندکه این نوع آسفالت ازاستانداردهای لازم برخورداراست اما آنچه مهم است اصطکاک لازم را ندارد و نحو موجب تصادف های متعدد می شود. با این وجود به نظر می رسدکه بایدزمان بیشتری را برای معرفی جاذبه های گردشگری ایران زیبا صرف کرد و استان های مختلف و ظرفیت های گردشگری آن را به خوبی به مردم عرضه کرد. بازگشت |