Logo

صفحه اصلي > گزارش > توسعه کتابخانه مدارس، تلاشی برای دانایی بیشتر

توسعه کتابخانه مدارس، تلاشی برای دانایی بیشتر


15 مرداد 1396. نويسنده: monshi
توسعه کتابخانه مدارس، تلاشی برای دانایی بیشتر


جمعیت دانش آموزی البرز از جمعیت کل تعدادی از استان های کشور بیشتر است، اما امکانات و زیرساخت های فرهنگی آن از جمله در بخش فضای کتابخانه ای در مدارس پائین است به گونه ای که تنها 578 مدرسه متوسطه این استان دارای کتابخانه مستقل است.
، یکی از منابع مورد نیاز دانش آموزان کتابخانه های آموزشگاهی است ، زیرا در جامعه اطلاعاتی و عصر اطلاعات، دستیابی و نیل به سواد اطلاعاتی امری ضروری و حیاتی به شمار می رود. نیاز دانش آموزان برای دستیابی به منابع موثق و معتبر و کارآمد بر همگان آشکار است چون پرورش قوه تفکر و خلاقیت نیز درکودکان و نوجوانان تنها از طریق کلاس و انجام تکالیف یا موفقیت در امتحانات و آزمونها میسر نمی شود.
دانش آموزان نیاز دارند که به عمق هر مسئله بیندیشند و این چیزی بیشتر از کتاب و درس و مدرسه را می طلبد لذا در این راه کتابخانه ها در پرورش و رشد فردی ، اجتماعی ،علمی و فرهنگی کودکان و نوجوانان نقش و اهمیت بسیار دارند. وجود کتابخانه در هر مدرسه یک ضرورت است چرا که کتابخانه ها وسیله ای برای تقویت خواندن ، ترویج سواد و بالا رفتن فرهنگ محسوب می شوند چون در نگرش نظام یافته به آموزش و پرورش کتابخانه از جمله نیازهای اساسی است و در صورت حذف یا عملکرد ضعیف آن آموخته های دانش آموزان گسترش نمی یابد و منحصر به یادگیری های کتب درسی می شود. در اهمیت مطالعه و ارزش مصاحبت با کتاب ، از تمام مشارب دینی واهل حکمت و دانش ، در طول تاریخ ، توصیه های ارزنده ای چه در آثار مکتوب و چه به صورت نقل های سینه به سینه به دست ما رسیده است. تا جایی که لذت مدامش خواندند ، لذتی که هیچ گاه حلاوتش زایل نمی شود. کتاب سرمایه معنوی ملت ها وکشورها و وسیله ارتباط نسل هاست و هیچ ملتی ، هیچ چیز ارزنده ای بدون داشتن کتاب نمی تواند عرضه کند . این کتاب است که فرهنگ غنی یک جامعه را به سایر جوامع نشان می دهد . در دنیای مدرن امروز نیز، ریشه تمام معضلات فرهنگی را در دوری از کتاب ، وتنها راه حل برطرف کردن آن مشکلات را در انس با کتاب باید دانست. پیشرفت جوامع ، با رونق فرهنگ کتاب خوانی، همزاد هم اند . وهرجا که کتاب از رونق افتاده و رسم کتاب خوانی جدی گرفته نشده ، امیدی به طی طریق سعادت ، برای آن جامعه نباید داشت زیرا کتاب یکی از اهرم های پیشرفت وتعالی هر جامعه ای است. کتابخانه ی آموزشگاهی مجموعه ای است سازمان یافته از مواد چاپی و غیر چاپی ، که در مدرسه و در یک فضای مشخص برای دانش آموزان و معلمان ایجاد می شود تا پاسخگوی نیازهای آموزشی اطلاعاتی ، تحقیقاتی ، تفریحی و فردی دانش آموزان و معلمان باشد. معاون پرورشی و فرهنگی اداره کل آموزش و پرورش البرز در این زمینه گفت : کتابخانه مدارس باید مانند اهرمی کار را برای پیشرفت آموزش و پرورش ساده کند یعنی باید در گسترش علم و معلومات دانش آموزان مؤثر باشد و بتواند تقویت کننده و مکمل مواد آموزشی باشد. مسعود مهران نیا افزود: کتابخانه می تواند در گذران اوقات فراغت و پروراندن نیروی تخیل دانش آموزان ، رشد و توسعه ذهنی کودکان و نوجوانان و آماده سازی آنها برای پژوهش و مطالعه نقشی مهم و مؤثر ایفا کند. وی اظهار کرد: کتابخانه آموزشگاهی از اهداف آموزش است لذا هدف مستمر کتابخانه در مدرسه تشویق و توانمند کردن دانش آموزان برای رسیدن به حد اکثر دانایی و توانایی است در واقع دانش آموز در کتابخانه یاد گرفتن را یاد می گیرد و نیز کتابخانه در پر کردن اوقات فراغت و هم در ایجاد عادت به مطالعه ، افزایش دانش و تکمیل مواد آموزشی دانش آموزان تاثیر گذار است. وی با بیان اینکه مجموعه کتابخانه در راهنمایی و شکل دادن به اندیشه و شخصیت دانش آموزان بیشترین تأثیر را می گذارد ، یاد آور شد: مجموعه باید متناسب با نیازها و علائق دانش آموزان و آموزشگاه باشد ، چرا که می تواند بسیاری از نیازها ی گوناگون و متنوع دانش آموزان را برطرف و آنها را هدایت و شکوفا کند. معاون پرورشی و فرهنگی اداره کل آموزش و پرورش البرز ادامه داد: بخش امانت در کتابخانه های مدارس هم از اهمیت بسیار برخوردار است چون برخورد درست و مناسب مسئولین این قسمت در جذب دانش آموزان مؤثر است. مهران نیا اختصاص بودجه برای تامین کتاب ،زنگ مطالعه، فضای کتابخانه ای ، کتابدار، فعال کردن کتابخانه در مدارس ، تکمیل منابع کتاب ، ایجاد ذوق و علاقه در دانش آموزان به مطالعه و استاندارد سازی فضای کتابخانه ها را از شاخص های مهم در گسترش و تقویت فرهنگ مطالعه در مدارس برشمرد. وی جمعیت دانش آموزی البرز را 429 هزار و 583 نفر ذکر کرد که در 2 هزار و 443 آموزشگاه مشغول تحصیل هستند. وی گفت: در متوسطه دوره اول و دوم 578 مدرسه دخترانه و پسرانه دارای کتابخانه مستقل و 248 مدرسه دارای کتابخانه مشترک وجود دارد و همچنین 144 مدرسه فاقد کتابخانه هستند. وی مساحت کتابخانه در مدارس متوسطه دوره اول و دوم البرز را 135 هزار و 398 متر مربع عنوان کرد و افزود: در این کتابخانه ها 692 کتابیار فعال است که 815 هزار و 353 کتاب را در اختیار دانش آموزان این استان قرار می دهد. معاون پرورشی و فرهنگی اداره کل آموزش و پرورش البرز در ادامه به جمعیت 241 هزار و 648 هزار نفری دانش آموزی مدارس ابتدایی البرز پرداخت و خاطر نشان کرد: 8 هزار و 178 کلاس درس این استان دارای کتابخانه کلاسی هستند. مهران نیا افزود: در مدارس ابتدایی این استان 239 کلاس کتابخانه ای مختلط و 2796 کتابخانه کلاسی در مدارس چند پایه وجود دارد.وی بیان کرد: 888 مدرسه ابتدایی نیز در البرز فاقد کتابخانه کلاسی هستند. وی تعداد کتاب های موجود در هر پایه ابتدایی البرز را 293874 جلد ذکر کرد و یاد آور شد: 331 مدرسه ابتدایی این استان دارای کتابخانه مدرسه ای است که 341 هزار و 865 جلد کتاب دارد. وی تعداد کتاب های موجود در کتابخانه های 12 کانون فرهنگی - تربیتی البرز را 81 هزار و 800 جلد عنوان کرد و افزود: در اداره های آموزش و پرورش این استان نیز 7324 جلد کتاب وجود دارد. وی تاکید کرد: در سال تحصیلی 96-95 بیش از 10 هزار کتاب در مدارس و کانون استانی شهید فهمیده البرز به صورت رایگان توزیع شد و به مناسبت های مختلف نمایشگاه کتاب در مدارس این استان دایر شد.
بازگشت