صفحه اصلي > گزارش > نگاه مدرن دولت یازدهم به اشتغال
نگاه مدرن دولت یازدهم به اشتغال23 اردیبهشت 1396. نويسنده: monshi |
اقتصاد دانشبنیان به روشی از تولید گفته میشود که در آن از دانش برای ایجاد ارزش افزوده استفاده میشود. فناوری و به خصوص فناوریهای دانشبنیان ابزاری برای تبدیل بخشی از دانش به ماشینآلات،خدمات و کالا محسوب میشوند. در سالهای اخیر و به خصوص پس از روی کار آمدن دولت تدبیر و امید این نوع از اقتصاد در کشور ما نیز جایگاهی برای خود کسب کرده است؛ زیرا دانش یکی از نیروهای بسیار موثر در تحولات اقتصادی و اجتماعی بوده و حتی میتوان آن را یک کالای عمومی محسوب کرد؛ به بیان دیگر میتوان دانش را بدون کاهش و استهلاک با دیگران به اشتراک گذاشت و در عین حال، علیرغم شریک شدن در دانش با دیگران، بر خلاف سایر کالاهای فیزیکی (مثل سرمایه، داراییهای مادی و منابع طبیعی) استفاده از آن، از کمیتش نمیکاهد و میتوان از آن بارها استفاده کرد. یکی دیگر از دلایل توجه دولت یازدهم به این نوع از اقتصاد، آغاز موج ششم دانش بنیانی در جهان است؛ بر همین اساس ما نیز باید همگام با این موج، تغییر و تحولی جدید در خود به وجود بیاوریم زیرا دیگر نمیتوان با تولیدات سنتی اقتصاد را نجات داد نیروهای آماده به کار را مشغول کرد. حال با توجه به این مقدمه میتوان وضعیت استان البرز در زمینه اقتصاد دانشبنیان را بررسی کرد تا بدانیم این دولت در زمینه اقتصاد دانشبنیان البرز چگونه عمل کرده است. به نظر میرسد متولیان امر در استان البرز به خوبی دریافتهاند که آینده این استان فقط باید با صنایع هایتک رقم بخورد نه صنایع سنتی قدیمی که با بهرهوری پایین و آلودگی زیاد چیزی جز اتلاف منابع انسانی و مادی و معنوی به بار نمیآورد؛ صنایعی که دمپایی پلاستیکی نمادی برای آن است. با توجه به اینکه اکثر صاحبنظران اقتصادی، راه توسعه کشور را مسیر اقتصاد دانشبنیان میدانند؛ به همین دلیل در چند سال اخیر پارکهای علم و فناوری در کشور شکل گرفتهاند تا با جذب شرکتهای دانشبنیان این مسیر به خوبی طی شود. استان البرز نیز همسو با این جریان، پارکهای علم و فناوری را در خود جای داده است. افزایش شرکتهای فناور عضو پارک علم و فناوری البرز یکی از شاخصهایی است که در این زمینه میتواند نمایانگر حرکت البرز همسو با موج دانشبنیانی باشد به طوری که سال 92 و ابتدای تشکیل دولت یازدهم فقط هشت شرکت فناور به عضویت پارک علم و فناوری البرز در آمده بودند اما با نگاهی که ذکر آن رفت و با یک حرکت صعودی تعداد این شرکتها به ترتیب در سالهای 93 و 94 به 40 و 71 و در نهایت در سال 95 به 95 شرکت فناور رسید. نگاه دولت یازدهم به پارکهای علم و فناوری و اقتصاد دانشبنیان در فروش محصولات این شرکتها نیز تاثیر زیادی داشته است به طوری که در فاصله بین سالهای 87 تا 92 فقط 28 میلیارد تومان محصول فناورانه در البرز تولید شد و به فروش رفت اما این رقم در سال 93 و 94 به ترتیب 41 و 70 میلیارد تومان بود و در پایان سال 95 به 110 میلیارد تومان رسید. در زمینه صادرات نیز آمار به خوبی گواه تلاش دولت یازدهم برای توسعه این شکل از اقتصاد است، سالهای 87 تا 92 میزان صادرات محصولات فناورانه البرز به کشورهای خارجی صفر بود اما این رقم در فاصله سالهای 93 تا 95 به 24 میلیون دلار رسید که عمده آن نیز به کشورهای آلمان، عراق، اسپانیا، ترکیه، افغانستان و کره جنوبی صادر شده است. حال میتوان نمود این شاخصها را در افزایش اشتغال شاغلین تمام وقت در پارک علم و فناوری البرز مشاهده کرد؛ آمار و ارقام نشان میدهد در سالهای 87 تا 92 فقط 100 نفر به صورت تمام وقت در پارک علم و فناوری البرز مشغول به کار شدند اما با نگاه فناورانه دولت یازدهم به اشتغال این رقم در سال 93 به 383 نفر، سال 94 به 457 نفر، سال 95 به 560 نفر و در حال حاضر به 600 نفر رسیده است که البته 80 درصد این شاغلین از دانشآموختگان دانشگاهی هستند. در پایان گفتنی است اهمیت صنایع هایتک و دانشبنیان در اسناد بالادستی از جمله سند چشم انداز 20 ساله کشور نیز مورد تاکید قرار گرفته است. جایگاه شرکتهای دانش بنیان در افق 1404 و سند چشم انداز 20 ساله کشور به گونهای پیش بینی شده است که در سال 1404، باید 60 درصد از تولید ناخالص داخلی کشور از محل اقتصاد دانشبنیان تولید شود. اگر تولید ناخالص داخلی کشور را در آن سال هزار و 200 میلیارد دلار در نظر بگیریم، سهم 60 درصدی صنایع هایتک در پایان برنامه 20 ساله به این معناست که در مجموع باید بیش از 600 میلیارد دلار محصولات دانشبنیان تولید کنیم. دولت یازدهم را میتوان اولین دولتی دانست که به طور جدی در راستای تحقق این بخش از سند چشمانداز و افق 1404 گام برداشته است و اگرچه هنوز در این زمینه راه درازی در پیش داریم اما بذرهایی که در این مدت کاشته شده است سرانجام جوانه خواهد زد تا روزی شاهد اعتلای همه جانبه کشور در حوزه فناوری و اشتغال دانشآموختگان دانشگاهی باشیم. بازگشت |